Connect with us

В Україні

Опущені крила. Чому вітчизняні авіаційні проекти опинилися під загрозою закриття?

Опубліковано

Почнемо з того, що київський НТК «Електронприлад» уже тривалий час перебуває в стані правової невизначеності. Відтак, крім іншого, виконання низки контрактів у рамках державного оборонного замовлення, зокрема з модернізації винищувачів МіГ-29 та Су-27, гелікоптерів Мі-8 та Мі-24 та інших, несподівано опинилося під загрозою. У чому суть справи?

Спеціальне доведення до банкрутства?

Саме так традиційно починається підготовка до приватизації в Україні, аби далі за безцінь скупити ласі держактиви. ПАТ НТК «Електронприлад» є підприємством авіаційної галузі державного сектору економіки (97, 77% його статутного капіталу належать державі), що стратегічно важливо для економіки і безпеки країни. Компанія є провідною організацією в сфері авіаційної галузі України в частині створення бортового авіаційного обладнання, літальних апаратів і представляє собою цілісний приладобудівний комплекс, що спеціалізується на реалізації науково-дослідних, проектно-конструкторських, виробничих та технічних проектах, які здійснює вже майже 60 років. Основні види його продукції – бортові системи контролю обладнання і силових установок літаків, аварійні та експлуатаційні бортові системи реєстрації польотної інформації зі спеціальним програмним забезпеченням. Додамо, що наразі корпоративне управління півдприємством здійснює Фонд державного майна України (ФДМУ).

Читайте також: Військовим частинам дозволили виробляти повітряні та космічні літальні апарати

Упродовж останніх років ПАТ НТК «Електронприлад» є співвиконавцем багатьох державних замовлень. Відтак із метою збереження оборонного потенціалу України, безумовного виконання державного оборонного замовлення й подальшого успішного розвитку стратегічно важливого для економіки і безпеки держави компанії, його трудовий колектив вимагає від влади країни не допустити знищення цього системоутворючого підприємства авіаційної галузі. Адже впродовж всієї історії свого існування воно розробляє, виготовляє, ремонтує й модернізує бортове радіелектронне обладнання для літаків та вертольотів, що створюються і модернізуються в інтересах цивільної й військової авіації.

При тому «Електронприлад» на сьогодні є одним із ключових підприємств при проведенні робіт із модернізації літаків МіГ-29, Су-27, Су-25 та вертольотів Мі2МСБ, Мі-24П, Мі-8, Мі-8МТ, Мі-8МСБ, капітального ремонту літаків Л-39 в інтересах Збройних Сил України. Нагадаємо ще раз – ПАТ «НТК «Електронприлад» є провідною компанією авіаційної галузі України в частині створення бортового авіаційного обладнання літальних апаратів. Саме це підприємство є цілісним приладобудівним комплексом із замкненими технологічними та виробничими циклами проведення робіт. Від його стабільної роботи залежить і стан та перспективи виконання зовнішньо-економічних контрактів на постачання авіаційноі техніки, включно з ремонтом усіх військово-транспортних літаків марки «Ан», та, зокрема, з постачанням нового зразка Ан-178 до Перу. Відомо, що без приладів та устаткування, який виготовляяє Електронприлад, цей літак просто буде некерованим. Саме так вважають у трудовому колективі компанії.

Дивний конкурс

Зазначимо й те, що деякий час тому Фонд державного майна України призначив на підприємство нового керівника, який, до речі, раніше не мав жодного стосунку до профільної діяльності цього науково-технічного комплексу, що, власне, порушує вимоги до відбору претендентів на посаду директора за конкурсною процедурою. Фактично ФДМУ було проведено конкурсний відбір на заміщення вакантної посади генерального директора ПАТ «НТК «Електронприлад», в якому брали участь і декілька кандидатів від колективу підприємства, кожен з яких пропрацював тут великий проміжок часу і знав усі тонкощі того, як функціонує товариство, ринки збуту його продукції, шляхи розвитку галузі тощо.

