Думка експерта
Відповідальність за порушення комендантської години: що передбачає Закон
Вже більше року ми живемо в умовах воєнного стану, який окрім іншого, вводить на всій території України комендантську годину, яка передбачає заборону перебувати у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціальних перепусток і посвідчень. Такі обмеження є вимушеним та важливим кроком для захисту людей та громадського порядку.
Що передбачає собою введення комендантської години?
Відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та «Порядку здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан» (далі – Порядок), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України, комендантська година запроваджується шляхом видання наказу військовим командуванням або військовою адміністрацією. Тобто, на території, де запроваджено комендантську годину, забороняється перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток, а також рух транспортних засобів. Контроль за дотриманням особами комендантської години та спеціального режиму світломаскування здійснюється патрулями.
Розберемося детальніше що це означає. По-перше, комендантська година направлена на забезпечення безпеки громадян: вона має на меті зменшити кількість жертв і ризиків для жителів, які можуть потрапити в небезпечні ситуації, наприклад, внаслідок вибухів, обстрілів тощо. По-друге, дозволяє контролювати рух людей та транспорту, що допомагає у запобіганні викрадень, пограбувань, терористичних актів та інших правопорушень. По-третє, забезпечує національну безпеку: стримує порядок в умовах війни, зменшує кількість можливих терористичних актів, злочинів та інших небезпечних подій. Крім того, комендантська година дозволяє правоохоронним органам оптимізувати свою роботу, особливо у нічний час та зосередитися на інших важливих питаннях, що безпосередньо стосуються національної безпеки, особливо в умовах війни.
Чим регулюється та особливості перепустки
Запровадження комендантської години врегульовано Порядком, затвердженим постановою КМУ. Під час дії комендантської години на території, де її запроваджено, треба мати перепустки та посвідчення, які видає військова комендатура (військова адміністрація) для правомірного перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях. Відповідну перепустку необхідно пред’являти: громадянину України разом із документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або її спеціальний статус; військовослужбовцям Збройних Сил, Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, поліцейським Національної поліції, військовослужбовцям та працівникам СБУ, працівникам ДФС, ДМС, ДСНС разом із службовим посвідченням; й також іноземцям або особам без громадянства разом із паспортним документом іноземця та документом, що підтверджує законність перебування на території України. Перепустки діють лише в межах території, де запроваджено комендантську годину, їхній облік також здійснюється комендатурою (військовою адміністрацією) на території, де запроваджено дану комендантську годину, тобто такі перепустки не є універсальними для переміщення у будь-якому іншому місті чи регіоні.
Чи існує реальна відповідальність за порушення режиму комендантської години?
Під час комендантської години в’їзд/виїзд (вхід/вихід) на територію чи з території, де запроваджено даний режим, здійснюється лише через визначені комендатурою блокпости. У разі порушення комендантської години, своєю чергою комендантський патруль має право затримувати і доставляти в органи або підрозділи Нацполіції осіб, які вчинили правопорушення; перевіряти документи, що посвідчують особу та з’ясовувати, чи може людина перебувати на вулиці в цей час; здійснювати огляд речей, транспортного засобу, багажу та вантажів, службових приміщень і житла затриманої особи;вилучати предмети, що є знаряддям, засобом або предметом правопорушення. За невиконання вимог законного розпорядження або вимоги патруля порушнику загрожує штраф, громадські чи виправні роботи або адміністративний арешт до 15 діб (відповідно до статті 185 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Якщо порушник вчиняє опір – йому загрожує штраф або кримінальна відповідальність. Проте, реально на практиці відповідних санкцій за порушення комендантської години немає, ні в Кодексі України про адміністративні правопорушення, ні в Кримінальному Кодексі України. Хоча це прямо передбачено в Законі України “Про воєнний стан” та нормативно-правових актах КМУ. Своєю чергою, покарання можливе лише за відмову виконувати законне розпорядження чи вимоги патруля. Бо навіть в суді такі протоколи не витримують оскарження і справи закривають через відсутність складу правопорушення. Тобто, в нашій країні наразі немає політичної волі ані на проведення цього питання через Комітет, ані на прийняття його на рівні Закону.
До прикладу, до Верховної Ради України було подано законопроекти такі як: про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження адміністративної відповідальності за порушення встановлених обмежень в умовах дії воєнного стану, зареєстрованого за № 7356; а також законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порушення окремих вимог або невиконання заходів правового режиму воєнного стану, зареєстрованого за № 8096. Однак, обидва Проекти потребують суттєвих доопрацювань, через недостатню обґрунтованість пропозиції законопроектів, зокрема, в частині про порушення комендантської години, ефективності як адміністративної відповідальності в зв’язку з цим так і доповнення КУпАПу в частині стягнення штрафів.
Комендантська година є одним з важливих інструментів управління громадським порядком в умовах широкомасштабної війни, особливо коли національна безпека є вагомим питанням для держави. Тому питання режиму комендантської години повинно мати реальну юридичну силу. Це порушення може мати реальні наслідки, які стосуються здоров’я та життя людей. Введення режиму комендантської годин дозволяє зберегти життя та здоров’я громадян. Важливо усвідомити, що комендантська година – це не просто забаганка влади, це надважливе питання безпеки країни, яке потребує державного регулювання. Відповідні обмеження допомагають уповноваженим органам в такий нелегкий період виконувати своє ключове призначення – захищати людину та безпосередньо її життя. Проте, наразі у Кодексі про адміністративні правопорушення не передбачено відповідальності саме за дане порушення. Проекти Законів про внесення відповідних змін до кодексу наразі лише зареєстровано у Верховній Раді України, але вони потребують значних доопрацювань для належної фіксації адміністративної відповідальності за порушення комендантської години, які не будуть створювати прогалину у законодавстві.
Тому, на мою думку, введення адміністративної відповідальності в нашій державі, яка знаходиться в умовах широкомасштабної війни є надзвичайно важливо та актуально, що своєю чергою призведе до відповідальності за правопорушення та захисту людей й громадського порядку, ніж прийняття чергових схематозних законопроектів.
Григорій Мамка – народний депутат IX скликання,
доктор юридичних наук