Законодавство
Криміналізація товарної контрабанди майже запроваджена
Прийнятий минулого тижня Верховною Радою в цілому проект закону № 5420 вже направлений на підпис Президенту. Тож саме від В. Зеленського залежить остаточне рішення – чи реалізує діюча влада посилення тиску правоохоронців на бізнес через Бюро економічної безпеки?
Чому тиск правоохоронців на бізнес посилиться?
У прийнятих змінах до Кримінального кодексу контрабанда товарів віднесена до категорії тяжких та особливо тяжких злочинів, класифікація яких за ступенем їх тяжкості встановлена статтею 12 Кримінального кодексу і залежить від міри покарання за вчинений злочин. Запроваджене законом покарання за контрабанду товарів у вигляді штрафу від 10 тис. неоподаткованих мінімумів і є тим основним критерієм її віднесення до тяжких злочинів. Навіть запроваджена в 2018 році кримінальна відповідальність за контрабанду лісу й лісоматеріалів (теж товарів за митним законодавством) у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років не відносить її до тяжких злочинів – це не тяжкий злочин.
Читайте також: Проти криміналізації контрабанди виступають роботодавці
Яка мета авторів цього документу? Вона відома: надати право слідчим БЕБу проводити негласні слідчі дії (прослушка, відеоспостереження, проникнення в житло, спостереження за особою, виїмка документів, що можуть бути доказами навіть підготовки злочину) – вони проводяться, якщо злочин є тяжким та особливо тяжким. І тут у прийнятому законі не важливі підвищені пороги контрабанди, введення умисності дій особи з приховування товарів при їх переміщенні через кордон, відстрочення до 1 липня 2024 року терміну набрання чинності, які, начебто, мають захистити бізнес і про які так голосно звітують окремі депутати, що в попередні роки просто мовчали.
Найважливіше для влади – надання права БЕБ проводити негласні слідчі дії. Все! Як проводяться такі дії і для чого – пояснювати не буду. Бізнес це дуже добре розуміє й відчуває.
Чи можна було цього уникнути та збалансувати норми закону, на прийнятті якого так активно, начебто, наполягали міжнародні партнери? Так, можна, хоча б частково. Для цього я подавала ряд поправок, але вони були відхилені, зокрема щодо:
- встановлення покарання за контрабанду товарів, що відносило б її до нетяжких злочинів (штраф до 10 тис. неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавлення волі до 5 років);
- запровадження кримінальної відповідальності посадових осіб митних органів за протидію чи перешкоджання законній зовнішньоекономічній діяльності суб`єктів господарювання;
- наділення митниці функціями слідства в справах про контрабанду товарів (як в усіх країнах ЄС та членів Світової митної організації);
- унеможливлення втручання інших правоохоронних органів у роботу митниці, в тому числі зменшення рівня безпідставного втручання правоохоронців у митні процедури.
Що матимемо в сухому залишку?
Нереформовану систему досудового розслідування економічних злочинів, 80% яких сьогодні продовжують розслідувати інші правоохоронні органи, а не БЕБ, радянську систему виявлення та реагування на злочини в економічній сфері, бетонування якої продовжує Бюро економічної безпеки. А ще — нового «дубця» у вигляді негласних слідчих дій у БЕБ для посилення фінансового терору бізнесу та відмову від реформування митних органів за правилами ЄС.
Читайте також: Прикордонна смуга «на замку»: заборонено в’їзд, перебування, проживання, пересування і провадження робіт
Впевнена, що повернення до проблематики протидії товарній контрабанді з точки зору запровадження дійсно ефективних механізмів боротьби з нею, а не для досягнення всім зрозумілих, але сором’язливо замовчуваних цілей, — питання тільки часу.
P.S. Дякую експертам, з якими працювала над поправками, частина яких врахована і не дозволила остаточно зруйнувати деякі митні процедури.
Джерело: Юридичний вісник України