Законодавство
15 днів на розгляд справ щодо законності актів місцевого самоврядування
Верховна Рада прийняла Закон (законопроект № 14048) щодо забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування.
Новою ст. 289-11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено особливості провадження у справах щодо забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування.
Правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо:
1) законності нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування, крім адміністративних справ, розгляд яких здійснюється відповідно до ст. 264 цього Кодексу;
2) законності індивідуальних актів органів місцевого самоврядування, які є предметом забезпечення законності актів таких органів місцевого самоврядування відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».
Читайте також: «Таємниця» досудового слідства, або Презумпція невинуватості, державна зрада чи суспільний інтерес: що в нас у пріоритеті в часи війни?
З позовною заявою у справах щодо забезпечення законності актів органів місцевого самоврядування має право звертатися уповноважений орган із здійснення нагляду за законністю, визначений законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».
Адміністративна справа щодо забезпечення законності вирішується окружним адміністративним судом за місцезнаходженням відповідного органу місцевого самоврядування за правилами загального позовного провадження протягом п’ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
При відкритті провадження у справі суд застосовує положення про обов’язкове досудове врегулювання спору, крім випадків, передбачених ч. 12 ст. 76-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч. 12 і 13 ст. 16-1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»..
При відкритті провадження у справі суд перевіряє відповідність позову предмету забезпечення законності відповідно до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації», а також наявність відповідних повноважень, передбачених законом, в інших органів державної влади.
Встановлення судом невідповідності позову предмету забезпечення законності, наявності відповідних повноважень із здійснення державного нагляду (контролю) у зазначеній сфері, передбачених законом, в інших органів державної влади, крім уповноваженого органу із здійснення нагляду за законністю, який звернувся з позовом, є підставою для повернення позовної заяви позивачу, а якщо провадження було відкрито – для закриття провадження у справі.
Під час розгляду адміністративних справ, визначених частиною першою цієї статті, суд перевіряє, чи акт органу місцевого самоврядування прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а в разі здійснення органом місцевого самоврядування делегованих йому повноважень органів виконавчої влади – також дотримання інших актів законодавства.
Апеляційні скарги на судові рішення у справах, передбачених цією статтею, можуть бути подані протягом десяти днів з дня проголошення судового рішення.
Зміни внесено й до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації».
Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через дванадцять місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.







