Як припинятимуть дію адміністративні акти за загальною адмінпроцедурою? - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Законодавство

Як припинятимуть дію адміністративні акти за загальною адмінпроцедурою?

Дата публікації:

Євген Школьний,
експерт ЦППР з питань публічної адміністрації

Наразі у вітчизняному законодавстві використовується термін «анулювання». Із набуттям чинності закону про адмінпроцедуру розрізнятимуть: відкликання, визнання недійсними, скасування адмінактів. 

Україна стоїть на порозі втілення нової реформи у сфері урядування, а саме — впровадження загальної адміністративної процедури. Така процедура означає уніфіковані правила відносин між громадянином і адміністративним апаратом держави. Законопроект № 3475 «Про адміністративну процедуру» вже рекомендовано профільним парламентським комітетом до прийняття у другому читанні і в цілому, тож найближчим часом Верховна Рада України має поставити знак оклику у цьому питанні.

Законопроект передбачає багато новацій для громадян, як то право бути вислуханими перед прийняттям несприятливих щодо них рішень (адміністративних актів), право знайомитись із матеріалами справи, право на отримання належно обґрунтованого й мотивованого рішення тощо.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Із прийняттям такого закону суттєво зміниться і порядок припинення дії адміністративних актів, на що громадянам і посадовим особам адміністративних органів варто звернути особливу увагу. Адже це один з найскладніших елементів у загальній адміністративній процедурі та найдискусійніший розділ у відповідному законопроекті.

Наразі у вітчизняному законодавстві широко вживаним є термін «анулювання». Він використовується майже у всіх випадках припинення дії адмінактами, незалежно від того, чи був акт правомірним або ж протиправним та інших обставин та умов. Також в законодавстві вживається й інша термінологія, як-то «визнання незаконним», «скасування», «визначення нечинним» тощо. Системності чи логіки в поточному законодавстві знайти важко.

Із набуттям чинності закону про адмінпроцедуру пропонується впорядкувати відповідні механізми та розрізняти: відкликання адмінактів, визнання їх недійсними, скасування адмінактів. Щодо кожного з цих термінів використовуватиметься також й узагальнююча конструкція — «припинення дії адміністративних актів».

То в чому ж полягає відмінність між цими трьома способами припинення дії індивідуальних рішень адміністративних органів? Розглянемо кожен з них окремо. Відкликаним може бути правомірний адміністративний акт. Тобто той, законність прийняття якого не викликає сумнівів з точки зору компетенції органу та законодавства, що діяло на момент його прийняття.

Відкликати адміністративний акт можуть органи, які його і прийняли. Ініціатором такого припинення дії адмінакта може бути як сам орган, так і особа щодо якої його було прийнято. Адміністративний акт, що обмежує право, свободу чи законний інтерес особи, підлягає відкликанню за її ініціативою в разі: 1) внесення змін до закону, на підставі якого видано такий адміністративний акт; 2) істотної зміни фактичних обставин, на підставі якого його було видано. Наприклад, певні ліцензії можуть бути відкликані, якщо держава загалом заборонила цей вид діяльності. Прикладом зміни фактичних обставин є винесення припису про закриття пансіонату на певній ділянці морського узбережжя через погіршення екологічної ситуації (на період до 4 років), але ситуація суттєво покращилась вже через рік.

Варто зазначити, що відкликано адмінакт може бути і на шкоду особи, зокрема, у публічних інтересах. Прикладом такої ситуації є події кількарічної давнини, коли Україна готувалася проводити чемпіонат з футболу Євро-2012. Тоді будівництво торгово-розважального центру «Троїцький» біля НСК «Олімпійський» заважало реконструкції останнього. Зокрема, ТРЦ заважав вільному проходу учасників змагань і глядачів до НСК. Тоді Київська міська державна адміністрація створила робочу групу для врегулювання майнових і земельних питань із компанією-забудовником «Юджин», пов’язаних зі знесенням «Троїцького» біля спорткомплексу. Також КМДА звернулася до «Юджину» з пропозицією компенсації вартості об’єкта будівництва. Таким чином, ситуація врегульовувалася по-суті «політичним» шляхом домовленостей, а не юридичним. За новими ж правилами врегулювання подібних спірних питань буде значно простішим. Адміністративний акт може бути відкликано органом, що його видав, а особі відшкодують збитки.

Якщо адміністративний акт протиправний — він визнається недійсним органом, що такий акт прийняв. Наприклад, субсидію на оплату житлово-комунальних послуг було призначено особі, яка не мала на неї жодного права. Такий акт має бути визнаний недійсним. Хоча за цивілізованими правилами загальної адміністративної процедури і тут з’являються нюанси.

