Думка експерта
Кримінальна ситуація в Україні в першому півріччі 2025 року: експрес-аналіз. Частина 5
 
																								
												
												
											Закінчення. Початок ч.1, ч.2, ч.3,ч.4
Даний експрес-аналіз підготовлено в рамках реалізації пп. 2.4.1. Плану заходів, спрямованих на виконання Комплексного стратегічного плану реформування органів правопорядку як частини сектору безпеки і оборони України на 2023–2027 роки, затвердженого розпорядженням КМУ від 23 серпня 2024 р. № 792-р, який передбачає здійснення аналізу структури, динаміки злочинності та особливостей криміногенної обстановки на території держави з метою визначення загальнонаціональних пріоритетів протидії злочинності.
Скорочення фактів самоправства
Варто констатувати й те, що відбулося скорочення фактів самоправства (ст. 356) – на 5,7% до 645 (1 півр. 2024 р.: 684; –4,6%). Водночас збільшилася до 591 (зростання в 3,1 раза) (1 півр. 2024 р.: 189; –44,2%) кількість випадків умисного пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі (ст. 360).
Упродовж січня–червня 2025 р. спостерігалося підвищення кількості таких небезпечних посягань, як захоплення державних або громадських будівель чи споруд (ст. 341) – з 29 – до 33; опір представникові влади, працівникові правоохоронного органу, державному виконавцю, приватному виконавцю, члену громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві, уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ст. 342) – із 94 – до 109; погрози або насильства щодо працівника правоохоронного органу (ст. 345) – з 306 – до 407; посягання на життя працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця (ст. 348) – з 14 до 17.
У звітному періоді припинилася тенденція зростання чисельності кримінальних правопорушень у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку (рис. 30). Було встановлено 2 008 таких діянь, що менше, аніж у відповідному торішньому періоді на 14,8% (1 півр. 2024 р.: 2 356; +4,3%).

Рис. 30. Кількість кримінальних правопорушень у сфері використання електронно-обчислюваних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку, облікованих в Україні за 1 півріччя у 2015–2025 рр
Якщо говорити загалом, то відбулося скорочення кількості всіх поширених діянь цієї спрямованості: випадків несанкціонованого втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж (ст. 361) – на 15,2% до 1 029 (1 півр. 2024 р.: 1 214; +2,1%) та несанкціонованих дій з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп’ютерах), автоматизованих системах, комп’ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинені особою, яка має право доступу до неї (ст. 362) – на 17,4% до 827 (1 півр. 2024 р.: 1 001; +3,0%). Упродовж 1 півріччя 2025 р. продовжувалося збільшення чисельності виявлених кримінальних правопорушень у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, хоча його темп був незначним. За аналізований період обліковано 10 433 таких посягання, що більше аналогічного показника минулого року на 2,7% (1 півр. 2024 р.: 10 159; +15,2%).
Декларування недостовірної інформації
Після повернення вимоги обов’язкового декларування доходів посадовими особами, яке було призупинено з початком війни, впродовж першого півріччя цього року, як і в аналогічному періоді 2024-го, суттєво збільшилося число зафіксованих фактів декларування недостовірної інформації (ст. 366-2) – у 2,1 раза до 258 (1 півр. 2024 р.: 118; зростання в 3,6 раза) та неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (ст. 366-3) – до 189 (+45,4%) (1 півр. 2024 р.: 130; зростання у 5,4 раза).
Продовжилося також зростання чисельності випадків службового підроблення (ст. 366) на 5,8% – до 3 804 (1 півр. 2024 р.: 3 597; +38,4%) та зловживання впливом (ст. 369-2) – на 60,4% – до 595 (1 півр. 2024 р.: 371; +114,5%). Триває тенденція постійного зростання найбільш розповсюдженого виду корупційних діянь випадків пропозиції, обіцянки або надання неправомірної вигоди службовій особі (давання хабара) (ст. 369), кількість яких у звітному періоді зросла на 7,6% – до 1 409 (1 півр. 2024 р.: 1 310; +10,5%) (рис. 31). Однак число встановлених випадків прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (одержання хабара) (ст. 368) знизилося на 14,2% до 952 (1 півр. 2024 р.: 1 110; +23,3%).

