Законопроект № 5600. Міфи і правда про нові правила адміністрування податкового боргу - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

Законодавство

Законопроект № 5600. Міфи і правда про нові правила адміністрування податкового боргу

Дата публікації:

Михайло ТІТАРЧУК,
заступник голови Державної податкової служби України

Відомо, що дорога до будь-яких змін пролягає через опір — системи чи окремих зацікавлених груп суспільства. Внаслідок цього виникають популістичні гасла, які із реальністю мають мало спільного. А вже з них народжуються цілі міфи та легенди про шкідливість пропонованих змін. Яскравий приклад цього — ініціативи законопроекту № 5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», які стосуються адміністрування податкового боргу.

Читайте також: Борги по самостійно задекларованих платниками сумах податків стягуватимуть без суду

Одне з важливих завдань Державної податкової служби — не просто моніторити стан податкового боргу, а й вживати заходи щодо його стягнення до бюджету у визначений законодавством спосіб, максимально ефективно й результативно. Цьому саме і сприяє вказаний законопроект. Адже реформа завжди має бути по суті, а не по формі. Детальніше про кілька основних маніпуляцій щодо його положень.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Стягнення податкового боргу без рішення суду

Кожне підприємство, що веде свій бізнес прозоро й чесно, усвідомлює необхідність сплати податків, зобов’язане декларувати свої доходи та проводити розрахунок своїх податкових зобов’язань. Більшість таких підприємств та громадян сумлінно ставляться до своїх обов’язків, оскільки розуміють, що несплата податків — це ризик для їх майбутнього та майбутнього країни.

У 2020 році до Державного бюджету було сплачено понад 1 трлн грн., з яких за рахунок стягнення податкових боргів — 38,8 млрд гривень або 4% всіх надходжень. Для порівняння — 30,4 млрд гривень становить фінансування медичної галузі України.

Разом із тим процедури стягнення податкових боргів лише через рішення суду потребують значного часу, людських ресурсів державних службовців та коштів платників податків. Зрештою, єдині, хто втрачає від цього — самі українці. Адже вирішення проблеми стягнення боргу відбувається в складніший спосіб, за кошти доброчесних платників податків. Натомість цей грошовий і часовий ресурс міг би бути використаний на створення нових податкових сервісів для комфорту бізнесу та громадян.

Два простих приклади. Справа проти ТОВ «Лоттус Компані» з позовною вимогою про стягнення податкового боргу у майже 2,5 млн гривень вже понад 4 роки розглядається судами. Працівникам ДПС загалом довелося витратити близько 15 робочих годин лише на підготовку до кожного судового засідання та участі в ньому.

Класичними є й приклади, коли з боржників роками не можуть стягнути значно менші суми. Наприклад, у судовому провадженні вже 3 роки знаходиться справа із сумою позовних вимог всього в 4 072 гривні. На роботу з таким боргом працівникам ДПС необхідно 3 робочих години. І це лише на одну справу.

До речі, в більшості країн-членів Організації економічного співробітництва та розвитку (ОСЕР) поширеною є практика стягнення податкового боргу за рахунок майна боржника або навіть затримки державних виплат. Польщі, Угорщині та Великобританії вдається скорочувати до 90% боргу протягом року. Україні ж у 2020 році вдалося стягнути лише 31,3% від суми заборгованості на початок року. Маючи більш досконалі законодавчі інструменти для скорочення боргу, держава могла б краще профінансувати свою медицину, освіту, армію чи інші важливі сфери діяльності.

Чи може Україна дозволити собі ще більше податкових боржників? Очевидно, що ні. Тим більше, коли основне податкове навантаження в цей час лягає на плечі сумлінних платників податків, що призводить до викривлення конкуренції та несправедливого розподілу благ у суспільстві.

Заборона на виїзд за кордон керівнику підприємства

На сьогодні близько 9% зареєстрованих юридичних осіб в Україні мають податковий борг. На перший погляд цифра може здатися великою, однак у більшості випадків йдеться не про значні суми, мільйонні борги має значно менша кількість боржників. Загалом, станом на 1 червня заборгованість більше 1 млн грн була в 5 179 суб’єктів господарювання, на загальну суму 74.3 млрд. гривень. Тому недоречними виглядають маніпуляції саме цим положенням — буцімто, таку норму винайшли для представників малого та середнього бізнесу.

Ми всі чудово розуміємо, що мова в таких випадках йтиме про керівників, які продукують великі заборгованості і не несуть за них персональної відповідальності. Поява відповідальності має збільшити мотивацію до чесної гри в рамках податкового законодавства і, що важливо, рішення про заборону виїзду за кордон для керівника такої юрособи може ухвалити лише суд. Така практика нині існує з боргами, що стягуються Державною виконавчою службою. До блокування виїзду з України доходить лише в крайніх випадках, коли боржник злісно ухиляється від виконання своїх зобов’язань.

ДПС зможе вимагати податкову заставу навіть
на час оскарження платником спірних рішень

Ця зміна також не виникла з повітря. Вона базується на багаторічному досвіді недобросовісних платників, які використовували процедуру оскарження, аби встигнути продати або просто переписати свої активи на інших осіб. Далі у випадку програшу в суді вступала «схема банкрутства», оскільки будьяких активів на момент винесення рішення на користь держави в такого боржника вже не лишалось.

