Connect with us

В Україні

Перезавантаження БЕБ. Спроба № 2

Опубліковано

Грігол Катамадзе, президент ВГО АППУ, віце-президент Європейської асоціації платників податків, Надзвичайний і Повноважний Посол Грузії в Україні (2009–2013 р.р.)

Як реформувати Бюро економічної безпеки, щоб створити незалежний і ефективний правоохоронний орган.

Головне — визначитися самим…

Щоб рухатися вперед, необхідно уважно вивчити минулі помилки і, проаналізувавши їх, давши їм компетентну оцінку, намагатися будувати нові плани. У цьому є свій резон. Однак найчастіше такий підхід гальмує швидкий рух уперед. Не будемо вдаватися в подробиці щодо того, чому не вийшло, пропоную зосередитися та обговорити, які спільні кроки необхідно нам усім зробити: новому керівництву БЕБ, представникам виконавчої та законодавчої влади та громадянському суспільству. Головне — зробити так, щоб ми дійшли консенсусу й розуміли, чого хочемо, на що очікуємо і який має бути результат діяльності бюро?

Як силовики «кошмарять» бізнес

Я вже неодноразово публічно наводив приклади успішної й ефективної роботи аналогічних органів, які пройшли вже роки випробувань, таких, як Служба фіскальної розвідки та розслідувань Королівства Нідерландів (FIOD) та Слідча служба Міністерства фінансів Грузії.

Читайте також: Повноваження Ради громадського контролю при БЕБ продовжуються автоматично

Щоб не повторюватися, відзначу тільки те, що роботу згаданої FIOD міністр фінансів Нідерландів Піт Ліфтінк у 1945 році починав лише маючи шість співробітників й одного секретаря. Сьогодні цей орган налічує вже понад 1 500 осіб у 14 відділеннях по всій території країни. Цей факт ще раз доводить, що, маючи велике бажання, віру в майбутнє країни, можна максимально швидко навести лад у фінансовому господарстві держави.

Які кроки слід зробити, щоб знову не піти хибним шляхом, а «спроба 2» увінчалася успіхом, ну і далі побудувати ефективну систему економічної безпеки держави, підтримати бізнес, мінімізувати корупцію в сфері економіки, збільшити надходження до бюджету і головне – завоювати довіру суспільства та міжнародних партнерів.

Як на мій погляд, для побудови ефективної системи забезпечення економічної безпеки держави з інституціональним визначенням місця в ній БЕБ необхідно здійснити наступні кроки. Найперше, імплементувати ризик-орієнтований підхід, тобто розробити нові алгоритми роботи, методики та інструкції, які дозволять сформувати принципово нову правоохоронну культуру в новоствореному органі, а саме:

Управління ризиками

1. Розробити та впровадити Методологію проведення аналізу фінансовоекономічних ризиків, яка визначатиме організаційно-правові засади прийняття управлінських рішень Бюро економічної безпеки України, зміст та порядок застосування аналізу ризиків під час оперативно-розшукової діяльності, досудового розслідування, а також яка слугуватиме підґрунтям підвищення рівня інституційної спроможності БЕБ. Методологія включатиме інструменти оцінки загроз економічній безпеці держави, ступеня її вразливості та рівня негативного впливу на неї з метою обґрунтованого застосування механізмів превентивного та кримінально-правового впливу на джерела загроз і фактори, що сприяють криміналізації економіки;

2. Координувати дії з управління ризиками між учасниками системи забезпечення економічної безпеки держави.

3. Стаття 13 Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» вимагає від БЕБ виступити «Національним координатором» системи забезпечення економічної безпеки держави, зокрема через застосування комплексу заходів з оцінювання ризиків у сфері економіки, які чітко прописані. Тому застосування такого заходу повинно бути імплементовано відповідною постановою КМУ.

4. Забезпечити доступ рівня АРІ до баз даних відповідних державних органів, а також створити компʼютерну систему, призначену для структуризації та автоматизації роботи аналітиків, як складової Автоматизованої системи аналізу та управління ризиками. Створення та впровадження системи підтримки виявлення ризиків у сфері економіки, публічних фінансів та отриманні міжнародної технічної допомоги шляхом аналізу структурованих та неструктурованих даних (далі – система ПВР) необхідно проводити в три етапи. На першому етапі необхідно розробити систему підтримки виконання сталих процедур перевірки ризик-факторів кожного типу, яка накопичуватиме результати таких перевірок у спеціальній базі даних і формувати звіти та аналітичні дашборди щодо всіх проаналізованих ризик-факторів у різних розрізах.