Рис. 31. Кількість випадків хабарництва, облікованих в Україні за 1 півріччя у 2015–2025 рр..
Скоротилася кількість зафіксованих фактів зловживання владою або службовим становищем (ст. 364) на 11,1% – до 1 194 (1 півр. 2024 р.: 1 343; –28,8%); службової недбалості (ст. 367) – на 3,4% – до 1 125 (1 півр. 2024 р.: 1 164; +15,5%); перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу (ст. 365) – на 27,7% – до 528 (1 півр. 2024 р.: 730; –0,8%) та зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги (ст. 365-2) – на 4,8% до 118 (1 півр. 2024 р.: 124; +5,1%).
Посягання проти правосуддя
Упродовж 1-го півріччя 2025 р., спостерігалося суттєве зростання кількості посягань проти правосуддя, яка за цей час підвищилася на 52,9% і становила 6 043 (1 півр. 2024 р.: 3 952; +32,4%). Збільшилося число найбільш поширених видів кримінальних правопорушень цієї спрямованості – випадків невиконання судового рішення (ст. 382) – у 2 рази – до 3 703 (1 півр. 2024 р.: 1 772; +53,0%); невиконання обмежувальних заходів, обмежувальних приписів або непроходження програми для кривдників (ст. 390-1) – на 32,5% – до 706 (1 півр. 2024 р.: 533; у 3 рази більше ніж за аналогічний період 2023 р.); ухилення від покарання, не пов’язаного з позбавленням волі (ст. 389) – на 3,3% – до 526 (1 півр. 2024 р.: 509; +17,3%); введення в оману суду або іншого уповноваженого органу (ст. 384) – на 9,3% – до 269 (1 півр. 2024 р.: 246; +1,7%).
Разом із тим на рівні аналогічного показника минулого року залишилася чисельність фактів завідомо неправдивого повідомлення про вчинення кримінального правопорушення (ст. 383), яка становила 154 діяння. А кількість випадків порушення правил адміністративного нагляду (ст. 395) знизилася на 25,1% з 203 до 152.
Військові кримінальні правопорушення
Продовження в країні військових дій, в яких бере участь значна кількість військовослужбовців, обумовлює подальше суттєве зростання кримінальних правопорушень проти встановленого порядку несення військової служби (військових кримінальних правопорушень). Протягом перших шести місяців 2025 р. обліковано 110 318 таких діянь, що більше ніж у відповідному періоді минулого року в 3,3 рази (1 півр. 2024 р.: 33 250; у 2,9 раза більше ніж за 1 півр. 2023 р.).
Відбулося зростання чисельності найпоширеніших видів кримінальних правопорушень серед посягань цієї спрямованості та всіх кримінально караних діянь в Україні – випадків самовільного залишення військової частини або місця служби (ст. 407). Так, протягом січня–червня 2025 р. зафіксовано 94 317 таких фактів, що в 4,8 рази більше ніж за аналогічний період попереднього року (1 півр. 2024 р.: 19 607; у 3 рази більше ніж за 1 півр. 2023 р.) (рис. 34). Збільшилася також кількість випадків дезертирства (ст. 408) – на 18,5% – до 13 355 (1 півр. 2024 р.: 11 272; зростання в 4,3 рази), а ухилення від військової служби шляхом самокалічення або іншим способом (ст. 409) – у 2 рази до 281 (1 півр. 2024 р.: 134; +45,7%). Спостерігалося також підвищення чисельності фактів непокори (ст. 402) – з 990 до 1 042 та перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень (ст. 426-1) – із 293 до 303.
Окрім того, збройна агресія росії проти України супроводжується вчиненням великої кількості кримінальних правопорушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку. Впродовж 1 півріччя 2025 р. було зафіксовано 23 338 так цих посягань, що більше відповідного показника попереднього року на 65,5% (1 півр. 2024 р.: 13 494; –62,5%). При тому абсолютну більшість злочинів цієї спрямованості становлять воєнні злочини (факти порушення законів та звичаїв війни) (ст. 438). Їхня кількість зросла в 1,7 раза та дорівнювала 21 590 (1 півр. 2024 р.: 12 621; –63,8%). Разом із тим менше було зафіксованих фактів виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України, глорифікації її учасників (ст. 436-2) – 597 (–5,5%) (1 півр. 2024 р.: 632; –29,6%).