Але неочікувано для колективу НТК, за вказівкою екс-голови ФДМУ Д. Сеніченка, по якому, до речі, зараз ведеться кримінальне провадження, а сам він переховується за кордоном, переможницею конкурсу визнають юристку Тетяну Володимирiвну Сербiну. Зрозуміло, що це було «призначення», а не конкурсний відбір. Бо перед цим, на вимогу Д. Сеніченка, звільняється голова конкурсної комісії, і на його місце призначається перший заступник голови Фонду держмайна Сергій Кудін, якому наразі також оголошено підозру за оборудки із Сеніченком.

Загалом сьогодні вже можна впевнено говорити, що це призначення керівницею НТК Т. В. Сербіної, було особистою подякою їй від Сеніченка за те, що вона, будучи членом правління Одеського припортового заводу та керівником юридичного відділу ОПЗ, сумлінно допомогала грабувати та знищувати це підприємство. У листі ФДМУ з цього приводу було зазначено, що весь керівний досвід Т. В. Сербіної – директор ДП «Укреколізинг» (сума збитків приблизно 60 млн грн (держкоштів) та ДП «Укрсвітолізинг» (сума збитків 120 млн грн). Свого часу діяльність цих підприємств була призупинена різними постановами КМУ, але чомусь без жодних розслідувань та покарань. Сама Тетяна Сербіна була звільнена, а потім відновлювалася на посаді через суди.

Може результати її керівництва цими лізінговими «пральнями» доводять, що вона ефективний керівник? Смішно, бо доводять вони зворотнє – що керувати вона вміє в своїй специфічній сфері. А от як Т. Сербіна, людина без фахової освіти і найменшого досвіду роботи в авіаційній галузі, змогла стати керівником НТК, який виконує розробки та виготовлення складної електроніки для літаків, це вже загадка кадрової політики ФДМУ.

Читайте також: Суб’єкти космічної діяльності звільнено від земельного податку до 2033 р.

Як вказують мої співрозмовники, саме погодження призначення Тетяни Сербіної відбувалося з великими процедурними порушеннями, зокрема замість погодження в Шевченківській райадміністрації м. Києва її кандидатура «отримала добро» в КМДА. Всівшись у крісло керівника НТК, вона розпочала втілювати тут власну деструктивну політику, що в короткі терміни призвело до звільнення цілої низки фахівців підприємства. Ось лише декілька фактів: за цей час на підприємстві не залишилося жодного кандидата технічних наук, не було підписано жодного міжнародного контракту на поставку продукції компанії. Зате було продано на аукціоні будівлю корпусу № 3, загальною площею 5 448,6 кв. м за значно заниженою вартістю. Половину площі цього корпусу займали орендарі, що приносило НТК вагомі кошти, а в підвальному приміщенні був розташований теплопункт, основний і резервний. Тобто, продавши лише цей корпус, приреченою виявилася вся ділянка, а це понад 2,2 га землі в центрі Києва.

Після початку повномасштабної збройної агресії рф проти України Т. Сербіна просто кудись зникла з підприємства – з 24 лютого по кінець квітня 2022 року, не з’являлася на своєму робочому місці, при тому навіть не віддавши наказу про виконуючого обов’язки гендиректора. Як ми з’ясували, бо було чого зникати: за фактами порушення законодавства України було відкрито кримінальне провадження № 42022000000000330 від 21.02.2022 р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3, ст. 212 КК України, ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах. На НТК пройшли обшуки, вилучені документи, які, зокрема, засвідчили, що з порушенням норм закону про підтримку авіації була використана пільга на придбання авіаційного керосину та подальшу переробку його в дизпаливо. Із цього приводу також відкрито кримінальне провадження (№ 4202200000000255) за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст. 192, ч. 3, ст. 209 КК України, яке здійснюється Головним управлінням Нацполіції України в м. Києві. Розслідуються, зокрема обставини, за яких внаслідок продажу НТК кінцевого товару – розчинника органічного ТОВ «Хімпродукт Плюс» (попередня назва ТОВ «Бралікор») спричинено збитків на суму понад 120 млн грн, оскільки ціна продажу виявилася нижчою вартості придбаних компонентів.