Читайте також: НАБУ стало суб’єктом національної системи біометричної верифікації та ідентифікації

Результатом першого етапу (термін виконання від 3 до 5 місяців) має стати пілотна версія системи, яка буде повністю функціональною та готовою для застосування аналітичними підрозділами БЕБ, це дозволить їм впровадити основні процедури перевірки ризик-факторів без автоматизації доступу до баз даних державних органів (МЮ, ДПС, ДМС, МВС, ДНС, Державна судова адміністрація тощо).

Автоматизація доступу до баз даних

На другому етапі передбачити автоматизацію доступу до баз даних державних органів для того, щоб поступово знизити кількість «ручної» роботи аналітиків БЕБ з відповідними базами даних міністерств і відомств та перехід на повністю автоматизоване виконання процедур перевірки ризик-факторів з одночасним експоненціальним збільшенням охоплення таких перевірок (тривалість етапу може складати від одного до двох років).

На третьому етапі (тривалість етапу не обмежена в часі, у зв’язку з постійним удосконаленням системи ПВР за рахунок застосування новітніх методів AI та ML) передбачити вдосконалення роботи з виявлення ризиків у сфері економіки за допомогою сучасних методів AI (штучного інтелекту) та ML (машинного навчання). Задля цього необхідно виконати дві умови: накопичити велику кількість результатів перевірки ризик-факторів для формування дата-сетів та розробити відповідні моделі АІ та ML. Також необхідно розробити та впровадити:

  • методологію управління ризиками;
  • методику аналізу й вироблення стратегії, використовуючи модель аналізу п’яти конкурентних сил на тіньовому ринку;
  • методику аналізу найкращих світових практик. Головне, в центрі уваги бенчмаркінгу поставити запитання, чому аналогічні органи в інших країнах світу є успішнішими, виявити відмінності, їх причини та знайти можливості для вдосконалення БЕБ;
  • принцип складання звітів, що дасть повну, правдиву, неупереджену інформацію про фінансовий стан та результати діяльності БЕБ.

Хочу зазначити, що наша експертна група ні на мить не зупиняла свою роботу в паралельному режимі і, як би гучно це не звучало, є авторами напрацьованого впродовж останніх двох років масиву документів, необхідних для ефективного функціонування бюро й розуміємо, як його імплементувати в діяльність БЕБ.

Потрібен закон про кримінальну розвідку

Назріла необхідність якнайшвидшого ухвалення Закону «Про кримінальну розвідку та превентивну діяльність», замість морально застарілого закону «Про оперативно-розшукову діяльність», що дасть реалізацію важливої превентивної функції Бюро економічної безпеки, а також іншими правоохоронними органами.

Комплектування БЕБ повинно сформуватися за прикладом кращих практик НАБУ, САП, НАЗК із залученням до складу конкурсної комісії представників міжнародних та іноземних організацій, а також процедури рекрутингу окремих спеціалістів.

Читайте також: Доступ до яких інформаційних систем має ДБР?

Структура Бюро економічної безпеки має охоплювати 4 базові напрями:

  • аналітику (стратегічну, тактичну, оперативну) для проведення кримінального аналізу та аналізу ризиків;
  • розслідування злочинів за їх видами, саме детективами за прописаними сучасними методиками розслідування окремого виду злочинів; проведення сертифікації на отримання права детективом розслідувати конкретний вид злочину;
  • кримінальну розвідку: забезпечить збір оперативно-значущої інформації відповідно до прописаного профілю ризику, виходячи з потреб аналітичного дослідження, про діяльність ОЗУ в різних сферах та галузях економіки; виконання спеціального завдання з розкриття злочинної діяльності організованої групи чи злочинної організації, нейтралізує діяльність окремих ОЗУ та їх учасників, використовуючи оперативні можливості, а також забезпечить превентивне руйнування окремих кримінальних бізнес-моделей; виконує окремі доручення слідчого на проведення слідчих дій, зокрема негласних слідчих (розшукових) дій; забезпечить встановлення місцезнаходження майна та інших активів, отриманих на засоби незаконного походження тощо;
  • оперативно-технічний – забезпечить потреби детективів у кваліфікованому проведенні окремих оперативно-пошукових, оперативно-технічних заходів та негласних слідчих (розшукових) дій.

