Думка експерта
Як працюють служби евакуації авто в Києві: розбираємось у деталях
Тривалий час у Києві актуальною є тема автоевакуаторів, які прибирають неправильно припарковані автомобілі і транспортні засоби з місць, де це заборонено. За останні роки евакуація автомобілів в Києві стала дуже поширеним явищем. Багато водіїв стикаються із ситуацією, коли їх автомобіль під час паркування вилучається евакуатором і перевозиться на штрафмайданчик.
Однією з головних причин евакуації авто є порушення правил паркування: зупинка на пішохідних переходах, тротуарах, місцях для людей з інвалідністю, а також інших обмежених зонах. Також, автомобілі можуть бути евакуйовані за наявності певних технічних проблем, які ускладнюють рух транспорту, або через заборону на паркування в зоні, де проводяться дорожні роботи чи масові заходи.
Розберемо статистику: у перші три місяці широкомасштабної збройної агресії росії проти України евакуація автомобілів не проводилася. Транспорт і персонал компаній, що затримують машини, Київська міська державна адміністрація (далі – КМДА) залучала лише для облаштування барикад у столиці та на околицях. Проте, вже з червня їх робота відновилася і у вересні повернулася на довоєнний рівень.
Читайте також: Автомобіль, вилучений як речовий доказ, не можна витребувати за правилами цивільного судочинства
У столиці за день евакуюють близько 250-350 автомобілів, під час повітряної тривоги евакуація не здійснюється. Крім того, як відомо, за січень та лютий 2023 року Інспекція з паркування винесла 34 193 постанови, а також евакуювала понад 17 тисяч транспортних засобів, що забезпечило понад 12,9 мільйонів гривень надходжень до столичного бюджету. До того ж з 1 січня 2021 до 31 березня 2023 кількість транспортних засобів, тимчасово затриманих інспекторами з паркування, у розрізі років становила: 2021 рік – 53 875; 2022 рік – 43 197.
Особливості та причини
В цілому, причин евакуації автомобілів в Києві досить багато, їхній вичерпний перелік зафіксований у ст. 265-4 КУпАП. Інспектори з паркування мають право евакуювати транспортний засіб, який розташований у заборонених правилами дорожнього руху місцях зупинки та стоянки, або ж у випадку, якщо він значно перешкоджає чи робить неможливим рух інших авто чи пішоходів. До процесу евакуації є низка формальних вимог, порушення яких тягне незаконність дій інспекторів чи працівників поліції. Зокрема, серед таких вимог є фіксація правопорушення в режимі фото/відео-зйомки.
Тобто здійснюючи евакуацію авто, інспектори повинні зафіксувати порушення правил паркування на фото або відео. І саме на місці евакуації має бути винесена постанова про вчинення адміністративного правопорушення та складений акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу. Обов’язковою вимогою до вищезгаданих документів є їх складання на місці виявлення правопорушення та фіксація усіх необхідних відомостей.
Читайте також: Коли виникає право власності на автомобіль: позиція ВС
Тут виникає досить логічне розуміння, що в цьому питанні вкрай важливо забезпечити чесну та прозору систему виконання цих послуг.
Повноваження щодо евакуації транспорту
В останні дні грудня кожного року Департамент транспортної інфраструктури КМДА оголошує про намір укласти договори з тими, хто хоче евакуйовувати автомобілі-порушники впродовж наступного року. Потім Департамент укладає договори, крім комунальних підприємств та приватних компаній, значаться навіть фізособи-підприємці. Досить часто це список непримітних та маловідомих підприємств. Однак, ситуація з евакуаторами стала настільки складною, що вже були зроблені спроби змінити систему роботи цих підприємств. Зокрема, було запропоновано замінити ФОПи на комунальні підприємства, які мали б бути керовані місцевими органами влади. Проте, ця ідея не була підтримана деякими представниками бізнесу та місцевої влади. Отже, процес евакуації автомобілів здійснюється різними комунальними підприємствами та приватними фірмами, які мають дозвіл на цей вид діяльності. Проте, згідно з даними Закону України “Про дорожній рух” та низки рішень міської влади, евакуація авто може здійснюватись за порушення правил паркування на території, яку контролює міська влада.
Читайте також: Водій неспроможний відвернути наслідки раптового падіння пішохода під автомобіль
До того ж, вартість евакуації автомобіля розраховується згідно зі спеціальним тарифом, який затверджується КМДА – відповідно частина коштів за евакуацію авто надходить до міського бюджету. З іншого боку, є приватні фірми, які мають дозвіл на евакуацію авто та працюють на комерційних засадах. Ці фірми отримують дохід за рахунок вартості евакуації, але вони також повинні сплачувати певний податок до місцевого бюджету. Таким чином, можна стверджувати, що евакуація авто є вигідною для комунальних підприємств та приватних фірм, які отримують дохід за рахунок цієї послуги. Проте, частка доходів, яка надходить до міського бюджету, залежить від відповідності дій затвердженим законодавством та тарифами.