Відбулося зменшення кількості встановлених випадків виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки та пропаганди комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів (ст. 436-1) − на 28,5% до 138 (1 півр. 2024 р.: 193; +1,6%); пропаганди війни (ст. 436) − із 16 до 8; злочинів агресії (планування, підготовки, розв’язування та ведення агресивної війни) (ст. 437) – з 20 до 2-х. Не було зафіксовано жодного випадку найманства (ст. 447) (1 півр. 2025 р.: 5).
Щодо протидії проявам оргзлочинності
У першому півріччі цього року продовжилася активна робота правоохоронців щодо протидії проявам організованої злочинності. Кількість виявлених організованих груп та злочинних організацій (ОГ та ЗО) зросла порівняно з відповідним періодом минулого року на 13,6% та дорівнювала 509 (1 півр. 2024 р.: 448; +41,8%) (рис. 32). Серед усіх виявлених злочинних угруповань абсолютну більшість, як і в аналогічному періоді минулого року, складали організовані групи (89%), а на злочинні організації припадало 11%. Кількість виявлених злочинних організацій також збільшилася з 45 до 57.

Рис. 32. Кількість організованих груп та злочинних організацій, виявлених за 1 півріччя у 2015–2025 рр.
Також продовжилася тенденція зростання чисельності осіб, що скоїли злочини в складі ОГ та ЗО. Впродовж перших шести місяців було виявлено 2 283 такі особи, що на 12,0% більше відповідного показника попереднього року (1 півр. 2024 р.: 2 038; +55,3%). Порівняно з аналогічним періодом минулого року зросла також кількість встановлених ОГ та ЗО з корумпованими зв’язками – з 31 до 34; з міжрегіональними зв’язками – з 46 до 59; сформованих на етнічній основі – з 14 до 17; у бюджетній сфері – з 37 до 50; у сфері земельних правовідносин – з 11 до 12; у сільському господарстві – з 4 до 5; в лісовому господарстві – з 12 до 16. А кількість ОГ та ЗО, які займаються полікримінальною діяльністю, збільшилася з 187 до 214.
За аналізований період число виявлених ОГ та ЗО, які проіснували до 1 року, збільшилося з 324 до 345; до 2 років – з 91 до 126; більше 6 років – з 2 до 4. Кількість встановлених груп з тривалістю існування від 3 до 6 років поменшала з 15 до 11. Разом із тим, як і раніше, найбільшу кількість складали ОГ та ЗО, до складу яких входило 3 особи. Їхня кількість зросла з 229 до 265. Від 4-х до 10 осіб входило до складу 232-х угруповань (1 півр. 2024 р.: 206), а від 11 до 20 осіб – до 12 (1 півр. 2024 р.: 11). Не було виявлено жодного угруповання чисельністю понад 20 осіб (1 півр. 2024 р.: 2).
У звітному періоді зросла кількість найбільш поширених злочинів, що вчиняються організованими групами та злочинними організаціями, – посягань у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів. Вона збільшилася з 1 607-ми до 2 594-х. Підвищилося також число виявлених випадків привласнення, розтрати майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем – з 176-ти до 328-ми; виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою використання при продажу товарів, збуту або збуту підроблених грошей, державних цінних паперів, білетів державної лотереї, марок акцизного податку чи голографічних захисних елементів – із 44-х до 112-ти; контрабанди – з 1-го до 6-ти; шахрайства з фінансовими ресурсами – з 3-х до 7-ми; порушення правил охорони або використання надр – із 7-ми до 20-ти; незаконної порубки або незаконного перевезення, зберігання, збуту лісу – з 106-ти до 136-ти; створення, керівництва злочинною спільнотою або злочинною організацією, а також участі у ній – із 79-ти до 80-ти; бандитизму – з 2-х до 3-х; незаконного обігу зброї – з 33-х до 59-ти; хабарництва та отримання неправомірної вигоди – із 48-ми до 100.
