Законодавство
«Ерозія податків», або «Спрощенка» без зловживань
Як зробити спрощену систему оподаткування помічницею малого бізнесу та запобігти зловживанням нею з боку великого бізнесу?
По темі загалом
Для початку нагадаю, що в 2023 році Україна підписала черговий меморандум з Міжнародним валютним фондом про економічну та фінансову політику. З боку української влади його скріпили підписами Президент, Прем’єр-міністр, Голова Верховної Ради та міністр фінансів. Документ передбачає реформування фіскальних органів і системи оподаткування, зокрема спрощеної системи (ССО). Пункт 20 документа передбачає «перегляд спрощених режимів оподаткування з метою усунення ерозії податків на працю шляхом підміни правової основи трудових відносин положеннями цивільного права».
Читайте також: Бронювати автоматично рекомендовано до 25% працівників сумлінних платників податків
Розробники того меморандуму хотіли відділити тих, хто мінімізує податки, від законослухняних платників, однак не пропонували конкретні інструменти. Для реалізації меморандуму Мінфін напрацював розділ про спрощену систему в «Нацстратегії доходів», але завдання цього розділу не вирішують зазначену проблему.
Що пропонує новий законопроект?
Для ліквідації ерозії податків на працю передусім слід розмежувати великий і малий бізнеси. Цю проблему й розв’язує зареєстрований у Верховній Раді євроінтеграційний законопроект № 5054-1 щодо чітких критеріїв трудових відносин. Документ пропонує критерії для визначення тих, хто може використовувати ССО як зручну організаційно-правову форму, яка не дозволяє тиснути на бізнес та за розмірами підприємства має право це робити, і тих, хто використовує ССО як можливість оптимізувати податкові зобов’язання в частині трудових відносин.
Реалізація вказаного проекту закону дозволить притягнути до відповідальності підприємців, що дискредитують ССО та зловживають нею. Запропоновані норми – це міжнародна практика, їх застосовують, зокрема, Великобританія, Австралія, США та Греція. Принцип презумпції наявності трудових відносин полягає в тому, що в Кодексі законів про працю встановлюються ознаки трудових відносин. У разі їх збігу робота і послуга вважаються такими, що виконуються найманим працівником незалежно від назви та виду договірних відносин між сторонами.
Проект дає закону чітке розуміння того, кого слід вважати мікро- та малим бізнесом і де відбувається міграція великих компаній у зону підвищеного комфорту. «Санахант», Stylus, які використовують ФОП, – не мікробізнес, це оптимізація податків великим бізнесом. Ремонт доріг, придбання пального, ліків, товарів та послуг у фізосіб-підприємців на десятки мільйонів гривень – це також не малий бізнес, а недопрацювання держави.
Попри цей очевидний причинно-наслідковий зв’язок «ерозії податків» на працю та відсутності на цей час чітких критеріїв трудових відносин, Мінфін, начебто для виконання пунктів меморандуму, написав «Нацстратегію доходів». У розділі 4.3.1 «Реформа спрощеної системи оподаткування» пропонується контрпродуктивне рішення про скасування ССО замість обмеження можливості зловживання нею з боку великого бізнесу. Цей розділ передбачає такі норми.
Читайте також: Порушників антидопінгових правил не фінансуватимуть з місцевих бюджетів
З 2027 року юридичні особи не зможуть застосовувати ССО. Протягом 2024– 2026 рр. ставка єдиного податку для юридичних осіб на третій групі буде поступово збільшуватися до 18% від обсягу прибутку до оподаткування. Другу й третю групи ЄП для ФОП об’єднають в одну, яка почне платити податок від обсягу отриманого доходу (3-17%, польська модель режиму разового платежу). Найбільш негативні норми – обов’язок ФОП на ССО вести облік та документально підтверджувати походження товарів. Друга група втратить фіксованість податку.
Щодо першо групи платників ЄП, то її звузять, вилучивши з неї високомаржинальні види діяльності. Замість фіксованого податку групу переведуть на податок з обороту.
Авторський прогноз
Реалізація цих норм не приведе до досягнення запланованої мети «Нацстратегії доходів» – зменшення зловживань великим бізнесом із застосуванням ССО. Такі норми на практиці призведуть до перетворення спрощеної системи на наближену до загальної. Нею не зможуть скористатися сотні тисяч малих підприємців, яких приваблювали в ССО її простота, відсутність обліку та помірні ставки. Це, своєю чергою, призведе до масової тінізації.
Крім того, Україна втратить єдину перевагу, завдяки якій в останні роки зростали інноваційні галузі, не набувши інших переваг (корумпована податкова та митна служби, недореформована судова система, слабкий рівень держуправління). Сподіваємося, що народні депутати врахують пропозиції експертів та бізнес-асоціацій і розглянуть найближчим часом проект закону № 5054-1, зосередившись на потрібних нормах для мінімізації зловживань великого бізнесу й відкинувши пропозиції Мінфіну щодо «килимових бомбардувань» мікро- та малого бізнесу
Джерело: Юридичний вісник України