Законодавство
Законопроект № 2681 осучаснює роль профспілок
У грудні 2019 р. у ВР був зареєстрований проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань діяльності професійних спілок)» № 2681.
За висновком Європейської Бізнес Асоціації, вищезазначений законопроект сприятиме приведенню законодавства про профспілки у відповідність до вимог сучасності, утвердженню принципів правової держави, а також підвищенню рівня захищеності працівника.
Зокрема, законопроектом передбачається такі 5 ключових змін.
- До складу первинної профспілкової організації має входити не менше 10 членів профспілки, а на одному підприємстві може бути утворено не більше 2 первинних профспілкових організації (наразі ж для створення профспілкової організації потрібно від 3 осіб).
- Положення щодо обов’язку роботодавця відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу – із законодавства виключається (а це не менше 0,3% фонду оплати праці), оскільки часом це положення сприяло зловживанню повноваженнями під час підписання колективного договору і сума можна було збільшувати інколи й до 3% від фонду оплати праці.
- Зобов’язання роботодавця перед профспілками будуть регламентуватись колективним договором (до прикладу, зобов’язання забезпечувати приміщеннями тощо).
- Зобов’язання роботодавця на вимогу профспілкових органів надавати письмовий дозвіл на отримання в банках інформації про наявність коштів на рахунках підприємства також виключається, як і зобов’язання роботодавця надавати у тижневий строк інформацію щодо умов та оплати праці працівників, соціально-економічного розвитку підприємства.
- Водночас, роботодавець буде зобов’язаний надавати на запити профспілок інформацію щодо виконання колективних договорів і угод.
В Асоціації переконані, що наразі важливою є лібералізація та адаптація відносин роботодавець-профспілка і перегляд повноважень профспілок. Адже ще з радянських часів профспілки в Україні мали не зовсім притаманні функції управління майном, перевірки роботи закладів торгівлі, громадського харчування, охорони здоров’я, дитячих закладів, гуртожитків, тощо. Водночас, через брак часу, який витрачається на вищезазначені функції, профспілки не завжди мають можливість повноцінно здійснювати свої прямі функції – захищати права працівників.
You must be logged in to post a comment Login