В Україні
Позиція АПУ щодо загроз незалежності антикорупційних органів, ризиків для верховенства права та євроінтеграції у зв’язку з ухваленням Закону №4555-IX

Асоціація правників України (АПУ) оприлюднила публічну заяву у зв’язку з набранням чинності Закону України №4555-IX «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей досудового розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних зі зникненням осіб безвісти за особливих обставин в умовах воєнного стану», який був ухвалений Верховною Радою України 22 липня 2025 року та підписаний Президентом у той же день. Закон набув чинності 23 липня.
У заяві АПУ наголошується, що ухвалення цього Закону значно послаблює незалежність антикорупційних органів, ставить під загрозу євроінтеграційні прагнення України, а також порушує принципи верховенства права та законності, зокрема через порушення процедур, передбачених Регламентом Верховної Ради України.
Серед найсуттєвіших змін:
1. Скасування виключної підслідності НАБУ і САП щодо корупційних злочинів:
- Генеральний прокурор може доручити розслідування корупційних злочинів іншим органам у разі неефективного здійснення слідства детективами НАБУ;
- Генеральний прокурор наділяється виключними повноваженнями на вирішення спорів про підслідність НАБУ;
- Прокурори САП позбавляються повноважень на віднесення до компетенції НАБУ інших проваджень, що прямо не передбачені КПК — такі повноваження має виключно Генеральний прокурор.
2. Закріплення права Генерального прокурора витребувати матеріали будь-якого провадження. Аналіз таких матеріалів на предмет дотримання вимог закону може бути доручений ним будь-якому іншому прокурору.
3. Закріплення виключної компетенції Генерального прокурора на повідомлення про підозру топ-чиновникам.
4. Закріплення можливості укладення угоди у провадженнях НАБУ також за погодженням із Генеральним прокурором. Раніше — виключно за погодженням із керівником САП та керівниками підрозділів САП.
5. Надання Генеральному прокурору повноваження на закриття кримінального провадження щодо топ-чиновників за клопотанням учасника провадження.
6. Можливість призначення прокурора без проведення конкурсу — на підставі особистої заяви та за результатами спеціальної перевірки. Така норма нівелює стандарти добору, суперечить принципу незалежності прокуратури та створює ризики для легітимності кадрових рішень.
Інші законодавчі зміни:
- невиконання слідчим/детективом вказівок прокурора — як підстава для його відсторонення (може використовуватись як інструмент впливу на процесуальну незалежність);
- можливість проведення «невідкладного» обшуку без судового рішення також для вилучення чи збереження доказів (раніше — лише для забезпечення життя осіб, схоронності майна або у випадку переслідування осіб).
АПУ наголошує, що такі зміни, по-перше, суттєво обмежують функціональну незалежність антикорупційних органів, а по-друге — значно посилюють вплив Генерального прокурора, надаючи йому виключні повноваження в справах щодо керівництва держави та топ-чиновників.
Крім того, незалежність антикорупційних органів є ключовою вимогою міжнародних партнерів та умовою фінансової підтримки України. Її забезпечення було передбачене, зокрема, в рамках візової лібералізації з ЄС, програм МВФ та Меморандуму про економічну та фінансову політику від 24.03.2023. На важливості збереження реформ також неодноразово наголошували ЄС, МВФ, посли G7 та інші партнери.
Більше того, такий Закон може створити перешкоди для приєднання України до ЄС, адже порушує засади верховенства права, що є фундаментальною складовою євроінтеграційного процесу.
З огляду на зазначене, Асоціація правників України закликає:
- Верховну Раду України — ініціювати невідкладний перегляд положень Закону №12414, які підривають інституційну незалежність НАБУ та САП;
- міжнародних партнерів — продовжити моніторинг і сприяння дотриманню принципів незалежності антикорупційної системи України;
- професійну правничу спільноту та громадськість — до об’єднання зусиль у публічному обговоренні та напрацюванні змін, що відповідатимуть міжнародним стандартам правової держави.