Судова практика
Протокол та рішення засідання виконавчого комітету сільради є офіційними документами, а тому їх підроблення слід кваліфікувати як службове підроблення
20 квітня 2023 р. Верховний Суд колегією суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду у справі № 287/203/19 залишив без задоволення касаційну скаргу засудженого, дійшовши висновку, що протокол та рішення засідання виконавчого комітету ради є офіційними документами.
Вироком суду, залишеним без змін апеляційним судом, фігуранта засуджено за ч. 1 ст. 366 КК за те, що він, обіймаючи посаду сільського голови, будучи службовою особою, склав та видав завідомо неправдиві офіційні документи.
У касаційній скарзі засуджений стверджував, що протокол та рішення засідання виконавчого комітету ради не є офіційними документами, він їх не складав і не видавав.
Верховний Суд вказав, що суд, оцінивши показання засудженого та свідків у сукупності із іншими доказами, які є взаємоузгодженими, належними та допустимими й в своїй сукупності доповнюють один одного, дійшов обґрунтованого висновку про доведеність винуватості засудженого у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК. Кваліфікація дій засудженого є правильною.
Доводи засудженого про відсутність предмету злочину, яким є лише офіційний документ, перевірялися судом апеляційної інстанції та були визнані необґрунтованими.
Так, згідно з приміткою до ст. 358 КК під офіційним документом у цій статті та ст. 357 і 366 КК слід розуміти документи, що містять зафіксовану на будь-яких матеріальних носіях інформацію, яка підтверджує чи посвідчує певні події, явища або факти, які спричинили чи здатні спричинити наслідки правового характеру, чи може бути використана як документи – докази у правозастосовній діяльності, що складаються, видаються чи посвідчуються повноважними (компетентними) особами органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, юридичних осіб незалежно від форми власності та організаційно-правової форми, а також окремими громадянами, у тому числі самозайнятими особами, яким законом надано право у зв’язку з їх професійною чи службовою діяльністю складати, видавати чи посвідчувати певні види документів, що складені з дотриманням визначених законом форм і містять передбачені законом реквізити.
Читайте також: Заява внутрішньо переміщеної особи на отримання грошової допомоги не є офіційним документом
При встановленні ознак офіційного документа, як предмета злочину, слід керуватися такими критеріями: документ має бути складено, видано чи посвідчено відповідною особою в межах її професійної чи службової компетенції за визначеною законом формою та з належними реквізитами; зафіксована в такому документі інформація повинна мати юридично значущий характер – підтверджені чи засвідчені нею конкретні події, явища або факти мають спричиняти чи бути здатними спричинити наслідки правового характеру у вигляді виникнення (реалізації), зміни або припинення певних прав та/або обов’язків. Невідповідність документа хоча б одному з наведених критеріїв перешкоджає визнанню його офіційним.
Верховний Суд погодився з висновками суду апеляційної інстанції, який, обґрунтовуючи своє рішення зазначив, що виконавчий комітет сільської ради є виконавчим органом ради, основною формою роботи якого є його засідання. Виконавчий комітет, як виконавчий орган наділений власними самоврядними повноваженнями та йому можуть делеговані і інші повноваження, а тому документи, що складені та видані цим органом, посвідчені уповноваженою особою в межах її компетенції за визначеною законом формою та з належними реквізитами, а також зафіксована в такому документі інформація, мають юридично значущий характер, оскільки здатні спричинити відповідні наслідки. У цьому випадку, зокрема могли бути підставою для повернення коштів будівельною організацією чи виконання нею робіт.
Підготував Леонід Лазебний