Юридична практика
Як узаконити самовільне будівництво?
Останнім часом досить поширеним при зверненні громадян є питання узаконення самовільного будівництва. Власнику або користувачу земельної ділянки, на якій самовільно побудовано споруду, необхідно провести технічне обстеження будівництва, після чого звернутися до органів державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБК).
Читайте також: За самочинне будівництво в історичному місці – штраф до 1,1 млн грн
Варто зазначити, що порядок проведення технічного обстеження та прийняття в експлуатацію таких об’єктів самовільного будівництва затверджений наказом Мінрегіону від 03.07.2018 № 158. Технічне обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 кв. метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд загальною площею до 100 кв. метрів включно проводиться в ході їх технічної інвентаризації з відповідною відміткою в техпаспорті. До власників (користувачів) земельних ділянок штрафні санкції за виконання будівельних робіт без отримання документів, що дають право на їх виконання, і за експлуатацію або використання об’єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, не застосовуються.
Прийняття в експлуатацію об’єктів здійснюється безоплатно протягом 10 робочих днів з дня подачі заяви, за результатами технічного обстеження об’єкта, шляхом реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації. До заяви про прийняття в експлуатацію об’єкта необхідно додати: два примірники заповненої декларації; звіт про проведення технічного обстеження об’єкта з інформацією про можливості його надійної і безпечної експлуатації (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд загальною площею до 100 квадратних метрів включно); завірені в установленому порядку копії: документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщений об’єкт; технічного паспорта (з відміткою про проведене технічне обстеження).
Один примірник декларації після її реєстрації повертається замовнику, а другий залишається в органі ДАБК, який її зареєстрував. Датою прийняття в експлуатацію об’єкта є дата реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації. Зареєстрована декларація є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів — води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об’єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього. Після прийняття об’єкта в експлуатацію потрібно звернутися в ЦНАП для проведення процедури державної реєстрації права власності на новобудову з наступними документами: документ, який відповідно до вимог законодавства свідчить про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта; технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси; письмову заяву або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на новий об’єкт нерухомого майна (в разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, яке купується в спільну часткову власність); договір про спільну діяльність або договір простого товариства (в разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, будівництво якого здійснювалося в результаті спільної діяльності).
У випадку, якщо об’єкт самочинного будівництва не відповідає вищеописаним критеріям, наприклад побудований на земельній ділянці, що має інше цільове призначення, узаконити його можливо лише через суд.
Джерело: Юридичний вісник України