Юридична практика
Як отримати законну виплату за страховим випадком?
Поради від юриста: чому страхова може відмовити вам та як ефективно вирішити спір без суду?
Читайте також: Страхові виплати у разі інвалідності через COVID-19 отримуватимуть усі медпрацівники
Страхування сьогодні вже стало звичною частиною нашого життя для всіх, хто бажає захистити власну безпеку, майно та бізнес. Але що робити, коли страхова компанія відмовляється виплатити відшкодування? Хто правий, а хто винен? Чи завжди вирішення спору одразу в судовому порядку — ефективніше? Так багато питань, і так мало відповідей. У цій статті я розповім про те, як захистити свої інтереси та отримати законні виплати за страховими випадками.
Підстави відмови в страховій виплаті: що говорить законодавство?
Почнемо з того, що страхові компанії дійсно мають право відмовити у виплаті страхового відшкодування, якщо для цього є підстави. Та чи завжди така відмова законно обґрунтована? На жаль, у разі страхового випадку страхувальник нерідко зіштовхується з протидією з боку страховика в питанні здійснення страхової виплати з тих чи інших причин. Це й не дивно, адже кожна сторона спору має на меті захистити свої права та законні інтереси в спосіб, не заборонений соціальними й правовими приписами.
Читайте також: Нові розміри страхових сум за договорами автоцивілки
Відтак підставами для відмови у виплаті страхового відшкодування, відповідно до положень ст. 26 Закону України «Про страхування» є:
— навмисні дії страхувальника або особи, на користь якої укладено договір страхування, спрямовані на настання страхового випадку;
— вчинення страхувальником — фізичною особою або іншою особою, на користь якої укладено договір страхування, умисного злочину, що призвів до страхового випадку;
— подання страхувальником свідомо неправдивих відомостей про предмет договору страхування або про факт настання страхового випадку;
— отримання страхувальником повного відшкодування збитків за майновим страхуванням від особи, винної в їхньому заподіянні;
— несвоєчасне повідомлення страхувальником про настання страхового випадку без поважних на це причин або створення страховикові перешкод у визначенні обставин, характеру та розміру збитків. Інші випадки, передбачені законом.
Читайте також: Чим більший страховий стаж – тим більший розмір допомоги по безробіттю
Умовами договору страхування можуть бути передбачені й інші підстави для відмови в здійсненні страхових виплат, якщо це не суперечить закону. Наприклад:
- подія не є страховим випадком (перелік ризиків і перелік виключень);
- порушення страхувальником умов договору чи обов’язків, передбачених договором;
- ненадання документів, передбачених договором;
- порушення страхувальником норм, правил, техніки безпеки.Тож перевірте, чи були вами допущені вказані порушення, передбачені в законодавстві чи в договорі. Якщо з вашої сторони все було зроблено законно, у вас зберігаються шанси на отримання страхової виплати за результатами розгляду спору.
Як може допомогти досудовий порядок вирішення спору?
Ну ось, цей страховий випадок настав, а страхувальник не заплатив відшкодування. Що робити далі? Логічно буде одразу звернутися до суду, але не поспішайте — спробуйте владнати конфлікт у досудовому порядку. Ми наполягаємо на формуванні якісної та аргументованої правової позиції разом зі своїм адвокатом, аби страховик відразу зрозумів, що шанси виграти суд у нього мінімальні. Найбільш прийнятним є вирішення конфлікту безпосередньо самими сторонами шляхом проведення переговорів, досягнення взаємних компромісів або звернення до керівництва страхової компанії зі скаргою чи зі застосуванням медіації.
Медіація — це досудова та позасудова процедура врегулювання конфлікту шляхом переговорів сторін конфлікту (спору) за допомогою одного або декількох медіаторів. Такий спосіб — чудова можливість виступити нейтральним посередником у конфлікті, неупереджено вивчити матеріали справи та досягти співпраці з іншими сторонами. Цей процес гарантує конфіденційність, гнучкість та добровільність для обох сторін.
Медіація застосовується до звернення до суду: — замість звернення до суду; — під час судового розгляду справи; — на стадії виконання судового рішення;
Стадія переговорів теж важлива: комунікуйте з менеджерами страхової, домовтеся про компромісну виплату, адже це простіше, ніж судовий спосіб врегулювання страхового спору, який пов’язаний, передусім, зі складною формальною процедурою, надмірними судовими витратами й витраченими часом та нервами.
Також у випадку, коли страхова компанія не виконує взяті на себе зобов’язання за договором страхування, страхувальник має право звернутися до Національного банку України, МТСБУ чи Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Для максимального результату рекомендуємо обрати наступну стратегію.
Для початку спробуйте самостійно з’ясувати причини випадку та залучити третіх осіб (експертів, фахівців, аджастерів, представників компетентних органів). Далі проаналізуйте документацію, яка надається при страхуванні та на вимогу страховика та за необхідності, надайте додаткові документи та інформацію, які підтверджують законність ваших вимог, а ще здійсніть листування зі страховиком із метою надання пояснень.
Варто пам’ятати, що в разі виникнення будь-яких процесуальних проблем та для збільшення шансів на подальшу перемогу в суді, варто заручитися допомогою кваліфікованого спеціаліста, який допоможе розв’язувати питання, пов’язані з відшкодуванням страхових виплат.
Джерело: Юридичний вісник України