Законодавство
Податкова реформа: держава очікує на ваші податки та посилює контроль
(Огляд ключових податкових змін за законопроектом № 7360)
Нинішні заклики влади до повернення до економічно активного життя супроводжуються поступовим поверненням платникам податків їх обов’язків, виконання яких було зупинено на час воєнного стану. Так, 12 травня Верховна Рада ухвалила і в цілому проголосувала Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі – «Законопроект № 7360»). Прийнятий документ очікує ще підпису Президента та публікації, але навряд чи процедура затягнеться.
Реєстрація податкових накладних: як це відбувається зараз?
Наразі реєстрація податкових накладних є заблокованою через відсутність доступу до оновленої форми накладної в Електронному кабінеті. Платникам ПДВ дозволено показники податкового кредиту відображати на підставі первинних документів.
Читайте також: Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси
Тепер щодо того, як це відбуватиметься надалі. Формування податкового кредиту на підставі первинних документів дозволятиметься лише за податкові періоди з лютого по травень 2022 року. В подальшому, як і раніше, податковий кредит формуватиметься лише на підставі зареєстрованої податкової накладної. Перебіг строків для реєстрації буде поновлено, тому, очевидно, доступ до форми накладної буде відновлено. Якщо в платника податків є можливість, то до 15 липня цього року необхідно буде зареєструвати податкові накладні за лютий—травень, а також привести у відповідність задекларований раніше податковий кредит. В інакшому випадку до платника можуть бути застосовані заходи відповідальності за несвоєчасну реєстрацію. Ті платники, в яких можливість реєстрації податкових накладних наразі відсутня, для звільнення від відповідальності повинні будуть їх зареєструвати протягом шести місяців після закінчення воєнного стану, або протягом 60 днів з початку наступного місяця після відновлення можливості виконати відповідний податковий обов’язок.
Немає сумніву, що після відновлення процедури реєстрації податкових накладних платники ПДВ згадають «щасливі» часи зупинення їх реєстрації. Зупинення реєстрації податкових накладних і до повномасштабного вторгнення приносило чимало проблем. Наразі ж – більшість строків, передбачених податковим законодавством, зупинені. Тому, якщо реєстрація податкової накладної буде зупинена, то навряд чи варто очікувати до кінця воєнного стану розгляду контролюючим органом наданих пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Дана проблема не стосуватиметься операцій з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1 — 24 УКТЗЕД (крім підакцизних товарів), які здійснюються малими та мікропідприємствами, основний вид діяльності яких пов’язаний із сільським господарством та харчовою промисловістю (вичерпний перелік міститься в пп. 5 п. 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних). Для податкових накладних за відповідними операціями, до закінчення воєнного стану, передбачена безумовна реєстрація.
Щодо бюджетного відшкодування
На даний момент зупинена дія пунктів 200.10-200.12 статті 200 ПК України, якими визначена процедура узгодження суми бюджетного відшкодування. Також зупинені строки для проведення податкових перевірок, необхідних для такого узгодження, крім камеральних перевірок декларацій із показниками, сформованими за зареєстрованими податковими накладними (фактично за довоєнними).
Законопроектом № 7360 визначено, що пункти 200.10- 200.12 статті 200 ПК України відновлюють свою дію з 21 липня 2022 року. Крім того, відновлюється право контролюючих органів проводити камеральні та документальні перевірки в процедурі бюджетного відшкодування. Однак зазначені зміни не означають, що платники податків зможуть отримати бюджетне відшкодування на свої рахунки. Основна проблема — загальне зупинення строків, передбачених податковим законодавством. Так, сама процедура узгодження буде відновлена, як і перебіг строків для проведення перевірок. Однак строк для внесення узгодженої суми бюджетного відшкодування до реєстру, або строк виплати цієї суми казначейством, залишаються зупиненими. Риторичним видається питання, чи будуть державні органи зацікавлені здійснювати дії, направлені на виплату бюджетного відшкодування при очевидному дефіциті бюджету, якщо строки для таких дій зупинені.
Податкові перевірки
Наразі можуть бути проведені лише камеральні перевірки в процедурі бюджетного відшкодування і декларацій платників єдиного податку четвертої групи, та будь-які фактичні перевірки. Натомість, із набранням чинності Закону № 7360, контролюючі органи зможуть проводити будь-які камеральні та фактичні перевірки, а також документальні позапланові перевірки за зверненням платників або в процедурі бюджетного відшкодування, або якщо платник проводить реорганізацію, або якщо виявлено порушення строків розрахунків за експортно-імпортними операціями. При цьому документальні перевірки будуть проводитися, якщо є безпечні доступ до приміщень, документів та можливість провести інвентаризацію. Якщо перевірка була розпочата, однак не може бути завершена через небезпеку, то її проведення зупиняється на підставі наказу керівника контролюючого органу, який надсилається в електронному кабінеті та на електронну пошту платника. Загалом усі документи в результаті усіх дозволених перевірок будуть надсилатися платнику через електронний кабінет, що вважатиметься належним їх врученням під час воєнного стану.
Поновлення проведення додаткової частини податкових перевірок є логічним продовженням поновлення необхідності платникам своєчасно виконувати свій податковий обов’язок, а також теоретичного поновлення процедури бюджетного відшкодування. Водночас надання можливості проводити документальну перевірку, якщо отримано податкову інформацію, що свідчить про недотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, виглядає необґрунтованим на фоні зупинення перебігу відповідних строків пунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, як в діючій редакції, так і в запропонованій цим законопроектом.
Як післяслово
У цілому ж можна зрозуміти державу в намаганні відновити стабільні обов’язкові платежі до бюджету. Однак посилення податкового контролю – не той інструмент, який платники податків очікують в даний момент чи який призведе до стимулювання економічної активності. Посилити негативний ефект нововведень можуть прогалини цього законопроекту, які можуть як позбавити платників обіцяного бюджетного відшкодування, так і в інших питаннях додати головного болю.
Джерело: Юридичний вісник України