Законодавство
Спецгрупи у дитсадках утворюються залежно від типу особливих освітніх потреб дітей та рекомендованого рівня підтримки

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2025 р. № 381, якою визначено механізм утворення та умови функціонування спеціальних груп вихованців у закладах дошкільної освіти.
Відповідно до затвердженого Порядку «спеціальні групи» – окремі групи, що утворюються у закладах дошкільної освіти, дошкільних підрозділах інших юридичних осіб та фізичними особами – підприємцями, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами віком від двох до семи або восьми років, в яких створене спеціальне освітнє середовище з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів дітей.
Спеціальні групи утворюються керівником (директором) закладу дошкільної освіти на підставі заяви про зарахування одного з батьків (інших законних представників) дитини, поданої особисто, поштою або через електронно-комунікаційний зв’язок, висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого інклюзивно-ресурсним центром, та за наявності відповідного контингенту дітей, навчально-методичного, матеріально-технічного та кадрового забезпечення.
Утворення спеціальних груп керівник (директор) закладу дошкільної освіти погоджує із засновником цього закладу.
Спеціальні групи утворюються та комплектуються відповідно до категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), ступенів їх прояву та рівня підтримки дітей, рекомендованих інклюзивно-ресурсним центром.
Керівник (директор) закладу дошкільної освіти організовує роботу з персональними даними дітей спеціальної групи та забезпечує внесення інформації до системи автоматизованої роботи інклюзивно-ресурсних центрів згідно з Положенням про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затвердженим наказом МОН від 2 листопада 2020 р. № 1353.
Зарахування дітей до спеціальних груп, переведення до іншого закладу освіти та відрахування здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
Залежно від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром рівня підтримки дітей утворюються спеціальні групи, наповнюваність яких становить:
– для дітей з інтелектуальними труднощами, які потребують другого рівня підтримки, – не більше десяти осіб; третього, четвертого рівнів підтримки – не більше восьми осіб; четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше шести осіб;
– у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з інтелектуальними труднощами, які потребують третього – п’ятого рівнів підтримки, – не більше шести осіб;
– для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, які потребують другого, третього рівнів підтримки, – не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше шести осіб;
– у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції, які потребують другого – п’ятого рівнів підтримки, – не більше восьми осіб;
Читайте також: Особливості роботи будинків дитини до їх перепрофілювання або припинення
– для дітей з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції, які потребують другого, третього рівнів підтримки, – не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше шести осіб;
– у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції, які потребують другого – п’ятого рівнів підтримки, – не більше восьми осіб;
– для дітей з функціональними фізичними або моторними труднощами, що передбачають обмеження опорно-рухової (кістково-м’язової) функції, які потребують другого, третього рівнів підтримки, – не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше шести осіб;
– у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними фізичними або моторними труднощами, що передбачають обмеження опорно-рухової (кістково-м’язової) функції та потребують другого – п’ятого рівнів підтримки, – не більше восьми осіб;
– для дітей з функціональними мовленнєвими труднощами, які потребують другого, третього рівнів підтримки, – не більше 12 осіб; третього, четвертого рівнів підтримки – не більше десяти осіб; четвертого, п’ятого рівнів підтримки – не більше восьми осіб;
– у разі неможливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей до однієї групи зараховуються діти з функціональними мовленнєвими труднощами, які потребують другого – п’ятого рівнів підтримки, – не більше десяти осіб;
– для дітей із складними порушеннями розвитку (що передбачають поєднання різних категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), одна з яких потребує четвертого, п’ятого рівнів підтримки) – не більше шести осіб;
– для дітей із соціоадаптаційними труднощами, зокрема такими, що пов’язані з розладами аутистичного спектра, які потребують третього – п’ятого рівнів підтримки, – не більше шести осіб.
Група утворюється за умови наявності більш як 50 відсотків граничної наповнюваності групи.
Гранична наповнюваність групи, визначена вище, за потреби збільшується, але не більш як на одну особу.
Засновник закладу дошкільної освіти може встановлювати граничну чисельність вихованців у групі меншу, ніж визначено вище.
У разі коли дитина має труднощі різних типів, вона може здобувати освіту в спеціальній групі відповідно до категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) найвищого ступеня прояву або однієї з наявних у неї категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів).
До однієї спеціальної групи за потреби зараховуються діти різного віку за умови, що їх різниця у віці становить не більше двох років.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.