Connect with us

Думка експерта

Україну очікує нова хвиля земельного переділу

Василь Голян, доктор економічних наук, професор, академік Інженерної академії України

Нещодавно Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман заявив, що об’єднані територіальні громади отримають у комунальну власність землі за межами населених пунктів. І, як уточнили його підлеглі з профільних міністерств і відомств, йдеться про землі державної власності.

Схоже, влада вирішила перехопити ініціативу в політичних сил, як правило, опозиційних, які вже давно говорять про те, що об’єднані тергромади повинні отримати додатковий ресурс для соціально-економічного розвитку. Тому не дивно, що виникають питання про те, чи дійсно це відповідь влади на ті виклики, які ставить децентралізація, або це підготовка до президентських і парламентських виборів? Якщо це відповідь на виклики політичної кон’юнктури, то передача земель за межами населених пунктів у власність об’єднаних територіальних громад спрямована на те, аби вибити ґрунт під ногами опозиції, не давши додаткових аргументів щодо переконання електорату у відірваності влади від реалій розвитку громад базового рівня.

Взагалі тривалий період саме комунальні земельні активи виступали дієвим фактором наповнення місцевих бюджетів, особливо в період підйому економіки (2000—2008 роки), коли ділова активність вимагала розширення територіального базису ведення виробничого й комерційного бізнесу, що призводило до підвищеного попиту на землі населених пунктів. Підприємці намагалися правдами й неправдами заволодіти земельними активами, щоб сформувати основу для розширеного відтворення власного бізнесу. Але починаючи з 2009 року, надходження коштів від продажу земель до місцевих бюджетів почали інтенсивно зменшуватися, що було обумовлено як кризовими явищами в національній економіці, так і низьким рівнем ліквідності земельних ділянок, які виставлялися на продаж.

Якщо в 2007 році від продажу земель до місцевих бюджетів надходило 2,85 млрд гривень, у 2010 — 1,36, то в 2017 — 1,27 млрд гривень. У порівнянних цінах падіння надходжень до місцевих бюджетів від продажу землі ще більш інтенсивне. Так у 2017 році в порівнянні з 2007 роком обсяг надходжень від продажу землі в порівнянних цінах зменшився в 11,5 раза. Тобто продаж комунальних земельних активів перестав бути таким вагомим джерелом наповнення місцевих бюджетів, як у попередні періоди (до 2009 року).

Передача об’єднаним територіальним громадам земель за межами населених пунктів потенційно сформує додатковий ресурс для наповнення місцевих бюджетів. Але тут можуть бути різні сценарії використання додаткового ресурсу. Перший сценарій (шлях найменшого опору) — продаж цих земель за відсутності інституційних обмежень щодо їх вільного обігу; другий — передача в оренду підприємницьким структурам або підприємцям-фізичним особам та отримання орендної плати за їх використання; третій — використання об’єднаними територіальними громадами цих земель при реалізації проектів державно-приватного партнерства.

Загалом же, якщо проголошена В. Гройсманом передача об’єднаним територіальним громадам земель державної власності за межами населених пунктів відбудеться, то громади отримають досить потужний ресурс для нарощування темпів соціально-економічного підйому. Інша справа — чи скористаються вони цим ресурсом раціонально?

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі
Клікніть для коментування

You must be logged in to post a comment Login

Залишати коментар

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2022
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.