Законодавство
Компетенцію міжнародного комерційного арбітражу пропонують розширити
Комітет з питань правової політики рекомендував Верховній Раді прийняти за основу проект Закону щодо розширення компетенції міжнародного арбітражу № 12141.
Зокрема змінами до ч. 2 ст. 1 Закону України «Про міжнародний комерційний арбітраж» передбачається, що до міжнародного комерційного арбітражу можуть за угодою сторін передаватися:
1) спори з договірних та інших цивільно-правових відносин, що виникають при здійсненні зовнішньоторговельних та інших видів міжнародних економічних зв’язків, якщо комерційне підприємство хоча б однієї із сторін на момент укладення арбітражної угоди знаходиться за кордоном, або якщо сторони явно домовились про те, що предмет арбітражної угоди пов’язаний більш ніж з однією країною, або одне з наступних місць знаходиться за межами держави, в якій сторони мають свої комерційні підприємства:
– місце арбітражу, якщо воно визначено у арбітражній угоді або відповідно неї;
– будь-яке місце, в якому повинна бути виконана значна частина зобов’язань, що виникають із договірних або інших цивільно-правових відносин;
– місце, з яким найбільш тісно пов’язаний предмет спору;
2) спори підприємств з іноземними інвестиціями і міжнародних об’єднань та організацій, створених на території України, між собою, спори між їх учасниками, а так само їх спори з іншими суб’єктами права України, а також
3) спори між адміністратором за випуском облігацій, який діє в інтересах власників облігацій відповідно до положень Закону України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки», та емітентом облігацій та/або особами, які надають забезпечення за такими облігаціями, якщо принаймні одна зі сторін спору є підприємством з іноземними інвестиціями.
Міжнародний комерційний арбітраж розглядає також спори за участю інвестора та держави (її органів та установ) або міжурядової організації у зв’язку зі здійсненням інвестиційної діяльності на території України чи іншої держави, які виникають на підставі міжнародного договору, закону України, іншого нормативного акту або угоди сторін, яка міститься у контракті чи іншому документі.
«Прийняття законопроекту дозволить розвивати Україну як привабливу юрисдикцію для вирішення міжнародних комерційних спорів та міжнародних інвестиційних спорів, покращить її імідж на міжнародній арені, надасть можливість зменшити витрати Державного бюджету України на здійснення захисту інтересів України під час розгляду таких спорів за участю іноземного інвестора та України, а також сприятиме розвитку ринку юридичних послуг та притоку інвестицій в Україну», – зазначають ініціатори законопроекту у пояснювальній записці.