В Україні
Виживайте, хто як може. Про газ, землю і комунальні послуги
Нові ціни на газ, нові коефіцієнти нормативної грошової оцінки землі, підвищення цін на комунальні послуги — такими є реалії нашої нинішньої дійсності. А дефолт держави — то є реалії фінансового буття боржника, коли державний борг країни дорівнює майже половині її ВВП.
Не будемо копирсатися в історії виникнення цього боргу. Всім давно відомо, хто й за що має відповідати. Тим не менше, на сьогодні на душу кожного українця припадає понад півтори тисячі доларів цього самого боргу. А доля ВВП на ту ж саму душу — всього 2 600 доларів. Постає питання: як і чим віддавати борг? Відповідь можновладці знайшли і тримаються за неї міцно, а саме треба підвищити ціну на наше грішне життя, тобто на газ, на комунальні послуги, на землю. Про стабільність податків і зборів, яка має відповідати конституційному принципу верховенства права, чомусь забули. Тобто вони мають бути передбачуваними, міцними й незмінними. І лише в цьому випадку підприємцю вигідно працювати в державі й не змінювати адресу країни, сплачуючи все до української казни.
Проте не так давно фіскали повідомили платників податків про чергові зміни в коефіцієнтах нормативно-грошової оцінки землі. Із 17 липня почалася ця метушня. З цього моменту набирав чинності наказ Мінагрополітики та продовольства України, яким було внесені зміни до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Юридична казуїстика наказу зводить суть до того, що раніше коефіцієнт розрахунку складав 2 % від сукупної вартості земельної ділянки, а після цієї дати він буде складати вже 3%, тобто збільшиться наполовину. І якщо сплачували ви умовно 10 тисяч гривень на місяць, то будете сплачувати уже 15 тисяч. Тож на рівному місці сума нарахувань податку в столиці суттєво зросла.
Теж саме трапилося з коефіцієнтом розрахунку ціни на комунальні послуги. Тут сума нарахувань зросла більше ніж на 40%. Тобто платили умовно 10 тисяч гривень у місяць, а тепер будьте щасливими оплатити 14 тисяч і ні в чому собі не відмовляйте. Практично схожа ситуація й щодо ціни на газ. Із жовтня вона підніметься теж майже на третину.
Отже, ціна нашого життя підвищується суттєво, хоча джерело покриття цього підвищення для кожного українця невідоме. Тому одні шукають щастя за кордоном, інші починають шукати підробіток тут удома, а треті готові йти до суду й вимагати від уряду й можновладців діяти відповідно до вимог Конституції.
Урядовці ж уповають на місію МВФ. Вона працює в Києві вже майже тиждень і повинна визначити шляхи й умови подальшої співпраці фонду з Україною. Офіційних заяв ще не оголошували, проте джерела кажуть, що деякі домовленості вже досягнуті. В цілому експерти відзначають: переговори важкі, оскільки Україна не виконала майже половину взятих на себе зобов’язань. І найважливіше питання в частині надання МВФ чергового траншу в розмірі $ 1,9 млрд — це вирівнювання ціни газу для населення і для промисловості, тобто з існуючих 6,9 до 11 тисяч гривень за тисячу кубометрів, мовляв, існують великі корупційні ризики при такій різниці в ціні для одних і для інших.
Експерти відзначають, що таке підвищення завдасть серйозного удару по гаманцю багатьох українців. Так, за станом на 1 липня цього року заборгованість держави в частині компенсації пільг та субсидій на оплату послуг ЖКГ склала 8,3 млрд гривень, а заборгованість населення за комунальні послуги перевищила 44 млрд гривень. І що робити, якщо нинішні тарифи ні населення, ні бюджет не зможуть сплачувати? Після підвищення цін на газ на субсидії потрібно буде закласти вже не 70, а 114 млрд гривень. І в такій ситуації держава стикається з вибором між поганим і найгіршим: або підвищити ціну на газ, як підвищено на землю і все інше, й отримати транш, або оголосити дефолт. До речі, про таку перспективу натякав і сам прем’єр В. Гройсман у парламенті.
У той же час, крім газу, залишається ще цілий ряд питань, на які міжнародні кредитори будуть звертати увагу при прийнятті рішення. Зокрема, на порядку денному також стоїть питання створення Вищого антикорупційного суду, проведення великої приватизації і «збалансованості» бюджету на 2019 рік, а ще впровадження автоматичної перевірки електронних декларацій українських чиновників. Без траншу МВФ для України буде закрита дорога до зовнішніх ринків запозичень та макрофінансової допомоги від ЄС. А без них країну точно чекає дефолт. У разі ж продовження співпраці з МВФ Україна має всі шанси отримати ще один кредит від ЄС у розмірі 1 млрд євро, а також залучити близько $ 3 млрд за рахунок розміщення євробондів на зовнішніх ринках. Втім, щоб отримати кредит від ЄС, Україна, знову-таки, повинна виконати необхідні умови, зокрема зменшити корупційні ризики серед чиновництва, статки яких більші всіх боргів держави разом узятих. Але головний позитив від траншу МВФ — він дозволить зупинити девальвацію гривні.
Що ж чекати за таких умов звичайним громадянам і підприємцям? За даної ситуації, думаю, ми можемо лише сподіватися, що ці потрясіння — останні. Тож надалі нас чекає важка праця й виборювання свого права на гідне життя.
Віктор Ковальський
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login