Connect with us

Думка експерта

Конституційний переворот?

Опубліковано

Микола МЕЛЬНИК, політичний експерт, експерт аналітичної групи «Левіафан»

За два перші дні роботи ВРУ народні депутати дев’ятого скликання порушили регламент понад двадцять разів…

Із кінця серпня я перебуваю в стані емоційного гроггі. Ну це коли вестибулярний апарат працює, рефлекси є, але що відбувається, до кінця не зрозуміло. Тридцятого серпня Верховна Рада прийняла в першому читанні проект закону про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) № 7203 від 17.10.2017 р.

У принципі — нічого дивного, якщо не звертати уваги, що він є таким, що не міг бути розглянутий у першому читанні з наступних причин. Згідно з висновком Конституційного Суду України від 19 червня 2018 року № 2-в/2018 законопроект про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) (реєстр. № 7203 від 17 жовтня 2017 року), яким пропонується внести зміни до статті 80 Конституції України, хоч і відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України, але є застереження, які мали бути розглянуті ВРУ в порядку, передбаченому ст. 150 регламенту.

Більше того, розгляд цих застережень відповідно до ч. 2 ст. 150 регламенту здійснюється в порядку підготовки законопроектів до другого читання, передбаченому розділом IV регламенту. Тобто класичні два тижні на внесення правок. У випадку, коли Верховна Рада України не приймає жодної пропозиції та правки до законопроекту про внесення змін до Конституції України, то застосовується положення ч. 6 ст. 147 регламенту, а саме «законопроект вважається таким, що знятий з розгляду Верховною Радою». Все. Крапка. Тут немає двозначності. Законопроект № 7203 станом на 29 серпня 2019 року був таким, що знятий з розгляду, і вважається відкликаним. Він не міг бути перенесений автоматично до розгляду наступного скликання Верховної Ради України.

У той же час керівництво фракції «Слуга народу» винесла питання про попереднє схвалення проекту закону про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) № 7203. Для цього була скасована Постанова Верховної Ради України «Про подальшу роботу над законопроектом про внесення змін до Конституції України щодо недоторканності народних депутатів України» від 20 вересня 2018 року № 2557-VIII, що є абсурдом і порушує принцип правової визначеності, який є невід’ємною складовою принципу верховенства права. Адже принцип правової визначеності передбачає відсутність внесення непередбачуваних змін до законодавства. Скасування постанови, яка мала певні юридичні наслідки ще рік тому, і результатом якого стало зняття з розгляду законопроекту, однозначно не відповідає принципу передбачуваності змін до законодавства. Адже тепер можна гамузом скасувати постанови щодо прийняття в першому читанні, в другому, в цілому…, тобто будь-що, і це в результаті закінчиться хаосом в сфері законотворчості.

Суд ЄС серед елементів принципу правової визначеності називає запобігання випадкам набрання чинності положеннями законодавства до моменту їх публікації. Така можливість є винятковою, коли це обумовлено цілями відповідного законодавства та у випадку, якщо законні очікування тих, на кого воно поширюється, належним чином забезпечені (рішення у справах Racke v. Hauptzollamt Mainz (1979) та Hauptzollamt Landau (1979). У той же час ч. 5 ст. 138 Регламенту встановлює, що постанови, прийняті Верховною Радою, які містять положення нормативного характеру, набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо ними не передбачено інше. Оприлюднення можливе лише після підписання.

Відповідно, саме голосування за скасування постанови, яка вступила в силу і має нормативні наслідки, є кричущим порушенням принципу верховенства права й абсурдом. Але навіть якщо забути про це, то розглядати законопроект № 7203 депутати все одно не мали права, адже рішення про скасування постанови також оформлюється постановою, і доки ця постанова не оприлюднена, вона не вважається такою, що набрала чинності. Тобто повертатися до розгляду проекту закону про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) № 7203 ніяк не можна було до підписання постанови про скасування постанови Верховної Ради України «Про подальшу роботу над законопроектом про внесення змін до Конституції України щодо недоторканності народних депутатів України» від 20 вересня 2018 року № 2557-VIII.

Тим більше питання, а чому взагалі відбулось голосування щодо постанови Верховної Ради України «Про подальшу роботу над законопроектом про внесення змін до Конституції України щодо недоторканності народних депутатів України» від 20 вересня 2018 року № 2557-VIII в той час, як вона не стояла в порядку денному, і з голосу її не вносили? На мою думку, настільки грубі порушення регламенту не снилися навіть «Партії регіонів» у їх найкращі роки. Тож усі, хто брав участь у цьому «ґвалтуванні» Регламенту, долучаються до пантеону «ґвалтівників» регламенту на кшталт Портнова та Олійника).

Що ж до інших голосувань у цей день, а саме «скорочення строків внесення альтернативних законопроектів» до проектів Закону України щодо внесення змін до Конституції України, то хочу зазначити, що при розгляді законопроектів про внесення змін до Конституції України, п. 9 ст. 143 Основного Закону чітко зазначає, що альтернативні законопроекти по внесенню змін до Конституції України подаються протягом 14 днів і скорочення строків не передбачається регламентом. Це скаже будь-який юрист. Тож Верховна Рада України у перший день роботи дев’ятого скликання прямо порушила регламент близько 13 разів. Що не кажи, а такого дійсно раніше не було.

А якщо врахувати, що 3 вересня без дотримання строків на внесення альтернативних законопроектів було проголосовано дев’ять проектів законів України, що пропонували зміни до Конституції, то ця цифра наближається до 20 порушень. Причому ці порушення впливають не просто на зміну законодавства, а на зміну Конституції України.

Ми маємо справу або з космічними перевертнями, або з доволі розумними схематиками, які розуміють, що при тій кількості порушень регламенту Конституційному Суду України не залишиться нічого, окрім як у подальшому скасувати ці зміни. У той же час непокоїть те, що Конституційний Суд України завжди виносить свої рішення в інтересах тієї кліки, яка знаходиться при владі.

Тож, якщо Конституційний Суд України знову не згадає, що його головне завдання не обслуговувати владу, а стояти на сторожі захисту Конституції України, то ми отримуємо узурпацію влади з боку невеликої групи людей…Тобто повторення славних часів 2012 року…

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.