Натомість відбулося скорочення кількості виявлених крадіжок – із 92-х до 90; грабежів – із 6-ти до 1-го; розбійних нападів – із 17-ти до 10-ти; випадків вимагання – з 38-ми до 22-х; незаконного виготовлення, зберігання, збуту або транспортування з метою збуту підакцизних товарів – із 172-х до 83-х; легалізації (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом – із 57-ми до 27-ми; незаконного видобування, збуту, придбання, передачі, пересилання, перевезення, переробки бурштину – з 26-ти до 13-ти; незаконного переправлення осіб через державний кордон України – з 356-ти до 152-х; торгівлі людьми з 23-х до 10-ти.
Протягом аналізованого періоду спостерігалося й деяке зменшення показників роботи щодо розкриття та розслідування кримінальних правопорушень. Кількість кримінальних правопорушень з-поміж облікованих у звітному періоді, в яких особам вручено повідомлення про підозру, трохи знизилася (–3,9%) та дорівнювала 101 399 (1 півр. 2024 р.: 105 477; +11,5%). Їхня частка серед загальної кількості кримінальних діянь, облікованих у звітному періоді, знизилася до 30,9% (1 півр. 2024 р.: 40,1%).
Так само змінилася ситуація щодо чисельності кримінальних правопорушень з-поміж облікованих у звітному періоді, провадження за якими закінчено розслідуванням (скеровано до суду та закрито за п. 5 та п. 7 ст. 284 КПК). Порівняно з відповідним періодом попереднього року цей показник знизився на 1,3% та дорівнював 85 137 (1 півр. 2024 р.: 86 224; +13,3%). Одночасно до 26,0% поменшав і відсоток таких діянь серед усіх облікованих у звітному періоді (1 півр. 2024 р.: 32,8%) (рис. 33).

Рис. 33. Кількість кримінальних правопорушень, із числа облікованих у звітному періоді, провадження за якими закінчено розслідуванням за 1 півріччя у 2015–2025 рр..
Погіршення стану розкриття злочинів
У 1 півріччі 2025 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року суттєво збільшилася кількість кримінальних правопорушень, щодо яких кінцеве рішення не прийнято. Вона зросла на 37,3% та дорівнювала 240 617 (1 півр. 2024 р.: 175 252; –2,8%). Частка таких посягань серед усіх зареєстрованих у звітному році також підвищилася та становила 59,8% (1 півр. 2024 р.: 49,4%). Таке погіршення стану розкриття кримінальних правопорушень пов’язано з тим, що найбільш поширеними діяннями, зафіксованими в звітному періоді, були злочини проти встановленого порядку несення військової служби, а також факти смерті та зникнення безвісти, розслідування яких під час ведення бойових дій є дуже складним та вимагає значного часу.
Зменшення рівня розкриття кримінальних правопорушень обумовило й скорочення числа виявлених осіб, які їх вчинили. Протягом 1 півріччя 2025 р. виявлено 41 755 таких осіб, тобто на 6,4% менше, аніж у відповідному періоді минулого року (1 півр. 2024 р.: 44 596; +4,8%) (рис. 34).

Рис. 34. Співвідношення кількості кримінальних правопорушень, в яких особі вручено повідомлення про підозру, та виявлених осіб, що їх вчинили за 1 півріччя у 2015–2025 рр..
Інша кримінальна статистика та рекомендації
Відмітимо й те, що кількість виявлених осіб майже в 2,5 рази нижча, аніж кількість кримінальних правопорушень, в яких особам вручено повідомлення про підозру. Загалом же протягом 1 півріччя 2025 року зафіксовано суттєве зростання кількості облікованих кримінальних правопорушень (+24,6%). Воно відбулося в основному за рахунок значного збільшення чисельності військових, наркотичних кримінальних правопорушень та посягань проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.
Значно збільшилася абсолютна чисельність злочинів, а їх частка серед всіх кримінальних правопорушень перевищила 85%. Скоротилися абсолютний та відсотковий показники кримінальних проступків, що пов’язано з підвищенням жорсткості кримінального законодавства в умовах війни та акцентуванням зусиль працівників поліції на виявленні саме злочинів.
Зростання кількості облікованих кримінальних правопорушень сталося в 16 регіонах, зокрема в усіх прифронтових областях крім Запорізької, а зниження в 9 регіонах. Значне зростання кількості облікованих кримінальних правопорушень відбулося в Сумській, Донецькій, Рівненській, Житомирській та Чернігівській областях. Найвищі коефіцієнти кримінальних правопорушень у розрахунку на 100 тис. населення регіону спостерігалися в Сумській, Донецькій, Рівненській, Житомирській, Харківській, Дніпропетровській, Чернігівській, Херсонській, Миколаївській областях та в Києві. Високі значення цих показників у прифронтових регіонах є природним, а встановлення причин суттєвого збільшення коефіцієнтів кримінальних правопорушень у Рівненській та Житомирській областях потребує проведення спеціального дослідження.

