Connect with us

Думка експерта

Авторське право в Україні та оплата за використання музичних творів

Опубліковано

Олександр Нікін,
експерт з авторського права, ліцензування та юридичної підтримки прав українських авторів

Наскільки має бути розгалуженою система збору авторської винагороди для зародження в Україні у правокористувачів культури оплати за використання музичних творів? 

Парадокс нашої країни полягає в тому, що, мабуть, ніхто до кінця не впевнений, скільки в нас чого є. Ані підприємців, ані підприємств, ані взагалі населення. Тому, якщо вам будуть наводити якісь цифри (кількості чогось у масштабах країни), знайте — це все приблизно, оскільки ми можемо робити певні припущення, спираючись, скажімо, на досвід сусідньої Польщі, що має приблизно такі ж параметри підприємництва та споживачів, або на реєстри підприємців (що офіційно зареєстровані й працюють легально).

Так ось, за цими розрахунками, в нашій країні є від 85-ти до 100 тисяч потенційних користувачів авторського продукту в комерційних цілях. Це можуть бути і великі ТРЦ, й маленькі кіоски біля дороги на виїзді з села. Для контролю використання авторського продукту нам треба дотягнутися до десятків тисяч кафе, магазинів, перукарень тощо в кожному куточку України. А це, звісно, можуть зробити лише живі люди, що сядуть в автомобіль, маршрутку, або на велосипед і приїдуть на місце, де, за нашими даними, може грати музика без відповідної ліцензії. Для охоплення цих закладів та моніторингу використання творів, треба більше тисячі агентів на всій території України.

Зрозуміло, для спрощення процесу для підприємців в нас є унікальне технічне рішення — так зване «єдине вікно» для правовласників та споживачів. На цьому сайті, знайомому вже багатьом працівникам індустрії, підприємці можуть зареєструватися та подавати дані про використання творів та оплачувати його. Без папірців, без зустрічей з працівниками організації. Для цього їм потрібний лише електронний цифровий підпис.

Але ж правила вигадали боягузи — вважає дуже багато людей, що бачать себе великими комбінаторами, недосяжними для контролю, або просто економлять на всьому, включаючи серветки. Для багатьох ще, на жаль, аудіовізуальні продукти це щось таке собі «колгоспне», за що платити не треба.

Ось для цих випадків нам і потрібні агенти, оснащені пристроями, об’єднаними в єдину мережу, як працівники мереж рітейлу, наприклад. Це або смартфони, або інші портативні гаджети зі спеціальними додатками на кшталт Shazam, що миттєво визначають яка композиція грає. Вони фіксують використання авторського продукту й автоматично отримують результат на запит, чи легально підприємець використовує цю фонограму.

Щомісяця наші працівники «у полі» роблять близько 500 фіксацій і за їх результатами ми плануємо відповідні дії. І варто сказати, що ця робота приносить результат, на цей час ми маємо понад 18 тисяч контрактів із користувачами зі всієї України, згідно яких видаємо ліцензії на використання музичних творів у більш ніж 20 тисячах закладів торгівлі, громадського харчування та сфери послуг.

Разом із тим епідемія та карантин вносять свої корективи — сумні, але й дещо надихаючі. На жаль, зараз щомісячно закриваються щонайменше 500 закладів із тих, що сплачують роялті, на щастя, ми укладаємо щомісячно договорів про ліцензування більше ніж вказану цифру, що дозволяє нам зростати. Люди не складають руки, продовжують боротися за свій добробут, музика продовжує грати, а значить, не все ще пропало. Як говориться, в нашій сфері треба дуже швидко бігти, щоб лише залишатися на місці. На жаль, цього не до кінця розуміють ті, хто вирішує, що тут усе легко й засновує нові подібні організації.

Як в умовах, що складалися роками, Організація колективного управління (ОКУ) може отримати довіру правовласників та авторів? Як кажуть, головна основа довіри — це вчасно повернуті гроші.

У першу чергу для побудови довіри треба мати прозорі стосунки з авторами та правовласниками, а також із користувачами авторських творів. І ми забезпечуємо їх завдяки автоматизованій системі, що вираховує використання творів та суми роялті. Кожен автор чи правовласник має змогу дізнатися, скільки разів його твір використовувався і яку суму він повинен за це отримати. Якщо музика грає на великих майданчиках в масштабах країни, наприклад, у мережах супермаркетів, ресторанів швидкого харчування, або преміум-сегменту (є в нас і такі мережі) та розважальних центрах, це відбувається автоматично без втручання людини, що виключає якісь маніпуляції.

З іншого боку — це регулярні виплати. Можна обіцяти авторам захмарні ставки роялті роками, як це роблять інші, але для набуття довірчих відносин краще платити без затримок. Уже близько десяти років наші автори знають, що кожного кварталу їм надходять виплати за користування їх творами. І я можу сказати, що щороку сума виплат росте, приблизно на 50% від попередньої. За три квартали цього року, незважаючи на карантин, виплати авторам склали 27,3 мільйона гривень. В Україні це рекордні суми для індустрії. Тому довіра артистів та лейблів до ОКУАСП росте пропорційно.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.