Така можливість породила поширену практику — роками затягувати податкові справи в судах. І чим вища сума штрафу, тим довше триває процес. Держава оплачує зарплату суддів та податківців, а недоотримує через це громадянин. Податкова застава під час судового розгляду може гарантувати всім українцям, що недобросовісний платник, сплатить свої зобов’язання в повному обсязі, відповідно до рішення суду. Зрештою, законопроект між першим і другим слуханнями ще чекає на доопрацювання. Але опір, який він викликав уже сьогодні, маніпуляції і міфи довкола нього свідчать про те, що залишаються ті, хто не зацікавлений у рівних правилах гри для всіх, у прозорості та чесності по відношенню до свого народу.

Більше того, запропоновані законодавчі ініціативи законопроекту № 5600 щодо адміністрування податкового боргу жодним чином не зачіпають інтереси сумлінних платників податків та малого бізнесу, а лише здешевлюють вартість стягнення коштів із тих, хто ухиляється від сплати податків.

Джерело: Юридичний вісник України

Законодавство

Пенсії, субсидії і соціальну допомогу оформлятимуть в «Дії»

Опубліковано

on

От

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2020 р. № 1278» від 22 вересня 2021 р. № 990.

«Мінсоцполітики спільно з Мінцифри розширюють пілотний проект із впровадження Єдиної інформаційної системи соціальної сфери в окремих областях. Також запроваджують понад десять нових соціальних послуг у пілотних областях, які зараз визначаються. На порталі «Дія» можна буде оформити онлайн житлові субсидії, отримання пенсій, державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям, а також звернення в електронній формі за соціальними послугами», – інформує Мінцифри.

Читайте також: Призначення житлової субсидії можна перевірити онлайн

Тепер, щоб отримати житлові субсидії, не потрібно буде збирати купи документів та ходити в різні установи – достатньо заповнити заявку на порталі Дія.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

У межах пілотного проекту громадяни зможуть отримувати державну соцдопомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; на дітей одиноким матерям; на тяжкохворих дітей; під час усиновлення дитини; особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю. Також громадяни зможуть на порталі «Дія» отримувати пенсії, звертатися за наданням соціальних послуг та призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги.

Читайте також: Про перевірку банком кредитної історії особи сповіщатиме «Дія»

Можна буде подавати усі необхідні заяви та декларації в електронному вигляді.

Послуги будуть доступні завдяки продовженню експериментального проекту Єдиної інформаційної системи соціальної сфери.

До кінця 2021 р. проект запрацює не менше, ніж у двох областях.

Нагадаємо, розмитнити онлайн можна буде легкові автомобілі, мотоцикли, скутери

Читати далі

Законодавство

Ще 100 млн гривень на підвищення енергоефективності багатоквартирних будинків

Опубліковано

on

От

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про збільшення статутного капіталу державної установи «Фонд енергоефективності» від 22 вересня 2021 р. № 985, якою:

  • збільшено статутний капітал державної установи «Фонд енергоефективності» на суму 100 млн гривень за рахунок коштів, передбачених у Законі України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»;
  • Статут державної установи «Фонд енергоефективності», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2017 р. № 1099, викладено в новій редакції.

«Уряд виділив 100 млн гривень з державного бюджету на збільшення статутного капіталу Фонду енергоефективності і таким чином збільшив його до понад 2,8 млрд гривень. Кошти будуть спрямовані на фінансування комплексних проектів з підвищення енергоефективності багатоквартирних будинків у межах програми «Енергодім», – прокоментував перший заступник Міністра розвитку громад та територій Василь Лозинський.

Нагадаємо, ще 20 млрд гривень піде на іпотечне житло.

Читати далі

Законодавство

Нові норми часу для планування та обліку навчальної роботи в закладів фахової передвищої освіти

Опубліковано

on

От

Набрав чинності наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження норм часу для планування і обліку навчальної роботи та переліків видів навчальної, методичної, інноваційної, наукової, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти» від 18 червня 2021 р. № 686, яким затверджено:

– Норми часу для планування та обліку навчальної роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти;

– Переліки видів навчальної, методичної, інноваційної, наукової, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти.

Читайте також: 5 кроків на передання закладів професійної та фахової передвищої освіти з державної в комунальну власність

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Також установлено, що:

1) з 1 вересня 2021 року:

  • норми поширюються на заклади фахової передвищої освіти державної та комунальної форм власності, що мають статус бюджетної установи або виконують державне (регіональне) замовлення;
  • переліки поширюються на заклади фахової передвищої освіти незалежно від форми власності та сфери управління;

2) перелік видів наукової роботи науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти визначається згідно з законодавством у сфері вищої освіти.

Читайте також: Майно ВНЗ може безоплатно передаватися іншому державному або комунальному закладу освіти

Керівникам закладів фахової передвищої освіти незалежно від форми власності та сфери управління доручено забезпечити затвердження документів відповідного закладу фахової передвищої освіти стосовно унормування обсягів часу методичної, інноваційної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності та оприлюднити їх на офіційному веб-сайті такого закладу, а у випадку необхідності запровадження нових і зміни чинних видів педагогічної діяльності та/або обсягів їх часу забезпечувати інформування про такі зміни педагогічних та науково-педагогічних працівників не пізніше ніж до початку навчального року, а також оприлюднення зазначеної інформації на веб-сайті закладу фахової передвищої освіти.

Нагадаємо, прийом до закладів професійної освіти продовжено до 1 жовтня.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2021
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link