Законодавство
Захист тварин чи заробіток на… котах і собаках?
У ВРУ вже підготували відповідний законопроект (щодо захисту тварин), який може перетворитися на корупційну касу.
Експерти вказують, що вже поскаржилися на пропоновану законодавчу ініціативу до Національного агентства з питань запобігання корупції та Антимонопольного комітету.
Нагадаємо, в липні цього року група з 27 народних депутатів (переважно «Слуги народу») зареєструвала у Верховній Раді законопроект (№ 3796) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідального поводження з домашніми та дикими тваринами, які утримуються в неволі». Серед ініціаторів новацій значиться й Антон Яценко, якого пов’язують зі «схемами» відмивання грошей через електронні майданчики. За словами експертів, саме він інтегрував до проекту закону низку корупційно-небезпечних норм.
Так, вказаний законопроект значно розширює перелік тварин, які підлягають обов ’язковій ідентифікації та реєстрації. Якщо зараз до нього входять лише сільськогосподарські тварини – велика рогата худоба, коні, свині, вівці та кози, то в разі прийняття законопроекту № 3796 обов’язковій ідентифікації та реєстрації підлягатимуть також і домашні, дикі, безпритульні (бездоглядні) та лабораторні тварини.
Конкретний перелік таких тварин має затвердити Кабмін. При цьому до вказаного переліку тварин, які потрібно буде зареєструвати згідно з цим законопроектом, мають увійти і домашні улюбленці: коти, собаки, папуги та хом’ячки.
Водночас, законопроект передбачає й зміну порядку ідентифікації та реєстрації тварин, згідно з яким інформація про ідентифікованих тварин зможе вноситися до Єдиного державного реєстру тварин виключно «агентами з ідентифікації тварин» і лише за допомогою «авторизованих баз даних тварин». Тобто через приватних посередників, які навряд чи будуть займатися такою діяльністю безкоштовно, тож за обов’язкову реєстрацію потрібно буде цим «прокладкам» заплатити гроші.
Законопроект та пояснювальна записка до нього не дають відповіді на запитання, навіщо впроваджувати в діючу сьогодні систему ідентифікації та реєстрації тварин низку посередників. Як і у випадку з «оціночною схемою», зайві ланки у відносинах громадян з державною базою даних, яка створена та функціонує за рахунок бюджетних коштів, жодної практичної функції не виконують, а лише створюють високі корупційні ризики.
Оскільки документом не визначено, хто такі «агенти з ідентифікації», то хто, в якому порядку та на яких умовах отримає такі повноваження? Єдиним шляхом для внесення до Єдиного державного реєстру інформації про ідентифікованих тварин стане використання «авторизованих баз даних тварин». У законопроекті зазначено, що порядок їх авторизації визначається Кабміном. Однак жодних принципів здійснення такої авторизації, зокрема, недопущення при цьому обмежень конкуренції, не визначено.
Натомість законопроект передбачає можливість прийняття адміністратором Єдиного державного реєстру рішень про тимчасове блокування або анулювання окремим суб’єктам доступу до реєстру «у випадках, передбачених чинним законодавством». Однак, згідно з тим же чинним законодавством, інформація з реєстру тварин є відкритою, і будь-яких підстав для обмеження доступу до нього не передбачено.
Ще одне «але». Автори законопроекту № 3796 стверджують, що його прийняття не потребуватиме додаткових витрат з держбюджету, однак експерти це заперечують. Адже ідентифікація та реєстрація тварин — платні процедури, а ЗУ «Про ідентифікацію та реєстрацію тварин» передбачає обов’язкове відшкодування державою витрат власників тварин на їх ідентифікацію та реєстрацію.
Таким чином, очевидно, що законопроект № 3796 має стати предметом прискіпливої уваги як із боку АМКУ, так і НАЗК. Щось дуже вже на «схеми» не все схоже.
Підготував Максим БОНДАР,
спеціально для ЮВУ
Джерело: Юридичний вісник України