Зокрема, протиправний адмінакт, що не порушує права, свободи чи законні інтереси інших осіб, не завдає їм шкоди, не використовується та не створює умов для вчинення адміністративного або кримінального правопорушення, не може бути визнаний органом/ посадовою особою недійсним на шкоду особі, якщо особа, будучи переконана, що адмінакт залишиться чинним, змінила свій уклад життя, і її законний інтерес (довіра) щодо збереження його чинності переважає публічний інтерес. Це так зване правило «захисту довіри». Наприклад, особа отримала більшу частину призначеної для неї соціальної допомоги і вже витратила ці кошти. Через деякий час з’ясовується, що особа не мала прав на цю допомогу, але це прийняте рішення було помилкою саме адміністративного органу. В такому разі відповідний орган, може взяти до уваги неспроможність цієї особи повернути незаконно отримані кошти, а також її важкий матеріальний стан, та може не визнавати недійсним адмінакт і не вимагати повернення цих коштів.

Отже, нагадаємо, що механізми визнання недійсним та відкликання застосовуються самим органом, що приймав адміністративний акт. І перше (визнання недійсним) потрібне насамперед для відновлення законності, тобто для виправлення помилок; а друге (відкликання) — і для забезпечення законності і/або для забезпечення публічних інтересів.

Натомість «скасовується» адмінакт виключно в порядку його адміністративного оскарження або розгляду справи у суді. Так, нові правила загальної адміністративної процедури передбачають можливість оскарження адмінакту до вищестоящого органу стосовно того, який такий акт прийняв, або ж до того ж органу, якщо вищестоящого немає. Адже це може бути набагато швидше та дешевше, аніж судове оскарження. При органі, який розглядає скаргу, може бути також утворена комісія за участі представників інститутів громадського суспільства. Така комісія приймає свій рекомендаційний висновок. Для адміноргану таке рішення не є обов’язковим, але він має пояснити, якщо відхиляється від нього. Цей інструмент може додати більше об’єктивності інституту адміноскарження, а отже, повернути довіру до цього дієвого механізму.

Якщо внаслідок адміноскарження скаргу особи не задоволено, навіть без використання цього способу захисту, особа завжди зможе подати позов до суду.

Отже, вже скоро в Україні мають запрацювати нові правила загальної адміністративної процедури, що діють в усьому цивілізованому світі. Такі правила передбачатимуть і впорядкування припинення дії адміністративних актів. Такий порядок буде чіткий, структурований та забезпечуватиме максимальне врахування прав та законних інтересів громадян. Але також він дозволить навести лад у законодавстві та надати чіткіші правила і для самих публічних службовців.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

Учасники програм «Доступні кредити 5-7-9%» та «Доступна іпотека» не платитимуть ПДФО

Опубліковано

on

От

Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (законопроект № 5600).

Читайте також: Чого очікувати бізнесу від кабмінівського законопроекту з корупційними ризиками?

Як інформує Міністр фінансів Сергій Марченко, проектом, зокрема запроваджується диференціації ставок оподаткування видобутку руд заліза залежно від розміру середньої фактичної ціни реалізації визначеної, як середня вартість залізної руди за індексом IODEX 62% FE CFR China.

Крім того, запроваджується звільнення від оподаткування податком на доходи фізичних осіб, єдиним податком і військовим збором громадян та підприємців, які користуються державними програмами «Доступні кредити 5-7-9%» та «Доступна іпотека».

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Читайте також: Законопроект № 5600: фіскальний тиск і заручники-підприємці

Читати далі

Законодавство

Задеклароване чи зареєстроване місце проживання (перебування) може бути лише одне

Опубліковано

on

От

Набрав чинності Закон України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 5 листопада 2021 р. № 1871-IX, дія якого поширюється на громадян України, а також на іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, відповідно до їхніх прав та свобод, передбачених Конституцією України, законами чи міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Водночас, дія цього Закону не поширюється на відносини, пов’язані з виникненням, переходом та припиненням права власності на житло та права користування житлом.

Декларування місця проживання, реєстрація місця проживання (перебування) особи не є підставою для набуття такою особою права володіння, користування чи розпорядження житлом (у тому числі не є підставою для вселення чи визнання за особою права на проживання та/або права користування житлом), про проживання в якому особа повідомила.

Читайте також: «Пакунок малюка» надається за місцем проживання батьків

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Особа одночасно може мати лише одне задеклароване або одне зареєстроване місце проживання (перебування) (ця норма не поширюється на осіб, місце проживання яких зареєстроване у житлі, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Така особа може задекларувати або зареєструвати місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання).

