Законодавство
Реформа адвокатури: зміни заради незалежності
Шостого вересня Президент вніс до Верховної Ради України як невідкладний законопроект No 9055 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Це — комплексний документ, підготований робочою групою за участі правничих асоціацій, офіційних представників Національної асоціації адвокатів України, науковців, практикуючих адвокатів. Радою судових реформ до обговорення та надання висновку щодо концепції та основних положень законопроекту були запрошені європейські експерти, представники ССВЕ, наукових установ, Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ, судді, члени Вищої ради правосуддя.
Про законопроект загалом
Варто зазначити, що загалом робота над законопроектом тривала понад три роки — з моменту реформування системи правосуддя та закріплення в Конституції України виключного права адвокатів здійснювати захист і представництво в судах. Метою документу є підсилення ролі адвокатури як публічного правого інституту в українському суспільстві. Інша мета — приведення законодавства, яке регулює питання виконання адвокатами публічної функції із захисту прав громадян, юридичних осіб, установ, організацій у судах, до загально визнаних стандартів європейських систем прав та гарантій адвокатської діяльності, повернення до головних принципів, які є найбільш наголошуваними в європейському адвокатському кодексі щодо непорушності адвокатської таємниці, дотримання принципу лояльності (пріоритету) інтересів клієнта та конфіденційності. Не менш суттєвим є включення до засад адвокатської діяльності положення про слідування принципу верховенства права, яке замінило обмежувальне поняття законності, виключивши заборону про вчинення адвокатом на захист клієнта дій, які прямо не визначені законом.
Крім того, держава, встановивши монополію представництва в судах адвокатами, обгрунтовано встановила, що професійна правнича допомога має надаватися якісно й на високому рівні. Засади ставлення до колег та суду з повагою є такими, що відповідають рівню високоінтелектуального адвокатського співтовариства.
Однією з визначальних засад адвокатської діяльності є її незалежність. Адже для того, аби адвокати могли діяти професійно, без тиску, перешкод та втручання, вони мають бути убезпечені широким колом гарантій, відповідно до набутого статусу та професійної діяльності. Даний законопроект не лише декларує такі гарантії, але й безпосередньо імплементує іх у суміжні законодавчі акти, забезпечуючи практичний механізм реалізації. В ньому наголошується, що всі зміни, які мають відбутися після його прийняття, скеровані саме для забезпечення незалежності за європейськими стандартами публічного інституту адвокатури в системі українського судочинства з метою надання якісної правничої допомоги.
Коротко про запропоновані зміни
Найбільших змін зазнали положення Кримінального процесуального кодексу України 2012 року, оскільки саме особи, які перебувають під кримінальним переслідуванням, потерпілі від злочинів, інші особи, щодо яких застосовувалися заходи забезпечення кримінального провадження, не були належним чином захищені в ході досудового розслідування, не мали відповідного обсягу прав та механізмів реалізації задекларованих можливостей щодо належного захисту. Зазначені дефекти
кримінального процесуального закону були очевидні вже на стадії його запровадження в 2012 році. Законодавчо обмежений механізм захисту після запровадження КПК 2012 року та невідповідність його положень Європейській конвенції про захист прав людини і основоположних свобод потягнув за собою значну кількість скарг до ЄСПЛ, які й зараз перебувають у провадженні цього суду.
Запропоновані зміни наділяють захисника окремими широкими власними правами, як сторону кримінального провадження; прирівнюють у правах до захисника адвоката, який здійснює представництво інтересів потерпілих; адвокатам, які надають правову допомогу свідкам у кримінальному провадженні також надані власні права, безпосередньо пов’язані з наданням правничої допомоги, крім того, їм надано право оскарження дій та бездіяльності щодо їх клієнтів та звернення за судовим контролем дій органів досудового слідства, пов’язаних із можливим тиском на свідка. Помимо того, захисник, адвокат—представник потерпілого мають право самостійно вчиняти слідчі дії, закріплено право звернення до суду про надання дозволу на проведення обшуку, захисник, адвокат—представник потерпілого не можуть бути обмежені в обсягах ознайомлення з матеріалами досудового розслідування в його ході. Розширені й підстави для оскарження дій та бездіяльності органів досудового розслідування.
Забезпечення адвокатської таємниці
Забезпечуючи непорушність адвокатської таємниці та конфіденційності спілкування з клієнтом законопроект встановлює спеціальну посилену відповідальність для службових осіб, винних у її порушенні. Будь-які докази, добуті в офісі адвоката, внаслідок слідчих (негласних) дій апріорі визнаються недопустимими. Обшук в адвоката може бути проведений виключно у випадках, якщо саме він набув у встановленому законом порядку статус підозрюваного в кримінальному провадженні.
Також кодекс доповнений спеціальною нормою щодо особливості проведення слідчих дій щодо адвоката. Без будь-яких посилань адвокат не може бути допитаний в якості свідка щодо справ свого клієнта. Крім того, законопроект посилює імунітет адвоката від кримінального переслідування шляхом змін законодавчих положень у главі 37 КПК. Недопуск адвоката до захисту в законопроекті чітко визначено як злочин (перешкоджання діяльності захисника). Запропоновані й інші цікаві зміни, які мають посилити можливості сторони захисту в змагальному процесі для захисту інтересів, прав та свобод клієнтів.
Вищезазначені зміни є імплементацією додаткових гарантій незалежності адвокатів у своїй професійній діяльності, які бере на себе держава. Відтак гарантії адвокатської діяльності перестають бути декларацією.
Саме у зв’язку з посиленням державних гарантій незалежності діяльності законопроект пропонує адвокатам визначитися з обсягом недоторканості, яка впливає на обсяг захищеності таємниці клієнта.
Усуває законопроект і будь-які перешкоди в здійсненні адвокатом підприємницької діяльності, яка не пов’язана, але не є несумісною, з адвокатською. Така діяльність не захищена спеціальними гарантіями, забезпеченими державою для адвокатів.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login