На відміну від аналогічного періоду попереднього року помітно більше зафіксовано кримінальних правопорушень, вчинених у містах та селищах міського типу. Також суттєво збільшилася чисельність кримінальних діянь, які сталися в сільській місцевості та за межами населених пунктів. При цьому частка міських кримінальних правопорушень серед всіх посягань дещо зменшилася, а відсоткові показники кримінально караних діянь двох інших категорій зросли.
Суттєво зменшилася й кількість кримінальних правопорушень, вчинених у громадських місцях. При цьому на вулицях, площах, у парках, скверах вона скоротилася незначно, а в інших громадських місцях (магазинах, кафе, ресторанах тощо) – значним чином. Це, ймовірно, пов’язано з частими припиненнями роботи громадських об’єктів через тривоги та триваючим виїздом з країни значної кількості переважно містян, які становлять більшість відвідувачів цих закладів.
Після зниження в аналогічному періоді минулого року відновилася тенденція зростання чисельності особливо тяжких злочинів, яке було обумовлено збільшенням кількості військових та воєнних злочинів цього ступеня тяжкості. Суттєво збільшилася кількість тяжких злочинів та незначним чином – нетяжких. Зростання тяжких злочинів відбулося через дуже значне збільшення військових злочинів та наркозлочинів цього ступеня тяжкості.
Позитивною тенденцією є помітне скорочення кількості злочинів, вчинених з використанням усіх видів зброї та боєприпасів. Чисельність посягань, у ході яких використовувалися вибухові речовини, порівняно з відповідним періодом минулого року збільшилася, але абсолютна кількість таких випадків є поки що незначною. Хоча в умовах війни контроль за обігом вибухових речовин всіх видів доцільно підсилити.
Загальна кількість посягань проти основ національної безпеки залишилася на рівні аналогічного періоду минулого року. У зв’язку з припиненням деокупації територій помітно менше зареєстровано фактів колабораційної діяльності; випадків пособництва державі-агресору; несанкціонованого поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчиненого в умовах воєнного або надзвичайного стану; шпигунства. В умовах складної ситуації в зоні бойових дій та проведення загальної мобілізації значну небезпеку становить суттєве зростання випадків перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України, інших військових формувань та диверсій, які завдають значної шкоди інфраструктурі залізниці, автотранспорту військових, погіршують соціально-психологічну ситуацію в суспільстві.
Тривала тенденція збільшення чисельності кримінальних правопорушень проти життя та здоров’я особи, яке за цей період було незначним. При тому знову помітно зросла кількість умисних вбивств (фактів зникнення безвісти та загибелі людей при нез’ясованих обставинах). Вперше за час війни зменшилася кількість очевидних умисних вбивств, абсолютна більшість яких були вчинені в ході бойових дій. Кількість очевидних умисних вбивств без урахування вчинених у ході бойових дій також зменшилася й становила лише 8,5% усіх очевидних умисних вбивств. Тобто відбувається зменшення чисельності очевидних умисних вбивств загальнокримінального характеру.
Показники умисних тілесних ушкоджень залишилися на рівні відповідного періоду минулого року, а решта поширених видів кримінальних діянь цієї спрямованості скоротилися. Винятки становлять випадки вчинення побоїв і мордування, чисельність яких помітно зросла. Ймовірно органам поліції найбільш зручно саме так кваліфікувати факти фізичного насильства без серйозних наслідків.
Привертає увагу й значне зростання чисельності фактів порушення встановленого законом порядку трансплантації анатомічних матеріалів людини, що стало можливим внаслідок утворення величезної кількості анатомічного матеріалу в ході війни. Ця ситуація потребує особливої уваги правоохоронних органів.
Після тривалого процесу зростання дещо зменшилося число зареєстрованих посягань, пов’язаних із домашнім насильством, і суттєво – саме випадків домашнього насильства, що ймовірно пов’язано зі зменшенням соціальної бази сімейних конфліктів через триваючий виїзд значної кількості жінок за кордон та мобілізацією до лав ЗСУ великої кількості сімейних чоловіків.
