Законодавство
Ефективність досудового розслідування через його безкінечність? Новий законопроект на шляху до ЄС
У Верховній Раді зареєстровано проект закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України “Про прокуратуру” щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження у доступі до правосуддя № 12367.
В частині строків досудового розслідування запропоновано включити новий абзац до п. 3 ч. 4 ст. 219 КПК, згідно з яким не пізніше останнього дня строку закінчення досудового розслідування, визначеного цією статтею, прокурор зобов’язаний здійснити одну з дій, передбачених ч. 2 ст. 283 КПК, тобто%
1) закрити кримінальне провадження;
2) звернутися до суду з клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності;
3) звернутися до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру.
Пропонується також виключити п. 10 ч. 1 ст. 284 КПК, яким визначено, що Кримінальне провадження закривається в разі, якщо після повідомлення особі про підозру закінчився строк досудового розслідування, визначений ст. 219 КПК, крім випадку повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого чи особливо тяжкого злочину проти життя та здоров’я особи.
Читайте також: Довічне перебування особи у статусі підозрюваної особи
До ч. 4 ст. 284 КПК уводяться нові абзаци:
Закриття кримінального провадження у зв’язку з закінченням строків досудового розслідування, визначених ст. 219 КПК, крім кримінального провадження, в якому особі повідомлено про підозру у вчиненні тяжкого чи особливо тяжкого злочину проти життя та здоров’я особи, здійснюється прокурором на підставі та в порядку, передбаченому абзацом п’ятим частини четвертої ст. 219 КПК.
У випадку закінчення строків досудового розслідування, визначених ст. 219 КПК, та невчинення прокурором дій, передбачених пунктом 1 або 2 частини другої ст. 283 КПК, або невідкриття матеріалів досудового розслідування в порядку, передбаченому ст. 290 КПК, сторона захисту, потерпілий або інша особа, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування, має право подати клопотання про зобов’язання прокурора вирішити питання закінчення досудового розслідування. Клопотання розглядається слідчим суддею місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, а в кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, – слідчим суддею Вищого антикорупційного суду, не пізніше п’яти днів з дня його надходження до суду згідно з правилами судового розгляду, передбаченими ст.ст. 318-380 КПК, з урахуванням положень цієї статті.
Неприбуття у судове засідання сторін кримінального провадження або інших учасників, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання, не перешкоджає розглядові клопотання.
У випадку задоволення клопотання про зобов’язання прокурора вирішити питання про закінчення досудового розслідування і закінчення строків досудового розслідування, слідчий суддя постановляє ухвалу про зобов’язання прокурора вирішити питання закінчення досудового розслідування, а прокурор зобов’язаний прийняти рішення про завершення досудового розслідування і відкриття матеріалів досудового розслідування в порядку, передбаченому ст. 290 КПК, або про закриття кримінального провадження.
Ухвала про задоволення клопотання про зобов’язання прокурора вирішити питання про закінчення досудового розслідування не може бути постановлена у випадку, якщо на день розгляду відповідного клопотання слідчим суддею матеріали досудового розслідування були відкриті прокурором або слідчим за його дорученням в порядку, передбаченому ст. 290 КПК.
На думку ініціаторів законопроекту ці й інші зміни сприятимуть посиленню ефективності процедур розслідування корупційних злочинів через скасування обов’язкового закриття досудових розслідувань у зв’язку зі спливанням строків досудового розслідування після повідомлення про підозру.