Система штрафів
Штраф у бюджет Києва – лише одна з трьох квитанцій, яку має сплатити водій евакуйованого автомобіля, аби забрати його зі штрафного майданчика. Перша – штраф за порушення ПДР. Мова йде про 680 грн або 340 грн у випадку оплати впродовж десяти днів. Ці кошти йдуть у бюджет Києва. Друга – оплата послуг штрафного майданчика. Він перебуває у власності Національної поліції, яка й отримує ці кошти. За кожен день нараховуються 144 грн. Навіть якщо забрати машину в той же день, цю суму все одно нарахують. Третя – 1 270 грн, це послуги з перевезення автомобіля евакуатором до майданчика і саме ця сума надходить на рахунок ФОПам. Але це ще не остаточна цифра. Нагадую, що адміністративні штрафи, сплачені громадянами за порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, надходять до місцевого бюджету. У 2021 році до місцевого бюджету надійшло 40 601 563,31 гривень, у 2022 році – 43 775 767,75 гривень, з 1 січня 2023 до 31 березня 2023 – 20 123 582,67 гривень.
Поточна ситуація
Аби нагально вирішити питання щодо евакуаторів та зрозуміти ситуацію зі сторони міської влади на мій інформаційний запит стосовно евакуації транспортних засобів у місті Києві КМДА надала відповідь про яку детальніше розповім. Як зазначає міська адміністрація: тимчасове затримання транспортного засобу здійснює уповноважена на це Київською міською радою особа, а це саме інспектор з паркування Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку за допомогою спеціального автомобіля-евакуатора безпосередньо на підставі статті 265-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення, тимчасове затримання транспортного засобу дозволяється виключно у випадках, встановлених цією статтею.
Наразі на балансі комунальних підприємств, як зазначає КМДА всього перебувають 18 автомобілів-евакуаторів. По іншим 60 евакуаторам Департамент уклав договори про взаємодію з транспортування на спеціальний майданчик чи стоянку транспортних засобів із сімома приватними компаніями, серед яких: ТОВ «Експресавтоком»; ТОВ «Експедиція 777»; ТОВ «Паркінг Україна»; ТОВ «УКРТРАНСКОНТРАКТ»; ФОП Ліщина О. О.; ФОП Лук’яненко Є. О.; ФОП Яременко Г. В. (загалом 45 евакуаторів). Також укладений є договір про співробітництво з Головним управлінням Національної поліції у Києві щодо виділення трьох спеціальних майданчиків для зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів.
Крім цього, відповідно до Порядку тимчасового затримання інспекторами з паркування транспортних засобів та їх зберігання, затвердженого постановою КМУ № 990, Департамент уклав договори про взаємодію з доставлення (транспортування) на спеціальний майданчик чи стоянку транспортних засобів із сімома приватними компаніями: ТОВ «Експресавтоком»; ТОВ «Експедиція 777»; ТОВ «Паркінг Україна»; ТОВ «УКРТРАНСКОНТРАКТ»; ФОП Ліщина О. О.; ФОП Лук’яненко Є. О.; ФОП Яременко Г. В. (загалом 45 автомобілів-евакуаторів). Ці майданчики перебувають у віданні Головного управління Національної поліції у Києві, що визначає їх режим роботи та порядок охорони.
Читайте також: Розподіл майна при розлученні: як поділити автомобіль?
На мою думку, вирішення питання евакуації транспортних засобів у місті Києві є надзвичайно важливим завданням, яке потребує не тільки розуміння причин, але й ефективних законодавчих заходів для забезпечення правопорядку на дорогах та гарантування безпеки громадян.
По-перше, це покращити інформаційну взаємодію. Необхідно встановити ефективну систему інформування власників транспортних засобів про правила паркування, заборонені місця паркування та можливість евакуації.
По-друге, розширення паркувальних майданчиків. Для зменшення кількості порушень правил паркування та евакуацій транспортних засобів необхідно збільшити кількість паркувальних майданчиків у місті, зокрема, в центрі та на околицях міста. Ми досі використовуємо якусь радянську систему – нічого не створили, але всіх покарати. Чому не можуть створити паркувальні місця, закупити евакуатори та самим наповнювати місцевий бюджет.
По-третє, до необхідних кроків варто віднести вдосконалення законодавства та відповідальності за його порушення. Зокрема питання щодо дозволів, ліцензій та найважливіше – врегулювання законодавства в даному аспекті. Це своєю чергою, дозволить проводити чесну роботу, а не проштовхувати чергові корупційні схеми та зростання кількості ФОПів, які заробляють на цьому бізнесі. Крім цього, нагальним залишається питання щодо підвищення вимог до евакуаторних компаній, контролюючих органів. Тобто, потрібно внести відповідні зміни, які відповідали б сучасним реаліям та вимогам безпеки на дорогах.
Крім того в умовах воєнного стану під час повітряних тривог потрібно також заборонити евакуацію. Так на розгляді ВРУ є проект 9092-3, що буде прийнято найближчим часом.
По-четверте, врегулювання контролю за евакуацією, тобто чітко визначити зону відповідальності щодо інспекторів та контроль за їх діяльністю. Також тут постає питання урегульованості системи штрафів аби цей процес був якомога прозоріший та відкритий аби евакуаторні компанії не вимагати занадто високу плату, а оскільки відсутність регулювання в цій сфері дає їм можливість встановлювати ціни на свій розсуд.
Григорій Мамка, депутат Верховної Ради України IX скликання,
доктор юридичних наук, заслужений юрист України