Законодавство
Обшуки без ухвали слідчого судді: законопроект № 13533 може відкрити нові правові «шпарини»


Денис Пономаренко, адвокат, партнер АО Barristers
У даній статті мова піде про законопроект № 13533, який уточнює повноваження САП та правила проникнення до житла.
Аналізуючи законопроект № 13533 (далі – законопроект) перше, що варто відзначити, це те, що він фактично повертає норми КПК України в той вигляд, в якому вони існували, до 22.07.2025 року, тобто до прийняття Закону № 4555-ІХ. Разом із цим законопроект в пункті 2 частини другої статті 36, в частині третій статті 39, частині четвертій статті 40, частині п’ятій статті 218 КПК, як на мою думку, дещо розширені повноваження Генерального прокурора однак з конкретизацією про їх звуження, на відміну від Закону № 4555-ІХ, тобто в цілому він повертає певну автономність Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі.
Читайте також: Перевірка і поліграф для правоохоронців та заборона виїзду за кордон працівникам НАБУ
Водночас законопроект повертає й дію старої редакції положення статті 233 Кримінального процесуального кодексу України, за якою увійти до житла чи іншого володіння, без ухвали слідчого судді, можливо було здійснити лише в невідкладних випадках, пов’язаних із врятування життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчинені кримінального правопорушення.
Згаданим вище законом № 4555-ІХ передбачено можливість увійти до житла чи іншого володіння без ухвали слідчого судді тільки у невідкладних випадках, пов’язаних із врятування життя людей, запобіганням безпосередній загрозі їхньому здоров’ю, статевій свободі чи особистій безпеці або з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів, передбачених статтями 112, 115-119, 121, 122, 124, 127, 129, 135, 136, 146, 147, 149, 152-156′, 258, 258′, 259 Кримінального кодексу України, або у разі необхідності невідкладного вилучення чи збереження доказів, що стосуються таких злочинів.
Як на мій погляд, положення Закону № 4555-ІХ є більш вдалими в цьому питанні, оскільки вони як більш конкретизовані. Однак проблема застосування ст. 233 КПК України залишаться не вирішеною, ані в указаному законі, ані в новому законопроекті. Вся проблема в тому, що зважаючи на те, що у вказаних нормах не говориться про обшук без ухвали слідчого судді, а лише про проникнення до житла чи іншого володіння без ухвали слідчого судді, на практиці вона почала сприйматися як дозвіл на проведення обшуку без ухвали слідчого судді, що, в свою чергу, не відповідає суті ст. 233 КПК, тобто на сьогодні законодавцю варто вирішити цю практичну проблему чітким положенням про те, що ст. 233 КПК – не про обшук.
Необхідно відмітити також прикінцеві положення законопроекту, де запроваджується обов’язок для працівників НАБУ, САП, БЕБ, ДБР, Офісу Генерального прокурора України, Національної поліції, які мають державної таємниці, не рідше одного разу на два роки проходити поліграфологічні дослідження, на предмет вчинення дій на користь держави-агресора. Разом із цим не зрозуміло чому такі дослідження не повинні проводитися стосовно працівників СБУ?
Зазначимо й те, що в новому проекті закону посилюється розшук та екстрадиція осіб, які ухиляються від досудового розслідування, судового розгляду чи відбування покарань. Передбачена й заборона (під час дії військового стану) виїзду працівників НАБУ за кордон, окрім випадків службових відряджень.
Читайте також: Відновлено незалежність НАБУ та САП: Рада прийняла Президентський законопроект
Законопроектом також вносяться доповнення до Закону України «Про прокуратуру» – стосовно того, що прокурором вищого рівня для керівників управлінь, відділів та їхній заступників, прокурорів САП є заступник Генерального прокурора – керівник САП, його перший заступник та заступник, для заступника керівника САП. Та також встановлюється, що заступник Генерального прокурора – керівник САП здійснює повноваження керівника органу прокуратури, передбачені КПК України. Загалом же, в цілому проект закону відповідає ідеї та завданню як створення й функціонування антикорупційних органів.
Джерело: Юридичний вісник України