Законодавство
Спротив окупації Криму потребує подальшої рішучої підтримки. Звернення Верховної Ради
Верховна Рада України прийняла Постанову (проект № 9035), якою звернулась до парламентів держав-учасниць Першого Парламентського саміту Міжнародної Кримської платформи (25 жовтня 2022 р., місто Загреб, Республіка Хорватія) із закликом:
1) реалізовувати на парламентському рівні рішення Установчого саміту Міжнародної Кримської платформи, що відбувся 23 серпня 2021 р,, та Першого Парламентського саміту Міжнародної Кримської платформи, що відбувся 25 жовтня 2022 р., шляхом консолідації спільних зусиль з реалізації та зміцнення політики невизнання спроби незаконної анексії Автономної Республіки Крим та міста Севастополя та постійного посилення ефективності чинних обмежувальних заходів щодо російської федерації та готовності розглянути їх подальше розширення з дотриманням відповідних процедур та юрисдикції;
2) підтримати політично на парламентському рівні Формулу миру, запропоновану Президентом України, для припинення російської агресії та відновлення територіальної цілісності України з деокупацією всіх тимчасово окупованих територій України, включно з Автономною Республікою Крим та містом Севастополем, та гарантуванням недопущення нових актів агресії в майбутньому;
3) ухвалити заяви щодо підтримки зусиль України щодо деокупації тимчасово окупованих територій, включно з Автономною Республікою Крим та містом Севастополем, невідворотності забезпечення всеохоплюючої системи притягнення до відповідальності вищого політичного і військового керівництва російської федерації шляхом створення спеціального трибуналу за злочин агресії проти України і, як наслідок, тимчасової окупації та спроби незаконної анексії частини території України включно з Автономною Республікою Крим та містом Севастополем, створення міжнародного компенсаційного механізму з відшкодування збитків Україні, спричинених у тому числі тимчасовою окупацією;
4) ухвалити рішення про створення парламентських груп з підтримки Міжнародної Кримської платформи у національних парламентах;
5) продовжувати посилення політико-дипломатичного та економічного тиску на російську федерацію у відповідь на порушення нею норм міжнародного права;
6) активізувати міжпарламентську співпрацю щодо подолання наслідків злочинної діяльності держави-окупанта та її окупаційних адміністрацій у військово-політичній, економічній, екологічній, культурній, релігійній сферах;
7) звернутися до національних урядів з питанням фінансової підтримки реінтеграційних заходів, спрямованих на вирішення багатокомпонентної системи проблем (економічні, гуманітарні, соціальні, екологічні), спричинених тимчасовою окупацією російською федерацією частини території України, включно з Автономною Республікою Крим та містом Севастополем, після її деокупації;
Читайте також: Хто отримає компенсацію за майно, зруйноване внаслідок збройної агресії рф?
8) здійснювати політичний тиск на уряд російської федерації та закликати національні уряди встановити посилений контроль за переміщенням на тимчасово окуповану територію Кримського півострову передових систем озброєння, включаючи літаки і ракети, здатні нести ядерні боєприпаси, а також незаконним захопленням і встановленням російською федерацією контролю над колишніми об’єктами зберігання ядерної зброї в тимчасово окупованому Криму;
9) разом з національними урядами розглянути питання започаткування спільних проектів щодо проблем з відновлення тимчасово окупованого Криму після його деокупації, безпеки, прав людини, культурної спадщини, загроз навколишньому середовищу, захисту прав корінних народів тощо, спричинених тимчасовою окупацією Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також щодо подолання наслідків створених російською федерацією маніпулятивних наративів щодо тимчасово окупованої Автономної Республіки Крим та міста Севастополя на міжнародному рівні;
10) розглянути можливість проведення спільних з Україною тематичних заходів, присвячених спротиву спроби незаконної анексії Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, спільних днів пам’яті, підтримки та вшанування осіб, які борються проти подальшої тимчасової окупації Кримського півострову;
11) розглянути питання політичної підтримки збільшення рівня висвітлення проблеми тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, роботи Міжнародної Кримської платформи, порушень прав людини та інших наслідків тимчасової окупації Кримського півострова в національному медіапросторі своїх держав, сприяння включення цього питання до програм та порядку денного провідних академічних та експертних центрів;
12) посилити парламентський контроль за попередженням подальшого знищення культурної спадщини тимчасово окупованого Криму, у тому числі культури корінного народу – кримських татар, що становить частину всесвітнього культурного надбання, а також будь-яких незаконних дій з об’єктами такої спадщини, що вчиняються представниками російської окупаційної адміністрації;
13) тісніше співпрацювати з міжнародними парламентськими асамблеями, такими як Парламентська Асамблея Ради Європи, Парламентська Асамблея Організації з безпеки і співробітництва в Європі, Парламентська асамблея НАТО, Парламентська асамблея Чорноморського економічного співробітництва та Арабський парламент щодо захисту прав та свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, розроблення механізму відновлення порушених прав людини на базі Міжнародної Кримської платформи;
14) здійснювати дії, спрямовані на розширення кола учасників міжпарламентського виміру Міжнародної Кримської платформи, шляхом посилення міжпарламентського діалогу з державами, які ще не є учасниками Міжнародної Кримської платформи, зокрема з числа країн Глобального Півдня.