В Україні
Перевезення під час карантину – без дозволів, з погодженням маршруту
Під час вебінару «Покарання за порушення карантинних обмежень» учасники поставили низку запитань, на які у форматі вебінару не вдалося відповісти.
От одне з запитань: Фізична особа перебуває в договірних відносинах з підприємством, якому надає послуги з перевезення. В квітні особа здійснювала перевезення робітників підприємства до робочих місць без відповідного дозволу, яке повинно було отримати підприємство. Перевізника було зупинено працівниками ДПС тричі протягом одного тижня та складено три протоколи за ст. 44-3 КУпАП, які передані на розгляд до суду. Як в цьому випадку правильно вистроїти захист перевізника в суді?
Відповідно до абз. 3 пп. 9 п. 2 Постанови КМУ від 11 березня 2020 р. № 211 (зі змінами внесеними постановою КМУ № 255 від 2 квітня 2020 р.) заборонено регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, зокрема пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, крім перевезення:
службовими та/або орендованими автомобільними транспортними засобами працівників підприємств, закладів та установ незалежно від форми власності, які забезпечують охорону здоров’я, продовольче забезпечення, урядування та надання найважливіших державних послуг, енергозабезпечення, водозабезпечення, зв’язок та комунікації, фінансові та банківські послуги, функціонування інфраструктури транспортного забезпечення, сфери оборони, правопорядку та цивільного захисту, об’єктів критичної інфраструктури, які мають безперервний промисловий цикл, за умови забезпечення водіїв та пасажирів під час таких перевезень засобами індивідуального захисту в межах кількості місць для сидіння, передбаченої технічною характеристикою транспортного засобу або визначеної в реєстраційних документах на цей транспортний засіб і виключно за маршрутами руху, погодженими з органами Національної поліції, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів.
Отже, не заборонено:
- перевезення вищезазначених працівників підприємств, закладів та установ;
- перевезення в межах кількості місць для сидіння, передбаченої технічною характеристикою транспортного засобу або визначеної в реєстраційних документах на цей транспортний засіб;
- перевезення виключно за маршрутами руху, погодженими з органами Національної поліції;
- забезпечення водіїв та пасажирів під час таких перевезень засобами індивідуального захисту.
Статус «об`єкта критичної інфраструктури» може бути підтверджений, зокрема, Договором підряду. Так, у справі № 552/1786/20 встановлено, що відповідно до Договору підряду № 12 від 16 квітня 2020 р. на ТОВ покладено ряд функцій місцевого урядування, останнє є об`єктом критичної інфраструктури, яке забезпечує життєдіяльність міста. Транспортний засіб, що належить іншій особі, згідно з договором оренди № 01/01/2019 орендується ТОВ у виробничих цілях.
Щодо погодження маршруту з органами Національної поліції
Враховуючи завантаженість Національної поліції можна застосувати принцип «мовчазної згоди».
Приміром, у справі № 591/2086/20 перевізник, на якого було складено протокол, зазначив, що на офіційному веб-порталі патрульної поліції підприємством було своєчасно подано заявку для погодження маршруту. Станом на момент складення протоколу відповідь не надійшла, попри збіг процедурного строку на надання відповіді. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», керуючись принципом «мовчазної згоди», маршрут за таких умов вважається погодженим.
Також можливі перебої в роботі Інтернет-ресурсу «Погодження руху транспортних засобів в період карантину». У справі № 552/1786/20 встановлено, що схема руху була погоджена з органами Національної поліції з затримкою, у зв`язку із технічними несправностями згаданого Інтернет-ресурсу внаслідок перезавантаження сервісу, що підтверджено листом Департаменту патрульної поліції України (ДПП НП), тобто не з вини підприємства, тому суд дійшов до висновку, що особу можливо звільнити від адміністративної відповідальності на підставі ст. 22 КУпАП, обмежившись усним зауваженням.
Варто зазначити, що постановою КМУ № 262 від 8 квітня 2020 р. внесено зміни до пп. 9 п. 2 постанови КМУ № 211, якими слова «об’єктів критичної інфраструктури» замінено словами «суб’єктів господарювання».
Також змінами, внесеними постановою КМУ № 291 від 22 квітня 2020 р. встановлено, що маршрути руху транспортних засобів, які були погоджені уповноваженим підрозділом Національної поліції в період дії карантину до 24 квітня 2020 р., вважаються такими, які продовжують діяти на період встановлення карантину згідно з цією постановою.
Захист прав особи, яка притягується до відповідальності за ст. 44-3 КУпАП, варто здійснювати з врахуванням згаданих вище правових норм та актуальної судової практики, в тому числі звертаючи увагу суду на малозначність вчиненого, як про це зазначалося в публікації На вулиці без маски – порушення, але малозначне.
Леонід Лазебний, головний редактор Activelex