Connect with us

Законодавство

Проект Закону про викривачів корупції отримав підтримку нардепів

Законопроект №1010, що передбачає внесення змін до ЗУ «Про запобігання корупції», який регулює захист інтересів викривачів корупції, був прийнятий за основу 13 вересня 2019 року. Передбачається внесення змін до зазначеного вище Закону, в частині:

  1. Визначення статусу викривачів корупції з метою визначення їх прав і гарантій захисту в правовому полі.
  2. Забезпечити необхідні умови для оприлюднення інформації у сфері корупції.
  3. Визначити правильний порядок і послідовність дій того, хто викриває корупцію, розкриття останнім інформації.
  4. У разі розкриття викривачем корупції інформації, про скоєні в цій сфері правопорушення або ж стосовно особи, яка його вчинила, забезпечити звільнення того, хто викриває інформацію від юридичної відповідальності.
  5. Забезпечити правовим захистом з боку держави трудових прав та інтересів викривачів корупції.

Законопроектом вноситися поняття викривач. Мається на увазі особа, яка повідомляє про можливі факти вчинення корупційного діяння іншою особою. Ключовою ознакою для визначення терміну викривача є наявність достатніх підстав, що дозволяють припускати, що інформація є підтвердженою. Забезпечення прав з боку держави поширюється не тільки на викривачів, але і на близьких до них осіб, членів сім’ї.

Національне агентство з питань запобігання корупції буде наділене повноваженнями забезпечити захист викривачів корупції.

Законопроект визначає рамки прав викривачів:

  • Отримувати інформацію про свої права та обов’язки.
  • Як підтвердження правдивості поданої викривачем заяви, є право надавати докази.
  • Отримувати інформацію про факт прийняття і внесення в ЄРДР інформації, поданої викривачами до відповідних органів.
  • Давати пояснення за фактом поданої заяви про корупційне діяння або осіб, що скоюють правопорушення (пов’язаному з корупцією), або відмовитися від дачі таких – добровільна дія.
  • Отримувати правову допомогу безкоштовно.
  • Зберігати конфіденційність.
  • Дозволено не вказувати авторство при подачі заяви про корупційні діяння, факти прояву правопорушень у цій сфері.
  • Право на забезпечення захисту, якщо в цьому є необхідність (включаючи і захист родичів). Приводом для отримання такого захисту є загроза життю і здоров’ю безпосередньо викривачів, близьких їм осіб, членів сім’ї. Запит на захист або відмова від нього є добровільною.

Ряд інших прав (більш детально в офіційному тексті Закону). Додатково повідомляється і про права викривачів на отримання винагороди. Визначена мінімальна сума корупційного правопорушення, з якого з’являється право на отримання винагороди. Формула її розрахунку: сума мінімуму заробітної плати (законодавчо встановленого на початок року) помножена на 5000. Також визначено порядок призначення цієї суми судом. Винагорода не може перевищувати 10% або 3000 мінімальних зарплат.

Розмір винагороди може бути розподілений між декількома особами, які повідомили різні факти про корупційний злочин. Інформація може мати характер що доповнює чинні або вже відомі факти.

Що стосується звільнення викривачів від юридичної відповідальності, Законом передбачені механізми реалізації права осіб, які повідомили про скоєне в сфері корупції діяння (або особу, пов’язану з корупцією). Зокрема реалізація права на звільнення від юридичної відповідальності поширюється у сферах:

  1. Цивільного права. Зокрема, відповідальність за понесені збитки або збитки, що стали результатом повідомлення про порушення в сфері корупції, передбачених цим Законом.
  2. У разі наявності факту непідтвердженої інформації, що була надана викривачем інформації, необхідність в її підтвердженні відсутня.

