Законодавство
Інклюзивний навчальний процес забезпечать спеціальні підрозділи
Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти» від 10 липня 2019 р. № 635.
Порядком визначено, що організація освітнього процесу для осіб з особливими потребами передбачає створення інклюзивного простору, застосування принципу універсального дизайну, приведення території та споруд максимально наближеними до універсального доступу, забезпечення закладів засобами доступності інформації шрифтом Брайля, збільшеним шрифтом, тощо.
Засновники вищих освітніх закладів зобов’язані забезпечити доступність до якісної освіти всім категоріям осіб.
Керівник закладу вищої освіти утворюватиме інклюзивну групу на підставі письмового звернення здобувача освіти з особливими потребами або одного з батьків. До звернення необхідно додавати індивідуальну програму реабілітації особи чи інші документи, що підтверджують наявність в особи особливих освітніх потреб.
Гранична чисельність осіб в одній групі визначається виходячи з індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти, спеціальності, пристосованості аудиторій, тощо.
З метою організації інклюзивного навчання керівники зможуть створювати спеціальні навчально-реабілітаційні підрозділи або групи психолого-педагогічного супроводу.
Спеціальний підрозділ або група супроводу має:
- розробити індивідуальні навчальні плани студентів, проводити моніторинг їх виконання, корегувати їх за потреби ;
- організувати підготовку педагогів закладу освіти та соціальних працівників, волонтерів для роботи зі студентами з особливими потребами шляхом проведення лекцій, семінарів, тренінгів, засідань за круглим столом тощо;
- консультувати та надавати методичну допомогу науково-педагогічним працівникам закладу щодо організації освітнього процесу;
- проводити інформаційно-просвітницьку діяльність з формування толерантного ставлення до здобувачів освіти з особливими освітніми потребами; тощо.
Навчально-реабілітаційний супровід включатиме надання психологічної та педагогічної допомоги студентам, створення умов для соціальної та соціально-побутової підтримки осіб зі спеціальними потребами, тощо.
Батьки, уповноважені ними особи, соціальні працівники також матимуть змогу здійснювати супровід здобувача освіти.