Connect with us

В Україні

Золтан РУСАНЮК: «Щоб не прийшла у гості податкова…» Про податки на нерухоме майно в Україні

Дата публікації:

Як відомо, незнання законодавства не знімає відповідальності за його недотримання. Тому часто відбувається так, що законослухняний громадянин не сплачує необхідних податків (або сплачує забагато) просто тому, що не орієнтується в законодавстві та не знає всіх його нюансів, що й не дивно, бо то справжня наука. Про це і не тільки наша розмова з відомим нотаріусом, фахівцем у сфері оподаткування нерухомості Золтаном РУСАНЮКОМ, який, до всього, займається ще й активною громадською діяльністю в рамках самоврядної організації нотаріусів — Нотаріальної палати України, залучається як експерт у розробці нормативно-правових актів, що стосуються нотаріату та реєстраціїї нерухомості, неодноразово надавав безкоштовні юридичні консультації в засобах масової інформації, зокрема на телеканалі «Київ», автор низки статей у профільних юридичних виданнях.

За свою роботу й активну життєву позицію має особисту подяку Прем’єрміністра України «За значний особистий внесок у забезпечення, зміцнення законності, сумлінну працю та високий професіоналізм». Додамо, що ця наша розмова, торкалася, таких питань, як податок на майно, на розкіш та на нерухомість, а також усіх тонкощів цієї сфери.

– Пане Золтане, давайте з початку. Податок на майно, що це за податок та що про нього потрібно знати?

— Податок на майно — традиційний податок для багатьох країн світу. В Україні його було запроваджено в 2015 році у зв’язку зі змінами, внесеними Законом № 71-VІІІ від 28.12.2014 року до Податкового кодексу та деяких законів України (щодо податкової реформи 01 січня 2015 року). Цей податок належить до місцевих податків і складається з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

– Хто є платниками податку на нерухоме майно?

— Такими платниками є фізичні та юридичні особи, які мають нерухомість. Податок на нерухомість платять лише власники нерухомості. Якщо ви орендуєте квартиру, або проживаєте в ній за іншими підставами, податок на нерухомість вас не стосується. Це податок винятково власника — юридичної або фізичної особи, на яку оформлений правовстановлюючий документ на об’єкт нерухомості. Якщо об’єкт житлової та/ або нежитлової нерухомості перебуває у спільній частковій власності кількох осіб, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку.

Якщо ж об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває в спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділений в натурі, платником податку є один із таких власників, визначений за їх згодою, якщо інше не встановлено судом. Якщо об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості перебуває в спільній сумісній власності кількох осіб і поділений між ними в натурі, платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку.

– І яке майно оподатковується?

— У Податковому кодексі зазначено, що базою оподаткування є загальна площа об’єкта нерухомості, але площа земельної ділянки в даному випадку не рахується при визначенні бази оподаткування. База оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності (пп. 266.3.2 п. 266.3 ст. 266 Податкового кодексу). Підпунктом 266.4.2 п. 266.4 цієї статті (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).

Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів. Водночас розмір податку встановлюють своїм рішенням сільські, селищні, міські ради або ради об’єднаних територіальних громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості. Податок на нерухомість потрібно сплачувати щорічно за минулий рік — з 1 січня по 31 грудня. Тобто в цьому році платники податку повинні сплатити такий податок за 2019 рік. Сплачувати його потрібно за місцем розташування об’єкта оподаткування.

Уточнимо, що на початку кожного року суб’єкти господарювання не лише звітують за результатами роботи в минулому році, а й подають річні декларації з різних видів майнового податку на поточний рік. Одним із таких видів майнових податків є податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, це і є, як я вже зазначав, податок на нерухомість.

— Тепер давайте поговоримо про ставки податку на нерухомість. Тут є якісь особливості?

— Для фізичних осіб суму сплати такого податку зобов’язані визначати податкові органи за місцем реєстрації власника майна на підставі даних Державного реєстру на нерухомість. Щодо юридичних осіб, то вони повинні самостійно обчислити суму податку та відобразити її в річній податковій декларації. Водночас для кожного окремого регіону України існують різні ставки щодо сплати податку. Ставка податку на загальнодержавному рівні обмежена, — не більше 1,5 % від мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний метр. Так, у 2020 році податок сплачувався за 2019 рік і максимальна його ставка становила 62,59 грн за м2 .

Так, власники житла, що перевищує певний ліміт, повинні заплатити податок за «перевищення» того самого ліміту. При цьому платити такий податок за квартиру до 60 квадратів і за будинок до 120 м2 непотрібно, а ось за кожний наступний метр держава стягує податок. Наприклад, якщо площа квартири 80 кв. м, то податок буде нарахований за 20 м2 . Розмір податку встановлюють своїм рішенням сільські, селищні, міські ради або ради об’єднаних територіальних громад. У 2020 році максимальна ставка — 70,84 грн за квадратний метр.

Податкові повідомлення-рішення, в яких зазначена сума нарахованого податку та відповідні платіжні реквізити, на які слід сплатити податок, надсилаються платнику податку податковим органом у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, щороку до 1 липня, а сплатити суму зазначеного в них податку потрібно протягом 60 днів після отримання такого повідомлення, а отже, до 1 вересня.

