Законодавство
Підстави для втрати громадянства розширять
![](https://lexinform.com.ua/wp-content/uploads/2022/11/three-ukrainian-national-passports-on-the-flag-of-2022-03-29-23-36-46-utc-1.jpg)
Також буде змінено поняття «безперервне проживання на території України»
Верховна Рада розгляне законопроект Президента України про множинне громадянство, зміну значення поняття «безперервне проживання на території України» та підстави втрати громадянства.
Як відомо, на початку серпня минулого року Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді законопроект № 11469 щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадянства України, а 20 серпня профільний комітет Ради рекомендував прийняти його за основу. Як повідомляють народні депутати, даний проект закону парламент може розглянути на найближчому пленарному засіданні.
Читайте також: Закон про народовладдя: українці зможуть активніше впливати на життя своїх громад
Уточнимо, цим законопроектом визначаються випадки допустимості множинності громадянства (підданства) й запроваджується новий принцип – «визначення правового режиму одночасної належності громадянина України до громадянства (підданства) двох або більше держав». Виключається така підстава для втрати громадянства України, як «добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття». Натомість пропонується встановити іншу підставу для втрати громадянства України: «добровільне набуття громадянином України громадянства держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або громадянства (підданства) держави, не включеної до переліку держав, громадяни (піддані) яких набувають громадянство України у спрощеному порядку, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття».
Окрім того, визначаються окремі категорії іноземців, які є громадянами (підданими) держави, включеної до переліку держав, громадяни (піддані) яких набуватимуть громадянство України у спрощеному порядку, і які для набуття громадянства України замість подання зобов’язання припинити іноземне громадянство матимуть право подавати декларацію про визнання себе лише громадянином України, яка засвідчує, що в разі набуття громадянства України у правових відносинах з Україною він визнає себе лише громадянином України. Кабміну доручається розробити та внести в 2-місячний строк на розгляд Верховної Ради законопроект щодо переліку держав, громадяни (піддані) яких набувають громадянство України у спрощеному порядку. Тобто наразі такий перелік, від якого залежатиме як втрата громадянства, так і спрощений порядок набуття, не визначений. Також пропонується дати нове визначення поняттю «безперервне проживання на території України».
Так, за чинною нині редакцією статті 1 Закону «Про громадянство України» дається наступне визначення поняттю «безперервне проживання на території України» – проживання в Україні особи, якщо її разовий виїзд за кордон у приватних справах не перевищував 90 днів, а в сумі за рік – 180 днів. Не є порушенням вимоги про безперервне проживання виїзд особи за кордон у службове відрядження, на навчання, у відпустку, на лікування за рекомендацією відповідного медичного закладу або зміна особою місця проживання на території України.
Президент пропонує дати наступне визначення цьому поняттю: «Безперервне проживання на території України – постійне проживання на території України особи, якщо її разовий виїзд за кордон у приватних справах не перевищував 90 днів, а в сумі за рік – 180 днів. Не є порушенням вимоги про безперервне проживання виїзд особи за кордон у службове відрядження, на навчання, на лікування, що підтверджується відповідним документом підприємства, установи, організації, закладу освіти, закладу охорони здоров’я».
Читайте також: Президент ветував закон про Єдиний реєстр військовослужбовців
Водночас, як застерігають у Головному експертному управлінні ВРУ, за нинішніх умов наявність в особи множинного громадянства потенційно може створювати істотні проблеми у вирішенні питань щодо проходження такими особами військової служби; оподаткування; забезпечення дипломатичного захисту таких осіб; лояльності таких осіб по відношенню до держав їх громадянства; зниження обороноздатності держави, зокрема шляхом ухилення осіб, що мають подвійне/множинне громадянство, від проходження військової служби та від кримінального чи іншого судочинства тощо.
Також може виникнути проблема справедливого врегулювання питань реалізації конституційного припису про те, що «Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами» в контексті, наприклад, пенсійного, соціального забезпечення, надання освітніх, медичних послуг особам з множинним громадянством, які перебуватимуть за кордоном, не сплачуватимуть податки і збори, тобто, фактично, не виконуватимуть свої обов’язки перед Україною.
Варто зауважити й те, що в умовах глобалізації та посилення міграційних процесів, незаконного втручання недружніх країн в електоральні процеси, гібридної війни щодо України надання іноземним громадянам, які одночасно мають громадянство України, виборчих прав може становити загрозу національній безпеці України. Тобто запитань пропонований Банковою законопроект викликає багато. Як відреагують на них депутати, побачимо.
Джерело: Юридичний вісник України