В Україні
Служити народу через якісне надання послуг. Як?
Нова влада часто говорить про надання послуг онлайн. Але ними користувалися лише 5% громадян, тому варто продовжувати реформу адміністративних послуг. На що звернути увагу?
Крім реалізації передвиборчих обіцянок політичного характеру (про депутатську недоторканість та ін.), «служіння народу» — це також і рутинна щоденна праця багатьох чиновників. Багато останніх років її називають «наданням адміністративних послуг», починаючи від реєстрації народження чи оформлення паспорта й до видачі найскладніших ліцензій. Нова влада в цій царині говорить переважно про «державу в смартфоні». Очевидно, отримання послуг онлайн — це велика перевага, особливо для молодших поколінь. Але в країні, де поки що лише 5% громадян користувалися онлайн-послугами, не можна ігнорувати традиційне фізичне отримання послуг, тобто особистий візит до органу влади.
Із 2012 року в Україні розпочався системний розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Особливо успішно відбувається цей процес в органах місцевого самоврядування. І тепер в прозорих, комфортних умовах, у зручний час громадяни можуть отримати найширший перелік необхідних послуг.
Позитивні оцінки роботи ЦНАПів вражають. За останнім соціологічним дослідженням, для 30 ЦНАПів у найбільших містах (крім окупованих територій) загальна позитивна оцінка споживачів послуг — 92%. А привітністю та компетентністю працівників таких центрів задоволені понад 95% громадян. При цьому за короткий період більшість ЦНАПів повноцінно інтегрували в себе послуги реєстрації нерухомості, бізнесу, місця проживання, паспортні послуги. Покращуються умови для осіб з інвалідністю, умови для швидкої оплати послуг тощо.
Згадане загальнонаціональне опитування також показало дуже позитивні результати і тенденції за 5 років. Так, зросла загальна задоволеність роботою цих центрів, суттєво зменшилися нарікання на черги та інші проблеми. Тому можна сказати, що в цій частини «попередники» залишили новій владі досить високу планку. Хоча проблем ще вистачає.
На жаль, від нової влади тривалий час не було жодних сигналів щодо того, що буде зі сферою адміністративних послуг. Нарешті 4 вересня вийшов президентський указ, який дозволяє припустити деякі орієнтири та обмеження. Добре, що в указі йдеться не лише про електронні послуги. Адже треба дбати і про середньострокову перспективу та різні групи громадян, враховувати розміри й стан країни.
Позитивно, що в указі згадані ЦНАПи та особливо — пріоритет таких центрів, утворених органами місцевого самоврядування, і ліквідація ЦНАПів райдержадміністрацій. Добре, що згадана реформа реєстрації місця проживання і перехід на декларативну модель. Швидше позитивно можна оцінити також завдання «опрацювати питання щодо доцільності подальшого надання адміністративних послуг державними та комунальними підприємствами». Можливо, це допоможе прийняти рішення про відповідальність за, наприклад, незаконне видурення з кишень громадян 542 млн гривень у 2018 році ДП «Документ» за паспорти. Або ж держава правильно легалізує ці «побори», якщо новийстарий міністр МВС все ж залишився.
Проте стан беззаконня не повинен існувати вічно. Потрібно або припинити, або впорядкувати й експерименти типу «шлюб за добу», які також мають метою сумнівні заробітки на громадянах. Дещо нечітко виглядає пункт указу про «запровадження можливості надання органами місцевого самоврядування … окремих публічних послуг, зокрема, пов’язаних із реєстрацією актів цивільного стану, реєстрацією транспортних засобів, видачею посвідчень водія, державною реєстрацією земельної ділянки». Тут повинно було б йтися про чітке й однозначне делегування повноважень у цих сферах спроможним територіальним громадам.
Треба забрати ці функції в центральних відомств і віддати самоврядуванню. І це має бути один із пріоритетних і дуже чітких напрямів політики. На жаль, в указі немає жодного слова про потребу законодавчого впорядкування та правового захисту громадян і бізнесу від свавілля чиновників. У країнах ЄС та інших цивілізованих країнах цьому служить закон про адміністративну процедуру.
Попередні влади ухилялися від прийняття цього закону в Україні або ж просто ігнорували його потребу. Може, саме в цій сфері нова влада «зробить те, чого не було зроблено за 25 минулих років».
У будь-якому разі важливо служити народу, тобто конкретним громадянам, дбаючи і про різні канали доступу до послуг, і про їх інтегрованість (комплексність) та зручність, і потребу мати гарну якість послуг уже сьогодні.
Джерело: Юридичний вісник України