Законодавство
Рада суддів вважає, що підстави для ліквідації Окружного адміністративного суду м. Києва відсутні
Обговоривши проекти Законів «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» № 5369 та «Про внесення зміни до розділу ХІI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» № 5370, Рада суддів України схвалила звернення до Президента України та народних депутатів.
Рада суддів зауважила, що згідно зі ч. 4 ст. 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» підставами для утворення чи ліквідації суду є зміна визначеної цим Законом системи судоустрою, необхідність забезпечення доступності правосуддя, оптимізації видатків державного бюджету або зміна адміністративно-територіального устрою.
При цьому, визначений перелік підстав для ліквідації суду є вичерпним і може бути доповнений виключно шляхом внесення змін до вказаної норми Закону.
Разом з тим, аналізуючи вказані вимоги вбачається, що жодна з наведених виключних підстав для ліквідації судів, визначених проектом № 5369, не має місця в об’єктивній дійсності.
Так, наразі не здійснюється така зміна системи судоустрою або адміністративно-територіального устрою, яка б передбачала ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва.
Ліквідація будь-якого суду в такий спосіб є посяганням на Конституцію України та призведе не тільки до колапсу та краху судової гілки влади, а й до краху України, як правової держави. – вважають в РСУ.
Рада суддів звернула окрему увагу на те, що на сьогодні процес формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів України ще навіть не розпочинався. Як наслідок, понад 45 тисяч справ (переважна більшість з яких – соціальні спори), які знаходяться в провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва та понад 160 тисяч справ, які знаходяться в архіві будуть передані до Київського окружного адміністративного суду, що поставить під загрозу належну реалізацію конституційного права громадян, передбаченого ст. 55 Конституції України, на судовий захист. Враховуючи штатну чисельність суддів Київського окружного адміністративного суду (25 суддів), кожен суддя цього суду отримає додатково близько 2000 справ у своє провадження.
Така передача справ з одного суду до іншого призведе до того, що розгляд справ розпочнеться спочатку, в силу положень ч. 14 ст. 31 Кодексу адміністративного судочинства України, а отже, позивачі будуть роками чекати на своє законне та обґрунтоване рішення суду, а відтак показник доступності до правосуддя в аспекті адміністративного судочинства буде суттєво погіршений не лише на території міста Києва, а і на території Київської області.
Крім того, оптимізація видатків державного бюджету, у разі реалізації проектів, не матиме місця, а навпаки, Державний бюджет України понесе додаткові витрати, пов’язані з процесом ліквідації суду та утворення нового, який фактично виконуватиме ту саму роль, яку наразі виконує Окружний адміністративний суд міста Києва.
Окремо наголошується, що проекти не розв’язують питання правового статусу та подальшої діяльності суддів Окружного адміністративного суду міста Києва.
Водночас проекти не передбачають будь-яке переведення суддів та апарату Окружного адміністративного суду міста Києва.
Підсумовуючи викладене, Рада суддів дійшла висновку, що наразі відсутні правові підстави для внесення та, відповідно, прийняття запропонованих Президентом України проектів Законів.