Загальними вимогами до декларування та реєстрації місця проживання (перебування) особи встановлено, що громадянин України, який проживає на території України, а також іноземець чи особа без громадянства, яка на законних підставах постійно або тимчасово проживає на території України, зобов’язані протягом 30 календарних днів після прибуття до нового місця проживання (перебування) задекларувати або зареєструвати його. Іноземець чи особа без громадянства, які отримали довідку про звернення за захистом в Україні, можуть зареєструвати місце свого перебування в Україні.

Батьки або інші законні представники зобов’язані задекларувати або зареєструвати місце проживання (перебування) новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження.

Читайте також: Оформлювати пенсію чи отримувати медичну допомогу можна буде саме за місцем проживання

Задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) дитини віком до 10 років є задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) її батьків або інших законних представників чи одного з них, з яким проживає дитина, за згодою іншого з батьків або законних представників, а дитини віком від 10 до 14 років – місце проживання (перебування) її батьків або інших законних представників чи одного з них, з яким проживає дитина, за згодою іншого з батьків або законних представників, якщо інше місце проживання не встановлено за згодою між дитиною та батьками (усиновлювачами, опікуном) або організацією, яка виконує стосовно дитини функції опікуна.

Іноземець, особа без громадянства зобов’язані задекларувати або зареєструвати своє місце проживання та місце проживання дітей віком до 14 років (у тому числі новонароджених дітей), батьками або іншими законними представниками яких вони є, протягом 30 календарних днів з дня отримання посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, або після зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання.

Реєстрація місця проживання (перебування) особи здійснюється за заявою такої особи, поданою в паперовій формі до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг, за адресою житла будь-якої форми власності.

Декларування місця проживання особи за декларацією про місце проживання, поданою такою особою в електронній формі засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг здійснюється виключно:

1) у житлі приватної форми власності, за умови внесення відомостей про це житло до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

2) у гуртожитку, що не належить особі на праві власності, спільної власності (спільної часткової або спільної сумісної власності), за умови надання згоди уповноваженої особи з управління (утримання) гуртожитку, що належить до сфери управління підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності.

Читайте також: Декларування місця проживання онлайн можна тестувати з 1 грудня

Декларування місця проживання особи за декларацією такої особи, поданою в електронній формі, може здійснюватися в автоматичному режимі.

У разі якщо особа, місце проживання (перебування) якої було задекларовано або зареєстровано, задекларувала або зареєструвала своє нове місце проживання (перебування), внесення змін до реєстру територіальної громади за попереднім місцем проживання (перебування) здійснюється без подання заяви такою особою на підставі повідомлення органу реєстрації, в якому особа задекларувала або зареєструвала своє нове місце проживання (перебування).

Декларування або реєстрація місця проживання (перебування) у дачному або садовому будинку здійснюється після переведення такого будинку у жилий будинок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Передбачено, що за декларування місця проживання, реєстрацію місця проживання, зняття із задекларованого місця проживання, зареєстрованого місця проживання справляється адміністративний збір.

Також установлено, що місце проживання (перебування) особи, зареєстроване до набрання чинності цим Законом, не підлягає повторній реєстрації (декларуванню).

Читати далі

Законодавство

Іноземцям, прибулим з країн Південної Африки, в’їзд заборонено

Опубліковано

on

От

Кабінет Міністрів вніс зміни до постанови від 9 грудня 2020 р. № 1236, якими установлено, що 00 год. 00 хв. 3 грудня 2021 р. на період дії карантину:

1) забороняється перетин державного кордону на в’їзд в Україну іноземцями та особами без громадянства (крім іноземців та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України, є подружжям або дітьми громадян України, працівниками іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій, акредитованих в Україні, та членів їх сімей, а також інших категорій іноземців та осіб без громадянства за погодженням з Міністерством закордонних справ), які прибули з Південно-Африканської Республіки, Республіки Ботсвана, Республіки Зімбабве, Республіки Намібія, Королівства Лесото, Королівства Есватіні, Республіки Мозамбік, Республіки Малаві та перебували на їх території не менше 7 днів протягом останніх 14 днів;

Читайте також: Посилено карантинні обмеження для невакцинованих з 6 грудня

2) обов’язковій самоізоляції, обсервації підлягають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України, є подружжям або дітьми громадян України, які повертаються в Україну з зазначених вище країн та перебували на їх території не менше 7 днів протягом останніх 14 днів.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Строк самоізоляції становить 14 днів, а наявність вакцинації, негативного тесту чи сертифікату про одужання не є підставою для непроходження самоізоляції чи її дострокового припинення.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link