Щодо кадрового аспекту

Створити в складі нового органу окрему структуру – Центр компетенцій (Тренінговий центр), яка б використовувала сучасні підходи з підготовки високопрофесійних кадрів, була гнучкою та не забюрократизованою, максимально адаптованою до практичної діяльності та здатною оперативно реагувати на всі потреби, а ще технологічно оснащеною тощо. Із запровадженням цього центру ми фактично запускаємо механізм сертифікації правоохоронця за окремими видами діяльності та формування нової правоохоронної культури. При цьому центру компетенцій слід надати право запрошувати інструкторів з успішних аналогічних органів інших країн світу для проведення ними навчань з новими працівниками БЕБ, які будуть відібрані конкурсною комісією, до якої увійдуть представники міжнародних та іноземних організацій.

Міжнародне співробітництво. БЕБ повинно опанувати нові міжнародні (європейські) практики (стандарти) з метою інтеграції із західними правоохоронними інституціями, зокрема приєднатися до європейських практик оцінки загроз організованої та серйозної злочинності SOCTA тощо. Дослідження, які проводилися в країнах, що імплементували такий підхід, засвідчили, для повноцінного впровадження вищезазначеного підходу життєво необхідні, зокрема, політична підтримка, а також обізнаність і прихильність керівництва вищої та середньої ланки, кооперація між правоохоронними, контролюючими та іншими державними органами, установами, підприємствами, організаціями, чіткі механізми визначення завдань тощо.

Хочу також відзначити, що безумовним зобов’язанням БЕБ повинні бути: дотримання принципів захисту прав людини та захисту їхніх даних при реалізації такого підходу, збирання, обробка та використання даних й інформації повинні завжди строго відповідати національним законам і міжнародним стандартам у галузі прав людини та забезпечення підвищення підзвітності управління правоохоронною діяльністю, з огляду на використання механізмів внутрішнього і зовнішнього контролю та заснованих на фактичних даних прозорих процедурах прийняття рішень. Наголошую, що без запровадження такої моделі в Україні будь-які спроби або якісь рухи до довгоочікуваних змін не принесуть бажаного результату. Це буде лише зміна обгорток зі збереженням старої сутності, що супроводжуватиметься нескінченною зміною облич «реформаторів» та подаватиметься суспільству і бізнесу, як демонстрація політичної волі на зміни. БЕБ, як колись НАБУ, треба дати час на «запуск», щоб спочатку все розробити, побудувати, усіх навчити і вже потім «запуститись».

Водночас, з огляду на важку фінансову ситуацію в країні, нам необхідно залучити потужну донорську допомогу, а попередні розмови з іноземними партнерами дають мені право сміливо говорити про те, що така готовність партнерів нас підтримати є, але за неодмінної умови транспарентного використання коштів. В іншому випадку цей орган так і залишиться «податковою міліцією» з її гіршими традиціями.

На мою думку, навіть в умовах воєнного стану нам усім необхідно чітко усвідомити, що ми йдемо шляхом змін та побудови нової держави, набагато сильнішої України і кожному на своєму місці треба всіляко цьому сприяти. Тому разом з однодумцями продовжуємо активно працювати, намагаючись допомагати розбудові нової інституції – Бюро економічної безпеки, особливість створення якого із самого початку полягала в тому, що це буде аналітичний орган з правоохоронною функцією, який виявлятиме системні злочини, працюючи з базами даних, без проведення оперативно-розшукових заходів та обшуків.

Аналітики БЕБ повинні здійснювати кримінальний аналіз та надавати рекомендації детективам під час ведення слідства. Це дасть змогу працювати на випередження та запобігання кримінальним проявам в економіці, а не реагувати на них постфактум.

Наостанок ще про один важливий «нюанс»

Свого часу народні депутати вирішили внести зміни до закону про БЕБ і 3 березня цього року зареєстрували у ВРУ законопроект № 9080, який дасть змогу провести новий конкурс на посаду директора бюро за участі, зокрема, й авторитетних міжнародних експертів. Не хотілося б вдаватися в подробиці процесу ухвалення цього документу, а просто висловлюю свою думку, щоб не втрачати час. Так от, Кабінет Міністрів України міг би прийняти рішення про призначення повноцінного керівника БЕБ, підписавши з ним відповідний контракт терміном на 1 (один) рік, здатного за цей період налагодити ефективну діяльність цього вкрай важливого органу виконавчої влади та підготувати проведення нового конкурсу.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.