На сьогодні вказаний термін уже пройшов. Але на наступний рік це треба буде обов’язково врахувати, що якщо запізнишся, то доведеться платити штраф. Згідно ст. 266 Податкового кодексу податкове зобов’язання може бути нараховане за звітні роки в межах 1 095 днів, тобто трьох років. Якщо ж хтось ігнорує такі повідомлення й відмовляється платити, то майно, на яке нараховують податок, можуть заарештувати.

– Що робити, якщо повідомлення-рішення не надійшло, — платити штраф?

— Ні, поспішати тут не треба. В разі, якщо контролюючий орган не надіслав відповідне повідомлення в зазначений термін, платники податку автоматично звільняються від відповідальності за його несвоєчасну сплату. А от у випадку отримання повідомлення-рішення й несплати податку, сума штрафів сягає до 10 відсотків — за затримку сплати податку до 30 календарних днів, і до 20 відсотків — більше ніж 30 календарних днів. Проте варто розуміти, що податкові органи надсилають податкові повідомлення-рішення в тому випадку, якщо об’єкт нерухомості зареєстровано в Реєстрі об’єктів нерухомого майна, на підставі якого й нараховується податок.

Водночас власники нерухомості, які мають платити такий податок, але не отримали податкового повідомлення-рішення, можуть звернутися до податкового органу за місцем проживання для проведення звірки даних.

– Тепер, якщо можна, більш детально про податок на розкіш. Що він включає і як обчислюється?

– Для початку можу сказати, що податку саме з такою назвою — податок на розкіш — в Україні не існує. Переконатися в цьому ви може самостійно, зазирнувши до переліку податків і зборів, які сплачуються в Україні в Податковому кодексі. У ньому це стаття 9. Податок на розкіш — це неофіційна назва деяких видів податку на майно. За наявності у власності платника податку об’єкта (об’єктів) житлової нерухомості, в тому числі його частки, що перебуває у власності фізичної особи — платника податку, загальна площа якого перевищує 300 квадратних метрів (для квартири) та/або 500 квадратних метрів (для будинку), сума податку збільшується на 25 000 гривень на рік за кожен такий об’єкт житлової нерухомості (його частку) п. 266.7.11 ПК України.

— У ЗМІ було багато інформації, що держава підтримає українців під час карантину, звільнивши їх від сплати деяких податків. Чи торкнулося це податку на нерухоме майно?

— Так, дійсно, з початку введення жорсткого карантину були спроби полегшити життя українцям. Так, 18 березня 2020 року набрав чинності Закон № 533. Ним, зокрема, передбачалося звільнення платників податку на час карантину від плати за землю та податку на нерухомість на період із 1 березня по 30 квітня (тобто на два місяці). Але 2 квітня 2020 року набрав чинності вже інший закон — № 540, яким звільнення від плати за землю чи нерухомість передбачалося лише за березень.

Отже, змінився період, за який платники звільнялися від сплати за землю та податку на нерухомість. Якщо детальніше, то не нараховується та не сплачується за період з 1 по 31 березня 2020 року:

— плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, в тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності;

— податок на нерухомість — за об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Умови звільнення від сплати цих податків залишились такими самими: для земельної ділянки — її використання в господарській діяльності; для нерухомості — класифікації її як нежитлової.

– І наостанок, яким чином оподатковуються об’єкти на тимчасово окупованих територіях? Можете роз’яснити це питання детальніше…

— Підпунктом 38.6 пункту 38 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ визначено, що об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 цього кодексу у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/ або операції Об’єднаних сил (ООС). Нараховані й сплачені за період проведення антитерористичної операції суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, згідно зі статтею 266 ПКУ вважаються надміру сплаченими грошовими зобов’язаннями й підлягають поверненню.

— Дякуємо за цю оптимістичну ноту та цікаві й змістовні відповіді.

Спілкувалася
Галина ОЛІЙНИК,
спеціально для ЮВУ

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Держгеокадастр та Асоціація міст України презентували Посібник з передачі земель громадам

Опубліковано

on

В Українському кризовому медіацентрі відбулася презентація «Практичного посібника з питань передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність». У заході взяли участь Анатолій Мірошниченко, перший заступник Голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Олександр Слобожан, виконавчий директор «Асоціації міст України», Ярослав Рабошук, директор Аналітичного Центру «Асоціації міст України».

У межах Проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПЛЮС), над розробкою посібника впродовж тривалого часу працювали аналітики АМУ у співпраці з фахівцями Держгеокадастру.

«Завдяки ініціативі Держгеокадастру наші громади отримують безцінне джерело для своєї спроможності — землю. Відповідно, сьогоднішня презентація викликана тим, що після прийняття указу Президента України і відповідно, на його виконання, постанови Кабінету Міністрів, які були підготовані фахівцями Держгеокадастру, за ініціативи Голови Романа Лещенка, розпочався процес передачі земель в громади. До нас почали звертатися багато громад з певними запитаннями, тому виникла ідея підготувати спільно з фахівцями Держгеокадастру такий посібник, у якому крок за кроком буде розписаний алгоритм для місцевої влади та її працівників, муніципальних службовців тощо, що треба зробити, аби юридично грамотно отримати землю у користування», — пояснив Олександр Слобожан.

