В Україні
Проблема «євроблях»: держава вимагає порядку і грошей, суспільство розділилося
За інформацією офіційних джерел з початку цього року в країну ввезено 146,8 тисяч транспортних засобів з іноземною реєстрацією в режимі «транзит» або «тимчасове ввезення». Ось це і є ті «євробляхи», які не дають спокою можновладцям. І хоча 13 липня парламент прийняв за основу закон про зниження акцизного податку з ввезених в Україну автомобілів (ним також планується посилити контроль за переміщенням і використанням авто на єврономерах), власники цих авто знову прийшли до Кабміну.
Їх акції виявили низку проблем суспільства — від стану лежачого автопрому, легалізації імпортних авто і до ставлення громадян до подій на дорогах. Соціологічна група «Рейтинг» провела опитування й дізналася в українців, як ми ставимося до легалізації імпортних автомобілів, що були виготовлені раніше за 2008—2009 роки, бо саме такого віку є практично всі «євробляхи». Так, за повну заборону імпорту виступає не більше третини респондентів, адже авто старші 10 років дуже «засмічують повітря», на їх думку. В то й же час майже половина опитаних — проти такого рішення. Серед тих, хто не бачить такої проблеми, опинився кожен п’ятий українець. Привертає увагу й те, що за повний дозвіл ввезення старих авто частіше за інших виступали молоді респонденти, а також ті, хто вже давно мріє про власне авто.
Отже, питання номер один щодо євроблях — зменшення податків на ввезення старих автівок. Дві третини опитаних вважають, що ввізне мито має бути значно зменшено. Мотив тут один — держава наживається на старих авто, адже вони все одно в країну потрапляють. Зробити ціни на ці авто доступними — це мрія молоді й бідних сімей. При тому питання ненадходження коштів до бюджету чомусь не хвилює більшість опитаних. Можливо тому власники євроблях і вийшли знову на свій майдан. Їх особливо не підтримують, але суспільство й не заперечує проти наявності імпортного автомотлоху. Тим більше, що рядові українці вважають, що цей автомотлох особливо й не впливає на стан державного бюджету.
У питанні розмитнення «євроблях» наші співвітчизники не дуже обізнані. І якщо пересічні українці вважають, що оптимальним варіантом вирішення проблеми нерозмитнених автомобілів на єврономерах є абсолютний дозвіл на розмитнення з одночасним зменшенням суми мита, то в парламентській залі думають інакше, а саме, що дозволити легалізувати «євробляхи» можливо виключно за діючими тарифами на розмитнення. Мовляв,«ми платили й решта має так платити». А тим часом офіційна легалізація, власне реєстрація «евроблях», набуває актуальної гостроти у всіх регіонах. Статистика подій на дорогах в першу чергу стосується саме володільців «євроблях». В тому числі мова й про події, що завершуються тяжкими наслідками.
Тож це питання потрібно вирішувати невідкладно. Але проголосований парламентом у першому читанні законопроект про зниження вартості розмитнення автомобілів на європейських номерах не задовольнив власників таких авто. Конструктиву в цьому питанні заважають деякі зауваження до цього законопроекту. По-перше, принципово потрібно вирішити питання щодо охорони навколишнього середовища, тобто, який стандарт переробки пального і викидів береться за основу — Євро-3, Євро-4 чи Євро-5? Той же Євро-5 не підходить, бо він охоплює лише «молодші» за семирічні автомобілі. Євро-4 — володільці єврономерів з цим не погоджуються. Тож дискусія точиться навколо стандарту Євро-3, бо він найдешевший.
По-друге, якою має бути ставка розмитнення? Тут основну активність тримає ініціативна група «Автоєвросила», яка власне й зібрала останній майдан і вимагає знайти таке рішення, аби ці автомобілі були все-таки розмитнені і введені в легальний обіг. При тому знайти імена автоініціаторів майдану практично неможливо. Редакція ЮВУ намагалася поспілкуватися з учасниками заходів біля Кабміну, однак жодна з цих спроб не була вдалою. Чули одні гасла. А вимоги «Автоєвросили» наступні: скасування акцизу, скасування обмежень Євро—5 і нижче, єдині справедливі правила розмитнення з доступними ставками для кожного українця, жодних псевдолегалізацій для певних груп людей — закон має бути один для всіх і на постійній основі, захистити українців від несправедливості, коли іноземці мають кращі умови на автомобілі в Україні ніж її громадяни.
Отже, під гаслами справедливості підтримується ввезення й легалізація автомотлоху. Цікаво, а як до цього поставляться депутати? Адже півмільона «євроблях», що пересувається в митному режимі транзиту або в режимі тимчасового ввезення декому не дають спокою, бо там, де йдеться про декілька сотень тисяч людей, то вже політика. А перед виборами вона стає ще більш актуальною. Й ця карта обов’язково буде розігруватися. А, можливо, вирішення цієї проблеми спеціально затягується. Вона не така вже й складна, і виходи з неї є.
Віктор Ковальський
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login