Відбулося подальше збільшення чисельності кримінальних правопорушень проти волі, честі та гідності особи. Мало місце помітне зростання кількості випадків незаконного позбавлення волі або викрадення людини, торгівлі людьми і насильницького зникнення.
Кількість посягань проти статевої свободи та статевої недоторканості особи суттєво зросла за рахунок збільшення чисельності фактів зґвалтування, сексуального насильства, вчинення дій сексуального характеру з особою, яка не досягла шістнадцятирічного віку та розбещення неповнолітніх. Ці факти свідчать про несприятливу тенденцію зростання рівня розбещеності та аморальності суспільства.
Помітно більше зареєстровано випадків кримінальних правопорушень проти виборчих, трудових та інших особистих прав та свобод людини та громадянина. Продовжилися тенденції значного зростання випадків порушення недоторканності житла та порушення недоторканності приватного життя. Це є проявом зростання в суспільстві рівня нетерпимості до порушення цих особистих прав людини.
Дуже істотно зменшилася кількість кримінальних правопорушень проти власності та найбільш поширених видів посягань цієї спрямованості. Причиною такого зниження стало суттєве збільшення в ст. 51 Кодексу України про адміністративні правопорушення верхньої межі вартості майна, до досягнення якої викрадення, вчинене шляхом крадіжки, шахрайства, привласнення чи розтрати вважається дрібним. У результаті всі вказані види викрадення майна на суму, меншу за зазначену межу – 2 неоподатковані мінімуми доходів громадян (3028 грн – з 10.08.2024 р. по 31.12.2025 р.) перестали вважатися кримінальними правопорушеннями, що й позначилося на статистичних показниках посягань цієї спрямованості. По суті законодавець декриміналізував зазначені види розкрадання, спрямовані на заволодіння майном, вартістю менше 3028 грн. Таке рішення виглядає спірним як у кримінально-правовому, так і в кримінологічному аспектах.
Значно скоротилася кількість крадіжок всіх видів, у тому числі з квартир, фактів привласнення, розтрати майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем. Зменшилася й чисельність шахрайств, але не так суттєво, як інших видів посягань проти власності. Станом на сьогодні шахрайство залишається найпоширенішм посяганням проти власності й другим за поширеністю в країні видом кримінального правопорушення взагалі.
Продовжилася тривала тенденція зменшення чисельності грабежів та розбоїв, але зросла кількість випадків вимагання. Вперше з 2022 р. зросла кількість випадків незаконного заволодіння транспортними засобами, здебільшого автомобілями.

Слід вказати на зростання кількості випадків самовільного зайняття земельної ділянки, самовільного будівництва та умисного знищення або пошкодження майна. Потребує уваги тенденція значного зростання числа випадків умисного знищення або пошкодження майна шляхом підпалу, що створює серйозні загрози громадській безпеці.
Продовжилося зростання кількості виявлення кримінальних правопорушень у сфері господарської діяльності, але його темп був незначним. Більше виявлено найбільш поширених посягань цієї спрямованості – незаконного виготовлення, зберігання, збуту або транспортування з метою збуту підакцизних товарів; фактів легалізації (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом; ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів); виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою використання при продажу товарів, збуту або збуту підроблених грошей, державних цінних паперів, що існують у паперовій формі, білетів державної лотереї, марок акцизного податку чи голографічних захисних елементів.
Дещо збільшилася чисельність виявлених кримінальних правопорушень проти довкілля. Зокрема, зросла кількість випадків незаконної порубки або незаконного перевезення, зберігання, збуту лісу; незаконного зайняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом.
Продовжилася тенденція помірного зростання кількості кримінальних правопорушень проти громадської безпеки. Дещо збільшилося число встановлених випадків незаконного поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами.
Знову суттєво зросла кількість випадків завідомо неправдивого повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об’єктів власності. Такі дії погіршують стан громадської безпеки в країні, негативно впливають на психологічний стан громадян. Більш ефективна протидія їм потребує знаходження нових організаційних та технічних рішень.
