Connect with us

Законодавство

УПЦ МП не заборонили. За що насправді проголосував парламент?

Опубліковано

Тарас Шамайда,
співкоординатор у «Простір свободи»

Дивно та навіть такий беззубий урядовий законопроект «Слуги народу» із січня вперто відмовлялися вносити до сесійної зали Ради.

То що ж відбулося в парламенті?

Перший. Законопроект № 8221, який справді забороняв російську церкву, зареєстрували в листопаді 2022 року понад 30 депутатів із різних фракцій на чолі з Миколою Княжицьким. Відповідно до документу забороняється діяльність в Україні РПЦ і релігійних організацій, які прямо або опосередковано їй підлеглі. Договори оренди чи користування державним та комунальним майном припиняються через 2 місяці після набуття даним законом чинності. Припиняються взагалі всі правочини резидентів України із забороненими структурами. Офіційно використовувати в назві слово «православна» зможуть лише структури помісної Православної Церкви України або ті, хто отримає дозвіл від ПЦУ

Читайте також: Заборонено використовувати піротехніку при поводженні з тваринами

Другий. У грудні того ж року профільний гуманітарний комітет парламенту на чолі з Микитою Потураєвим на своєму засіданні підтримав вказаний законопроект № 8221, одностайно рекомендувавши ухвалити його в першому читанні. Однак одразу після цього Банкова та її монобільшість заблокували цей законопроект, і майже рік не включали його до порядку денного пленарних засідань Ради, попри постійні заяви, заклики та вимоги.

Третій. Петиція на підтримку ухвалення законопроекту № 8221 швидко зібрала необхідні 25 тисяч підписів. Із закликом до депутатів ухвалити цей закон наприкінці 2022 – на початку 2023 року зверталися органи місцевого самоврядування, включно з низкою обласних рад, великою кількістю громадських організацій — безрезультатно.

Четвертий. У грудні 2022 року понад 20 депутатів різних фракцій на чолі з Іриною Констанкевич зареєстрували інший важливий законопроект № 8262, який так само передбачає припинення використання московською церквою державного і комунального майна, але найважливіше – спрощує процедуру переходу громад з РПЦ до помісної церкви. Цей проект так само підтримав профільний комітет. Але і він був заблокований монобільшістю.

П’ятий. Нарешті в січні цього року уряд вніс у Раду свій законопроект № 8371, який також був підтриманий профільним комітетом. Він передбачає точкові зміни до законодавства, покликані полегшити заборону структур московської церкви через суд. Державна служба етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) отримує право проводити релігієзнавчу експертизу щодо виявлення підлеглості релігійних організацій центрам на території росії. І от якщо ДЕСС у цій експертизі визнає якусь релігійну організацію підлеглою центру в рф, то держава звертається до суду про заборону такої організації.

Шостий. Скажу, що цей законопроект (№ 8371) має щонайменше три очевидних проблеми. По-перше, навіть для початку процесу заборони РПЦ потрібне бажання конкретних посадовців і правильний висновок експертизи. По-друге, кожна з громад та інших структур УПЦ МП формально є окремою релігійною організацією, тож ганятися по судах доведеться за кожною з них. По-третє, судові процедури включно з апеляціями можуть тягнутися роками. Тож посудіть самі: чи можна цей документ назвати «законом про заборону РПЦ»?

Сьомий. Але навіть такий беззубий урядовий законопроект, розроблений, до речі, за дорученням РНБО і Президента України, «слуги народу» із січня вперто відмовлялися виносити в зал. Щоб вивести противників заборони РПЦ на чисту воду, прихильники такої заборони на чолі з Юлією Клименко розпочали збирати підписи колег із вимогою розглянути на пленарному засіданні всі зареєстровані законопроекти про протидію московській церкві, включно зі згаданими вище депутатськими проектами № 8221, № 8262 та урядовим № 8371. Ці три проекти закону не є альтернативними, всі вони підтримані комітетом і можуть доповнювати один одного. У підсумку за кілька тижнів було зібрано понад 240 підписів народних депутатів і відмазка влади про «немає голосів» із тріском розсипалася.

Читайте також: Публічні заходи і реклама мовою держави-агресора не допускається, у тому числі в місцях проживання нацменшин

Восьмий. Але влада зробила вигляд, що законопроектів № 8221, № 8262, рішень профільного комітету Ради й підписів 240-а депутатів про їх розгляд не існує. Й винесла кілька тижнів тому на пленарне засідання лише урядовий законопроект № 8371, причому навіть очільник фракції «Слуга народу» Давид Арахамія намагався в залі парламенту зняти це питання з порядку денного. Й лише обурення багатьох депутатів як із опозиції, так і з більшості, які погрожували в разі зняття проекту закону заблокувати парламентську трибуну, не дозволили перервати розгляд урядового проекту закону.

Як висновок

Отже, урядовий законопроект № 8371, сьогодні так чи інакше, але нарешті ухвалений 267-ми голосами в першому читанні. Це, безумовно, позитивний крок. Але це точно не рішення про заборону РПЦ — ані з погляду процедури, ані з погляду змісту законопроекту.

Що далі? Це залежить від волі монобільшості та від суспільного тиску на владу. Законопроект можуть знову місяцями тримати, не виносячи на друге читання, а можуть послабити через поправки, звівши нанівець. Чи, навпаки, посилити, внісши в нього ключові норми законопроектів № 8221 і № 8262. Цей останній варіант – оптимальний. Але щоб він став реальністю, ми маємо уважно стежити за рухами депутатів і наполягати на необхідних змінах, а потім і на їхньому втіленні в життя. Лише за таких умов пануванню російської церкви в Україні справді настане кінець.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.