Connect with us

Законодавство

Децентралізація: коли все складно… 

Опубліковано

Чому центр й органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) по-різному бачать держнагляд і завершення цієї реформи?

За версією європейських партнерів, реформа децентралізації в Україні стала найуспішнішою. Однак навіть попри те, що місцева влада отримала гроші та повноваження, подальші зміни все ж стали на паузу, пише Інна Ведернікова в статті «Законопроект № 4298. Чи зможуть центральна та місцева влади подолати розкол заради держави?».

Із держнаглядом не складається

«Повноваження – гроші – нагляд. Три кити, на яких мала б триматися децентралізація в Україні. Гроші та повноваження громади отримали, нехай навіть війна внесла свої корективи та центральна влада «повідкушувала» й те, і те. А от із наглядом за органами місцевого самоврядування з боку держави вже 11 років як не складається», – пише авторка.

Читайте також: За відсутності спадкоємців відповідачем за позовом про встановлення факту родинних відносин із спадкодавцем є орган місцевого самоврядування

На минулому тижні між профільним комітетом Верховної Ради та Асоціацією міст України (АМУ) почався черговий виток протистояння, суть якого полягає в баченні функції держнагляду. Для уряду (читай – Банкової) це інструмент впливу й підконтрольності. Однак для громад – це потенційна загроза повернутися до централізованого ручного управління.

До того ж, земельна реформа та децентралізація пішли в різних напрямках, вважають експерти. «За заочним двобоєм позицій виконавчого директора АМУ Олександра Слобожана та голови підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою профільного комітету Верховної Ради народного депутата від «Слуги народу» Віталія Безгіна цікаво спостерігати – обидва розумні й політично підковані. Але стає дедалі очевиднішим: цей «діалог» «хоронить» реформу, яку наші європейські партнери вже визнали найуспішнішою й очікують її логічного завершення», – пише пані І. Ведернікова.

Зокрема, на минулому тижні профільний комітет ВРУ вчергове відклав розгляд законопроекту № 4298 про внесення змін до закону про місцеві державні адміністрації (МДА). Документ ухвалили в першому читанні ще 2020 року. Тоді його підтримали всі ключові стейкхолдери.

Авторка пояснила, що цей законопроект – не просто чергова спроба внести зміни до профільного закону. Це каркас, на якому потім має будуватися нова модель системи державного управління. Україна зобов’язалася її запровадити, реформуючи місцеві адміністрації. Це – ключовий момент для завершення реформи децентралізації, євроінтеграції та відбудови регіонів після війни.Однак у гру вступила політика. І при підготовці до другого читання проект закону неодноразово змінювався. При чому ці зміни завжди стосувалися виключно посилення повноважень центральної влади. Цьому очікувано почала опиратися Асоціація міст України, яка має власні причини уникати запровадження державного нагляду.

Реформа на паузі

Реформі децентралізації виповнилося вже десять років, але вона й досі далека від завершення. «Так, в умовах падіння довіри суспільства як до центральної, так і до місцевої влади, дискредитованих через корупцію та некомпетентність, найуспішніша реформа стала на паузу. Й це за тиждень до дедлайну ухвалення ключового закону з євроінтеграційного плану. Мінус 400 мільйонів євро з бюджету-2025. Плюс ще один розрив всередині країни, яка воює і на яку водночас нещадно тиснуть зовнішні вороги й «союзники», – додала Інна Ведернікова.

Читайте також: В разі відчуження спадкового майна особою, яка не є спадкоємцем, на користь добросовісного набувача територіальна громада має право на грошову компенсацію

Нагадаємо, 24 березня профільний комітет відправив на доопрацювання законопроект про місцеві держадміністрації, тоді як АМУ взагалі підтримує альтернативний проект закону. Своєю чергою генеральний секретар Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Матьє Морі наголосив, що в законопроекті № 4298 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» потрібно врахувати рекомендації Конгресу Ради Європи.

Підготувала
Юлія Москаленко

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.