Законодавство
Законопроект «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту» суперечить очікуванням бізнесу
Європейська Бізнес Асоціація активно відстоює необхідність створення Національної комісії з питань регулювання транспорту як незалежного регулятора, який мав би здійснювати об’єктивний, неупереджений аналіз тарифної політики суб’єктів природних монополій на предмет їх економічної обґрунтованості, прозорості, співмірності та цільового характеру.
Після ґрунтовного аналізу зареєстрованого у ВР проекту Закону «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту» № 2699 експерти Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації дійшли висновку, що він не відповідає очікуванням бізнесу.
На їх переконання, запропонована проектом модель НКРТ не передбачає жодних гарантій незалежності цього органу. Неупередженість НКРТ має гарантуватися реальною наявністю спеціального статусу цього органу, особливим порядком добору, призначення та звільнення голови та членів НКРТ (а саме – конкурсною комісією, яка має формуватися за квотним принципом від різних гілок влади), особливим порядком фінансування органу та прийняття рішень.
Запропонована проектом № 2699 концепція передбачає надання НКРТ надто широкого кола повноважень. Зокрема, встановлення цін та тарифів для суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках і здійснення державного нагляду за їх дотриманням. Потенційно державне регулювання НКРТ буде поширене на послуги з перевезення вантажів морським, річковим видом транспорту, навантаження/вивантаження вантажів, складування, агентування, експедирування тощо, ціни на які наразі є вільними.
Відтак, на переконання експертів Комітету Асоціації, запропонований підхід суперечить меті створення незалежних регуляторів, діяльність яких пов’язується з регулюванням монопольних, а не конкурентних ринків.
Бізнес-спільнота також не підтримує запропоновану модель фінансування діяльності НКРТ, яка, на думку експертів Асоціації, виключає незалежність новостворюваного регулятора. Оскільки розмір фінансування НКРТ напряму залежить від рівня чистого доходу суб’єктів природної монополії, відтак НКРТ може бути зацікавлена встановлювати більш високі тарифи, а не переглядати їх обґрунтованість та співмірність. До того ж, фінансування НКРТ передбачається за рахунок не тільки суб’єктів природних монополій, а й інших учасників ринку, коло яких залежатиме від рішень НКРТ.
Отже, на думку компаній-членів Комітету Асоціації, проект передбачає фінансування діяльності НКРТ у непрозорий спосіб – за рахунок внесків на регулювання, розміри ставок яких чітко не регламентовано, а методику їх розрахунків визначатиме, власне, НКРТ у невизначений проектом спосіб.
Враховуючи вищезазначене, Асоціація не підтримує вказаний законопроект у запропонованій редакції та звертається з проханням до його ініціаторів сприяти його поверненню на доопрацювання.
You must be logged in to post a comment Login