Він зауважив, що на цьому тижні у Верховній раді планується до розгляду важливий для усього місцевого самоврядування проект, усієї системи у сфері земельних ресурсі та Держгеокадастру зокрема, № 2194, що є «земельною революцією» та початком глобальної передачі земель. У такий спосіб до кінця 2020 року – початку 2021 року, увесь механізм передачі має бути повністю реалізований.

Отже, серед питань, які обговорювалися під час заходу стали алгоритми передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність, особливості окремих етапів алгоритму передачі, зразки необхідних документів, витяги з нормативно-правових актів, що стосуються процесу передачі земель з державної до комунальної власності та інвентаризації земель, тощо.

«Крім передачі земель у комунальну власність, закон № 2194 має багато інших дуже важливих новел: в частині децентралізації органам місцевого самоврядування надаються додаткові повноваження, зокрема, у сфері здійснення контролю за використанням земель, відбувається радикальна дерегуляція земельних відносин, зокрема, шляхом скасування правил про деякі повноваження Держгеокадастру — він позбувається тих повноважень, які на сьогодні є неефективними. Ми підтримуємо цей процес, адже дерегуляція є важливим пріоритетом сучасного Держгеокадастру. На Законі №2194 процес децентралізації, процес повернення держави обличчям до громад не закінчується, адже є потреба у низці інших законопроектів та законодавчих ініціатив. Тому ми розраховуємо на співпрацю із громадськістю, профільними асоціаціями, і звичайно ж «Асоціацією міст України», — підсумував Анатолій Мірошниченко.

Завантажити посібник можна за посиланням: https://bit.ly/39B665z

 

Читати далі

В Україні

Забезпечити фінансування судочинства в повному обсязі вимагають правники

Опубліковано

on

Асоціація правників України звернулася до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України із закликом забезпечити фінансування бюджетних програм для здійснення судочинства в 2020 і 2021 роках у повному обсязі.

В АПУ наголосили, що спільнота неодноразово звертала увагу на важливість цього питання, проте наразі склалася критична ситуація з фінансуванням апеляційних і місцевих судів.

Станом на кінець осені поточного року дефіцит фінансування становив пів мільярда гривень, з яких 95,4 мільйона – витрати фонду оплати праці працівників апарату судів.

Така ситуація унеможливлює відправлення судами кореспонденції, забезпечення роботи відеоконференцзв’язку, оплату роботи присяжних та виплату зарплат працівникам апаратів судів.

Крім того, відсутність належного фінансування призводить до обмеження доступу до суду, порушує право на справедливий суд, гарантоване Конституцією.

«Асоціація наголошує на тому, що бюджетні програми для забезпечення правосуддя повинні фінансуватися у повному обсязі й на належному рівні», – зазначається у відкритому зверненні.

Ознайомитись з текстом звернення можна за посиланням.

Читати далі

В Україні

Всю інформацію про новообрані органи територіальних громад представлено онлайн

Опубліковано

on

В Україні створено веб-ресурс з відкритими даними, за допомогою якого здійснюється моніторинг і комплексний аналіз стану національної безпеки щодо тенденцій регіонального розвитку, прогнозування суспільно-політичних, економічних та соціальних процесів на регіональному рівні.

Веб-ресурс «Просторова та функціональна трансформація України: представницькі органи місцевого самоврядування у контексті децентралізації», яким може користуватися будь-який громадянин України, є допоміжним інструментом, який сприятиме підвищенню рівня ефективності, прозорості та підзвітності місцевої влади.

Користувачі зможуть отримувати у режимі реального часу оперативну, актуальну та достовірну інформацію щодо всіх ключових процесів та показників, які характеризують життя регіонів.

Веб-ресурс складається з кількох блоків.

– «Територіальна організація місцевої влади», де користувачі можуть ознайомитися з новим адміністративно-територіальним устроєм України та отримати додаткову статистичну інформацію;

– «Моніторинг виборчого процесу» – містить дані, які дозволяють здійснити порівняльний аналіз результатів місцевих виборів, які відбулися у поточному році, зокрема у розрізі партійного представництва та самовисування, кандидатів та обраних депутатів місцевих рад, голів ОТГ тощо;

– «Формування представницьких органів місцевої влади» – дає змогу ознайомитися зі зведеними результатами цьогорічних виборчих перегонів, зокрема, загальною кількістю зареєстрованих виборців, кількістю голосів, що віддані за кожного кандидата, кількістю зіпсованих виборчих бюлетенів, кількістю недійсних бюлетенів та фактичною явкою виборців тощо.

Завдяки цьому ресурсу журналісти, аналітики, експерти зможуть здійснити комплексний аналіз регіонального виміру новообраного представництва органів територіальних громад.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Facebook

TWITTER

Календар юриста

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2020
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Telegram