Законодавство
Урядовий законопроект про мобілізацію не відповідає Конституції – вважає Омбудсман
Омбудсман України Дмитро Лубінець закликав Верховну Раду ухвалити в першому читанні новий урядовий проект Закону про мобілізацію № 10449.
Омбудсман України погоджується з тим, що нашій державі варто нормативно вдосконалити питання, які стосуються мобілізаційної підготовки та самої мобілізації. Однак це має відповідати нормам Конституції України та міжнародним угодам в галузі прав людини.
Законопроект і цього разу має низку суперечливих норм, зокрема нормативний казус є у питанні порядку виїзду за кордон чоловіків віком від 18 до 60 років, які перебувають на військовому обліку або виключені з нього в установленому порядку. Тут питання у відмітках: формулювання «зняти» та «виключити» з військового обліку (яке вказується у військовому квитку) на практиці стає проблемою, яка потребує врегулювання.
У законопроекті йдеться й про те, що військове командування може встановлювати тимчасове обмеження права громадянина України на виїзд з країни. При цьому згідно з вимогами ст. 17 Конституції України Збройні Сили України та інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян. Тож пропоновані зміни суперечать Конституції України.
Читайте також: До 12 років позбавлення волі за перетин кордону з метою ухилення від мобілізації
Передбачається обов’язок реєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, за невиконання якого останні несуть визначену Законом юридичну відповідальність. Таке положення законопроекту не відповідає положенням Конституції України, Закону України «Про захист персональних даних», правовим позиціям Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення права на особисте та сімейне життя. Такий обов’язок має бути виключений. Доцільніше закріпити право, тобто можливість, реєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
Питання надавання права представникам ТЦК та СП здійснювати перевірку військово-облікових документів громадян у віці від 18 до 60 років також суперечать ст. 17 Конституції. Таку перевірку можуть здійснювати тільки працівники Національної поліції, а також персоналу Державної прикордонної служби України.
У змінах зазначене й позбавлення права на звільнення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період аспірантів, які здобувають рівень освіти за кошти фізичних або юридичних осіб на умовах контракту. При цьому всім іншим категоріям здобувачів освіти за цих умов право на звільнення від призову зберігається. Це суперечить вимогам ст. 24 Конституції України щодо рівності прав громадян та недопущення їх дискримінації за певними ознаками.
Читайте також: 20 000 грн щомісяця за бронювання одного працівника
Прописано й те, що призов на військову службу під час мобілізації здійснюється незалежно від місця їх перебування на військовому обліку (тобто особу можуть призвати на військову службу під час її перебування у службовому відрядженні, під час виїзду на вихідні до батьків, перебування в санаторії чи лікувальному закладі поза межами місця проживання). Проте, як показує аналіз звернень до Офісу Омбудсмана України, при такому підході до мобілізації часто порушується право громадян на звільнення від призову, оскільки медичні документи, а також документи, які дають право військовозобов’язаному на звільнення від призову (свідоцтва про народження дітей, довідки про інвалідність батьків тощо), громадяни з собою не носять, оскільки їх за законом мають надати до ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку. Тож закріплення цієї норми є недоцільним.
Що стосується альтернативної (невійськової) служби, то чинна редакція Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» нині не передбачає можливості та порядку направлення на альтернативну службу громадян, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації на особливий період. Однак є непоодинокі випадки направлення громадян на військову службу, релігійні переконання яких не допускають виконання військового обов’язку, що суперечить гарантованому їм ст. 35 Конституції України праву на свободу совісті.
«Такий важливий для країни законопроект має враховувати нюанси та передусім відповідати усім нормам Конституції. Правами людини не можна нехтувати. Загалом зауваження до нового законопроекту про мобілізацію зайняли аж 9 сторінок. До другого читання зауваження можна врегулювати», – прокоментував Омбудсман України.
Читайте також збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси