Законодавство
Верховна Рада повинна відхилити законопроект № 3663 про злиття Пенсійного фонду й Фонду соцстрахування
Демократія і цивілізаційні підходи існування держав передбачають право на існування різних думок та позицій, підходів до вирішення державних проблем. Однак під прикриттям війни перекидання коштів, сплачених на соціальне страхування працевлаштованих людей, із можливим подальшим направленням до приватного сектору окремою групою зацікавлених депутатів, взагалі ставить під загрозу існування виплат на лікарняні та пологи, регресні кошти особам з інвалідністю та потерпілим на виробництві, зводить нанівець право на реабілітацію після захворювань, що передбачено ратифікованою Україною Конвенцією № 102.
Як збираються нищити систему соцстраху
Впадає у вічі, що мета законопроекту № 3663 скалькована із законодавчих підходів країниагресора, де в липні цього року прийнято закон про об’єднання Пенсійного та Фонду соціального страхування рф. На диво, головним лобістом скасування виплат громадянам стала голова комітету соціальної політики та захисту прав ветеранів, яка, користуючись можливостями своєї посади, майже «іскандерами» розстрілює соціальну систему: порушила п. 5 ч. 1 статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», визначила свого заступника-однопартійця головою робочої групи, який одноосібно, без обговорень у робочій групі у складі депутатів та представників сторін соціального діалогу вніс порівняльну таблицю на комітет до другого читання зі своєю поправкою про розпродаж майна Фонду соціального страхування України з 2023 року. Його ж поправкою № 35 перенаправлялися кошти з лікарняних, пологів та виплат по нещасному випадку на виробництві через Пенсійний фонд до страхових компаній будьякої форми власності.
Читайте також: Об’єднано Пенсійний фонд та Фонд соціального страхування
Як збираються руйнувати та знищувати систему соціального страхування України і що не вирішує 3663? У документі відсутнє чітке усвідомлення, хто ж надаватиме профільні послуги та контролюватиме фінансування тимчасової непрацездатності? В діючому Фонді соцстрахування майже 4 тис. вузькопрофільних фахівців з питань прийому заяв-розрахунків страхувальників. Законопроектом пропонується їх усіх звільнити. І це при тому, що в Пенсійному фонді таких фахівців немає.
Виходячи з такої конструкції, проектом закону передбачено, що:
- громадяни не отримають лікування та реабілітацію, а також існуючі передбачені послуги в санаторно-курортних закладах після перенесення захворювань і травм;
- вагітні відтепер не отримають повну компенсацію під час декретних відпусток – передбачається лише часткова компенсація;
- інвалідні візки, протези, харчування, одяг та й усі медичні чи соціальні допомоги для осіб з інвалідністю підуть у минуле;
- скасується право на пенсію з інвалідності тим, хто став особою з інвалідністю після нещасного випадку на підприємстві;
- замість путівок потерпілим оплачуватимуть лише проїзд до лікувальних закладів.
«Затягнути паски» до асфіксії соціального страхування – так собі ідея, особливо враховуючи, що працівники роками сплачували єдиний соціальний внесок.
Читайте також: Скасовано вимогу щодо виплати заробітної плати іноземцю у розмірі 5 або 10 МЗП
Послуги, що надавалися раніше автоматично, згідно законопроекту № 3663: відтепер особи з інвалідністю мають самостійно шукати їх вирішення в коридорах Національної служби здоров’я України та у Фонді соцзахисту інвалідів, але за умови, що Державним бюджетом України буде створена відповідна бюджетна програма, тобто – шукайте правди і носіть довідки.
Мета законопроекту
Як зазначено в пояснювальній записці, мета законопроекту № 3663 – начебто, скоротити видатки та щось оптимізувати. Однак запропоноване об’єднання Пенсійного фонду та Фонду соцстрахування не містить жодного механізму оптимізації видаткової частини коштів соціального страхування чи зміни підходів або впровадження реальних реформ для здійснення страхування або надання виплат застрахованим (найманим працівникам), і, найголовніше – жодним чином не зменшує вже наявний дефіцит коштів на лікарняні або на виплати потерпілим на виробництві (шахтарям та регресникам).
Читайте також: Роботодавцям компенсуватимуть ЄСВ за працевлаштування молоді, учасників бойових дій, одиноких батьків
Документ не надає Пенсійному фонду право встановлювати порядок перевірки достовірності відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати, в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним недостовірних відомостей або порушення порядку використання коштів роботодавцем. Водночас законопроект узаконює безвідповідальність деяких лікарів, які допустили необґрунтовані медичні висновки, і, як наслідок, фальсифіковані лікарняні та незаконні виплати. А ще скасовує відповідальність роботодавців у ситуаціях, коли вони не допускають до перевірки стосовно оплачених лікарняних, порушують порядок використання таких коштів. Залишаються й виплати, які мають нестраховий характер, та хоч якась звітність про фінансування оплат медичним закладам. Це буде хаос серед органів влади – щось платить Пенсійний фонд, щось платить МОЗ та НСЗУ, а щось громадяни випросять у Фонді соцзахисту інвалідів.
До того ж, у порушення вимог ст. 27 Бюджетного кодексу, без фінансово-економічного обґрунтування та експертизи КМУ, Верховна Рада України таким швидким темпом за скороченою спеціальною процедурою планує голосувати вже незабаром. Спецпроцедурою забирається в депутатів навіть право на захист своїх поправок. Нагадаю, коли приймалося застосування такої процедури голосування, то говорилося, що це буде один раз виключно лише для того, щоб проголосувати закон про продаж землі. А зараз цю спецпроцедуру зробили нормою життя. Це означає, що в депутатів забирають право навіть на правки до тих законопроектів, які неприпустимі взагалі.
Як післяслово
Руйнування системи виплат, які за принципом «єдиного вікна» надаються Фондом соціального страхування України, розпродаж майна Фонду та майбутнє залучення приватних страхових компаній – для когось є пріоритетом під час війни, на відміну від захисту найвразливіших категорій українців. Мною та іншими депутатами за участі експертів в сфері соціального страхування розроблено та зареєстровано законопроект № 8017, яким передбачено впровадження системної економії на понад 8 мільярдів гривень. Ось що має обговорювати парламент. А не лишати людей законних прав на вже оплачені ними послуги. А майбутнє голосування за законопроект № 3663 стане своєрідним лакмусовим папірцем щодо мети більшості в парламенті – лишитися з людьми чи й надалі ігнорувати їх інтереси, прикриваючись війною та проштовхуючи лобістські інтереси страхових компаній.
Джерело: Юридичний вісник України