За розголошення або використання інформації, яка може вказати на особу викривача, особою, яка отримала доступ до такої інформації в ході реалізації службових повноважень, також передбачається відповідальність. Зокрема передбачене позбавлення права обіймати певні посади строком до 1 року і накладання штрафу від 1000 до 2500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Анонімні повідомлення також повинні мати певний формат подачі. Зокрема в них повинна бути:

  • Інформація, яка стосується конкретної особи яка вчинила корупційне діяння або ж пов’язана із вчиненням правопорушення в цій сфері.
  • Дані, які містяться в заяві анонімного характеру, мають передбачати можливість бути перевіреними.

Обробка даних і проведення перевірки за фактами скоєних злочинів або інформації, що зображується в заяві про факт корупції мають бути проведені протягом 15 днів. Термін відраховується з дня надходження відповідної заяви до компетентного органу для проведення перевірки. Передбачена можливість продовження терміну проведення перевірки до 30-ти днів. Ця процедура здійснюється керівником органу, що проводить перевірку за наявності достатніх підстав для продовження.

Законодавство

Посередництво з працевлаштуванні за кордоном ліцензуватиме Мінекономіки

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 18 переліку органів ліцензування та зупинення дії підпункту 358 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України» від 12 лютого 2020 р. № 101.

Новою редакцією п. 18 Переліку органів ліцензування змінено орган ліцензування діяльності з посередництва у працевлаштуванні за кордоном з Мінсоцполітики на Мінекономіки.

Ця норма набирає чинності з 10 березня 2020 р.

Крім цього, зупинено до 10 березня 2020 р. дію пп. 358 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, за яким Мінекономіки здійснює ліцензування діяльності з посередництва у працевлаштуванні за кордоном та контроль за дотриманням суб’єктами господарювання відповідних ліцензійних умов.

Читати далі

Законодавство

Допомога дитині на майбутнє зменшить ризик народження дітей заради грошей

Комітет з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону «Про внесення змін до Закону України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми” щодо запровадження державної допомоги дитині на майбутнє» від 24.01.2020 р. № 2801.

Законопроектом пропонується розширити види державної допомоги сім’ям з дітьми – допомогою дитині на майбутнє.

В Комітеті зазначили, що допомога при народженні дитини у 2014 р. була встановлена в сумі 41 280 грн. і протягом шести років не змінювалась, незважаючи на значну інфляцію. Якщо збільшувати допомогу при народженні дитини, є ризик як її нецільового використання, так і народження дітей заради отримання коштів, що не сприяє їх нормальному вихованню. Водночас, у разі реалізації пропозиції про запровадження допомоги дитині на майбутнє можна уникнути цих ризиків та надати молодій людині після повноліття фінансові можливості для реалізації своїх планів.

Крім цього, в Комітеті визнали за доцільне при прийнятті законопроекту за основу:

  • передбачити прив’язку суми виплати до прожиткового мінімуму;
  • зазначити в тексті законопроекту,  що кошти допомоги на майбутнє мають зберігатися лише у державних банках;
  • вилучити норму щодо можливості вкладення коштів допомоги до інвестиційного фонду або до накопичувальної програми страхування життя, оскільки при цьому можливі зловживання та втрата коштів дитини.

Читати далі

Законодавство

Суддівським зарплатам «замороження» більше не загрожує

Комітетом Верховної Ради України з питань правової політики відхилив проект Закону «Про внесення зміни до пункту 24 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 23 грудня 2019 року № 2670.

Зазначений законопроект відомий серед правників як такий, яким пропонується «заморозити» з відтермінуванням на рік підвищення розміру базового окладу для суддів місцевих загальних, апеляційних та вищих спеціалізованих судів, а також ситуацію з виплатою заробітної плати працівникам апарату судів.

Як зазначив Голова ДСА України Зеновій Холоднюк, його положення суперечать Конституції України, і ДСА України вже здійснила виплати підвищеної суддівської винагороди суддям зазначених судів за січень 2020 р. Тому зворотній процес є неможливим.

З його позицією погодились представники Уряду, які зазначили, що не будуть наполягати на прийнятті законопроекту № 2670, позаяк він не знайшов підтримки серед членів комітету, а отже втратив шанси на прийняття у Верховні Раді України.

Читати далі

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.