Продовжується зростання чисельності облікованих терористичних актів, більшість яких становлять випадки вчинення неповнолітніми й молодими людьми підпалів релейних шаф та іншого обладнання на залізниці, підпалів автомобілів військовослужбовців, ТЦК, інспірованих російськими спецслужбами. Доцільно посилити інформаційно-профілактичні заходи протидії цьому явищу.
Чисельність кримінальних правопорушень проти безпеки виробництва порівняно з аналогічним періодом попереднього року практично не змінилася. Загальна кількість випадків порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами, зросла, але незначним чином. Натомість істотно збільшилося число цих діянь, які спричинили смерть потерпілого, що є негативною тенденцією. Кількість випадків порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами в стані сп’яніння, також побільшала, але несуттєво. Ці дані свідчать про те, що безпекова ситуація на дорогах залишається складною й потребує подальшого підсилення заходів запобігання кримінальним правопорушенням цієї спрямованості.
Після зниження в 2024 р. відновилося зростання чисельності кримінальних правопорушень проти громадського порядку та моральності. Воно сталося значною мірою за рахунок збільшення чисельності випадків ввезення, виготовлення, збуту та розповсюдження порнографічних предметів. Поширення таких діянь також є підтвердженням тенденції зниження рівня моралі, зростання рівня розбещеності й цинізму в суспільстві. Зафіксовано також помітне збільшення кількості хуліганських діянь та дуже значне – випадків жорстокого поводження з тваринами.
Зменшилося число виявлених фактів сутенерства або втягнення особи в заняття проституцією, створення або утримання місць розпусти і звідництва і наруги над могилою, іншим місцем поховання або над тілом померлого.
Продовжилася тенденція зростання чисельності кримінальних правопорушень у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів та інших кримінальних правопорушень проти здоров’я населення, причому темп зростання порівняно з відповідним періодом минулого року суттєво зріс. Істотно збільшилася кількість виявлених випадків незаконного виробництва, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення, пересилання чи збуту наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів, зокрема й фактів власне збуту таких засобів. Незначним чином зросла й чисельність фактів незаконного виробництва, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту.
Знову збільшилася, і дуже суттєво, кількість випадків викрадення, привласнення, вимагання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів чи заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службовим становищем. Таке суттєве зростання посягань цього виду триває третій рік поспіль, що обумовлює необхідність спеціального вивчення змісту таких діянь та їх причин. Значно більше було виявлено й наркозлочинів інших видів − організації або утримання місць для незаконного вживання, виробництва чи виготовлення наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів; незаконного виготовлення, підроблення, використання чи збуту підроблених документів на отримання наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів. Збільшилася певним чином і кількість ряду інших видів посягань цієї спрямованості. Натомість продовжилася тенденція зменшення чисельності встановлених фактів посіву або вирощування снотворного маку чи конопель, що свідчить про зміни в структурі ринку незаконного обігу наркотичних засобів, їх аналогів та прекурсорів. Активна протидія наркозлочинності в цей час є позитивним явищем, оскільки проблема поширення цих речовин серед населення може стати однією з найбільш суттєвих загроз безпеці суспільства у повоєнний період.
Уперше з початку повномасштабного вторгнення на територію України військ рф дещо менше, аніж за аналогічний період минулого року, зареєстровано кримінальних правопорушень у сфері охорони державної таємниці, недоторканності державних кордонів, забезпечення призову та мобілізації. Це сталося внаслідок помітного зменшення кількості випадків ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. При цьому помітно збільшилася кількість випадків ухилення від військового обліку або навчальних (спеціальних) зборів, але їх абсолютний показник залишився низьким. Чисельність другого за поширеністю під час війни виду посягання цієї спрямованості – випадків незаконного переправлення осіб через державний кордон України знову зросла, але незначним чином.
Кількість посягань проти авторитету органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян та кримінальних правопорушень проти журналістів дещо зросла. При цьому число випадків підроблення документів, печаток, штампів та бланків, або збуту чи використання підроблених документів, печаток, штампів незначним чином збільшилося, а фактів викрадення, привласнення, вимагання документів, штампів, печаток, заволодіння ними шляхом шахрайства чи зловживання службовим становищем або їх пошкодження – трохи зменшилося. Знизилася незначним чином також і кількість випадків самоправства.
