Законодавство
Інформацію можуть визнати речовим доказом
У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Кримінального кодексу України (щодо вдосконалення порядку застосування окремих заходів забезпечення кримінального провадження)» від 17 січня 2019 р. № 9484.
Пропонується ввести поняття пристрою (його складових) для обробки передавання та зберігання електронної інформації. Під цим розуміють практично будь-які інформаційні системи, комп’ютери, модеми, банкомати, сканери, і таке подібне.
За новими положеннями ст. 98 КПК електронна інформація, яка є засобом або предметом правопорушення чи може бути використана як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час провадження визнаватиметься речовим доказом.
При цьому, сам пристрій з обробки, зберігання інформації визнаватиметься речовим доказом лише у разі, якщо він саме він є знаряддям або предметом правопорушення.
Пристрій не буде визнаний доказом, коли ознакою складу правопорушення виступатиме інформація, що в ньому міститься, а також у випадку, що інформація як доказ не зможе бути скопійована без пошкодження чи знищення такого пристрою.
Вилучати пристрій, складові компоненти, порушувати роботу комп’ютерних та інших мереж заборонятиметься, якщо предметом правопорушення буде інформація.
Якщо ж пристрій використовується власником (або законним володільцем) як предмет праці чи його арешт може завдати шкоди фізичній чи юридичній особі, яка не є учасником кримінального провадження, то арешт можливий лише з метою забезпечення спеціальної конфіскації чи конфіскації як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи.
До документів, які можуть бути використані як доказ, прирівняють будь-які можливі форми фіксації візуальної або аудіальної інформації (у тому числі електронні), а також електронні документи відповідно до Закону «Про електронні документи та електронний документообіг» (п.1 ч. 2 ст. 99 КПК).
Копію документа, а за необхідності – оригінал, з матеріалів провадження зможе взяти також представник володільця відповідного документа. Чинною ч. 3 ст. 100 КПК це право передбачено лише для володільця.
Кримінальний кодекс України запропоновано доповнити статтею 374-1, якою передбачать покарання за порушення порядку тимчасового доступу до речей і документів та порядку тимчасового вилучення чи арешту майна.
За умисні порушення таких порядків, або під час огляду / обшуку буде завдано істотну шкоди власнику майна / документів, очікуватиме обмеженням волі на строк до 5 років або позбавленням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років.
You must be logged in to post a comment Login