Законодавство
Електронний доказ чи оригінал електронного доказу?
Комітети АПУ з кримінального та кримінально-процесуального права, з питань телекомунікацій, інформаційних технологій та Інтернету та з податкового та митного права звернулися до Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності з вимогою доопрацювати законопроект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо підвищення ефективності боротьби з кіберзлочинністю та використання електронних доказів» № 4004.
Правники надали низку пропозицій, зокрема щодо визначення понять «електронні докази» та «оригінал електронних доказів». Експерти АПУ зауважили, що неточність термінології та невичерпність переліку електронних доказів спровокує маніпуляцію в трактуванні цих норм на практиці.
Правники підкреслили: потрібно чітко визначити, що оригінали електронних доказів вилучаються лише у виключних випадках. Не менш важливо передбачити детальну процедуру та форму долучення, реєстрації та зберігання доказів в матеріалах справи з визначенням кола відповідальних осіб.
Низка неочевидних змін у документі також викликає занепокоєння фахівців, зокрема, невідповідність назви законопроекту його змісту.
«Поряд із введенням інституту електронних доказів, значна частина законопроекту присвячена використанню в кримінальному судочинстві такого поняття, як «віртуальні активи», – йдеться у зверненні.
Правники звернули увагу і на недостатнє врегулювання інституту «віртуальних активів». Тому вони пропонують видалити із законопроекту:
а) вказівку на «віртуальні активи» як окремий вид електронного документа;
б) масив положень щодо регламентації порядку спеціальної конфіскації віртуальних активів, викладених у ч. 9 ст. 100-2 законопроекту.
Правники також наголосили, що коло осіб, яким може бути наданий тимчасовий доступ до інформації, повинно бути обмежено конкретними слідчими, прокурорами тощо в кримінальному провадженні. Пов’язана така вимога, передусім, із таємницею досудового розслідування.
Крім того, правники вважають, що втручання у приватне життя громадян шляхом отримання тимчасового доступу до систем операторів та провайдерів телекомунікаційного зв’язку шляхом негласних слідчих дій є недопустимим.
З повним текстом звернення можна ознайомитися за посиланням.