Як було встановлено, до даних оборудок причетні фірми бізнесменів Адамовського та Якубовського. Про це свідчить той факт, що директор однієї з таких компаній (причетних до завдання збитків НТК) Едуард Капелька, раніше керував структурами «Трейд Комодіті». У провадженні фігурували також фірми «Фідея», «Ексон-ЮК», які належать до групи «Трейд Комодіті», «Браліколор»-перейменований на «Хімпродукт Плюс», «Торум», «Енергомед+», «ІНТ Термінал» та «Шляхбуд». У грудні 2022 року на рахунки цих компаній, ще «Євро Естейт» було накладено арешт. Якщо іти далі, то за інформацією з відкритих джерел, комерційні структури з групи «Трейд Комодіті» входили до орбіти впливу екс-народного депутата О. Грановського та згаданого бізнесмена А. Адамовського, а управління ними зараз приписують колишньому посадовцю часів Януковича В. Якубовському. Зокрема, скандальна компанія «Торум» пов’язана з цим бізнесменом через її бенефіціара Д. Медвєдєва, який, у свою чергу, раніше працював із Т. Сербіною і до 2020 року керував «Синергією», однією з компаній, власником яких є В. Якубовський. Нагадаємо, саме його в 2011 році втікач Янукович призначив головою Держінвест-агенства, створеного для реалізації домовленостей у межах Кіотського протоколу та «освоєння» грошей, які інші країни вкладають у боротьбу з викидами парникових газів в атмосферу. Робилося це за участі згаданої Сербіної, коли вона була директором ДП «Укреколізинг».

Подальший розвиток ситуації на НТК

Надалі, під виглядом надуманої аварійності, було примусово здійснено переміщення фахівців та їхніх робочих місць з інженерно-лабораторного корпусу, під яким рошташоване одне з найкращих бомбосховищ у м. Києві на інший виробничий майданчик. Більшість корпусів останнього побудовані понад сто років тому й мають ще деревяні перекриття, що, в разі небезпеки, жодним чином не убезпечить фахівців, документацію та обладнання підприємства.

До всього сказаного можна додати те, що прийшла Т. Сербіна на НТК зі своєю «командою», яка складається не з технічних фахівців та менеджерів, а з близьких їй людей та друзів, що не завадило їм отримати посади радників із непоганими зарплатами, хоча в структурі «Електронприладу» таких посад, як «радник генерального директора, не передбачено.

Лише заклики до влади не врятують компанію

На сьогодні трудовий колектив та попереднє керівництво розіслали низку листів у всі структури, які опікуються проблемами оборонно-промислового комплексу України, зокрема в Офіс Президента, Раду національної безпеки та оборони. У цих листах вказується, що «трудовий колектив ПАТ «НТК «Електронприлад» глибоко обурений та стурбований обранням на посаду генерального директора такого стратегiчно важливого пiдприємства особи, яка всупереч конкурсним вимогам не має вищої технiчноi освiти i досвiду роботи в авiацiйнiй галузi, що неминуче призведе до знищення науково – технiчного потенцiалу НТК та неможливостi реалізації визначеної Президентом України полiтики розвитку авiапромислової галузi». При цьому діюча організаційна структура підприємства передбачає, що генеральний директор одночасно є й головним конструктором, який має керувати створенням нових видів продукції та модернізацією існуючих. Чим може покерувати Т. Сербіна, ми вже знаємо… Як зрозуміли, уся біда в тому, що підприємство є привабливим для забудовників. Воно розміщене в центральній частині столиці України, в надзвичайно зручному для масштабної забудови місці – неподалік двох станцій метро, в населеній та впорядкованій території міста. І на сьогодні вже закрито частину виробничих площ, оскільки нова гендиректорка спеціалізується на ліквідації та продажу державних підприємств. Що має робити трудовий колектив в цій ситуації? Іти до суду й дезавоювати рішення ФДМУ. А далі діяти так, як і має це робити здоровий трудовий колектив для захисту оборони й розвитку авіаційної галузі.

Лесь Курінний,
спеціально для ЮВУ

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.