Заслуговує на увагу значне збільшення кількості фактів умисного пошкодження або руйнування телекомунікаційної мережі та, особливо, погрози або насильства щодо працівника правоохоронного органу. Зростання діянь останнього виду свідчить про певне зниження рівня громадського порядку в країні.
Несподівано припинилася усталена тенденція постійного збільшення чисельності кримінальних правопорушень у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку. Помітно скоротилася загальна кількість цих посягань та двох основних видів діянь цієї спрямованості – випадків несанкціонованого втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж та випадків несанкціонованих дій з інформацією, яка оброблюється в електронно-обчислювальних машинах (комп’ютерах), автоматизованих системах, комп’ютерних мережах або зберігається на носіях такої інформації, вчинених особою, яка має право доступу до неї. Причини цього неочікуваного зниження слід з’ясувати спеціально.

Кількість кримінальних правопорушень, виявлених у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, за аналізований період збільшилася, але дуже несуттєво. Негативним фактом є помітне скорочення чисельності виявлених випадків прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (одержання хабара); зловживання владою або службовим становищем; перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу. Натомість збільшилася кількість випадків пропозиції, обіцянки або надання неправомірної вигоди службовій особі (давання хабара). На практиці в сфері протидії хабарництву спостерігається перенесення акценту на виявлення та притягнення до відповідальності хабародавців. Наскільки такий підхід буде ефективним, покаже час.
Усупереч очікуванням продовжилася тенденція зростання чисельності кримінальних правопорушень проти правосуддя. Знову істотно збільшилася кількість найбільш численних діянь цієї спрямованості − фактів невиконання судового рішення; ухилення від покарання, не пов’язаного з позбавленням волі; невиконання обмежувальних заходів, обмежувальних приписів або непроходження програми для кривдників; введення в оману суду, або іншого уповноваженого органу.
Таке зростання є наслідком активізації діяльності працівників поліції щодо виявлення посягань цієї спрямованості, але на нього ймовірно вплинули й недоліки у сфері організації та здійснення правосуддя, які накопичувалися в останні роки.
В умовах війни триває тенденція дуже значного зростання кількості військових злочинів, що визначально впливає на динаміку загальної кількості кримінальних правопорушень в країні. Продовжується суттєве збільшення випадків самовільного залишення військової частини або місця служби та випадків дезертирства. Перше з цих діянь стало найбільш поширеним видом кримінального правопорушення в Україні. Ця тенденція вкрай негативно впливає на рівень боєздатності ЗСУ.
На відміну від аналогічного періоду минулого року істотно зросла кількість кримінальних правопорушень проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку. Зростання сталося внаслідок значного збільшення чисельності воєнних злочинів, тобто численних ракетних та артилерійських обстрілів, ударів БПЛА, які призводять до загибелі та поранення цивільних осіб, руйнування інфраструктурних та промислових об’єктів, житлових будівель.
Тривалий час продовжується зростання показників роботи відповідних підрозділів поліції щодо виявлення проявів організованої злочинності. Знову збільшилася кількість виявлених організованих груп та злочинних організацій (ОГ та ЗО); ОГ та ЗО з корумпованими зв’язками; з міжрегіональними зв’язками; сформованих на етнічній основі; у бюджетній сфері; які займаються полікримінальною діяльністю. Більше виявлено осіб, що скоїли злочини в складі ОГ та ЗО.
Протягом аналізованого періоду дещо знизилися, порівняно з відповідним періодом минулого року показники діяльності органів поліції щодо розкриття та розслідування кримінальних правопорушень, зменшилася чисельність виявлених осіб, які вчинили протиправні діяння. Збільшилося число кримінальних правопорушень, щодо яких кінцеве рішення не прийнято. Це пов’язано із залученням частини працівників поліції до лав ЗСУ, ускладненням процесу розслідування кримінальних правопорушень в умовах війни та загостренням ситуації в зоні бойових дій.
Олександр Кулик, доктор юридичних наук, професор, провідний науковий
співробітник НН інституту права та психології НАВС
Ірина Наумова, наукова співробітниця науково-дослідної лабораторії
з проблем державотворення та правозастосування ННІПП НАВС
Ірина Лубенець, кандидатка юридичних наук, старша дослідниця
НАВС України
Джерело: Юридичний вісник України


 
																	
																															




