В Україні
Збільшити страхову виплату у разі стійкої втрати працездатності до 15 мінімальних заробітних плат пропонують профспілки

Спільний представницький орган репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок звернувся до Міністерства соціальної політики України щодо необхідності посилення соціального захисту потерпілих на виробництві за рахунок коштів соціального страхування.
У зверненні СПО об’єднань профспілок звернув увагу на те, що чинним законодавством передбачено, що у разі стійкої втрати професійної працездатності, встановленої МСЕК, Фонд проводить одноразову страхову виплату потерпілому, розмір якої визначається відповідно до ступеня втрати професійної працездатності, виходячи з 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права потерпілого на страхову виплату.
Разом з тим, якщо, наприклад, у 2014 р. розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб сягав розміру мінімальної заробітної плати (на кінець 2014 р. – 1301 грн), а середньомісячна зарплата за 2014 р. складала 4012 грн, то 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (22 117 грн) становили більше 5,5 середньомісячних зарплат.
Наразі розмір прожиткового мінімуму становить 42,36% від розміру мінімальної зарплати (відповідно – 2118 грн та 5000 грн), а середньомісячна зарплата складає 12 174 грн. Отже, 17 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб становлять наразі лише 3 середньомісячні зарплати або 36 006 грн. При тому, що витрати отримувача допомоги за минулий період зросли в рази – особливо це стосується тарифів на комунальні послуги (опалення, газ, вода, світло тощо), цін на ліки, продуктові та промислові товари.
Тому СПО об’єднань профспілок запропонував внести зміни до законодавства – збільшити одноразову страхову виплату до 15 мінімальних заробітних плат, що дорівнює розміру граничної суми заробітної плати, з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Крім цього, наразі законодавство передбачає, якщо комісією з розслідування нещасного випадку встановлено, що ушкодження здоров’я настало не лише з вини роботодавця, а й внаслідок порушення потерпілим нормативних актів про охорону праці, розмір одноразової допомоги зменшується на підставі висновку цієї комісії, але не більш як на 50%.
Зазначена норма не є справедливою по відношенню до працівника, оскільки це спонукає перекладати провину нещасного випадку на працівника.
Тому профспілки пропонують зменшити з 50% до 25% максимального зниження розміру одноразової допомоги або загалом скасувати відповідну норму Закону.