Connect with us

Думка експерта

Запит на базову справедливість

Опубліковано

Оксана Величко,
голова ГО «Разом проти корупції»

Що таке Державна антикорупційна програма (ДАП) та які проблеми вона вирішує?

Сьогодні суспільство щодня отримує ледь не десятки гучних інфоприводів, що розбурхують емоції. Очевидно, більшість таких новин стосується війни, фронту, військової допомоги. Водночас так само очевидним є те, що реакція на внутрішні корупційні скандали не менш бурхлива. Ситуація цілком виправдана, адже на тлі війни, загрози життю й невідомості запит на базову справедливість надзвичайно зріс.

Яскравий приклад – обговорення результатів соціологічного опитування Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, яке було проведено ним спільно із соціологічною службою Центру Разумкова у серпні цього року. За його даними, в серпні більш ніж половина (52,5%) опитаних висловили думку, що зараз можна критикувати владу за корупцію і не згодні з тим, що така критика дестабілізує країну та зменшує довіру закордонних партнерів.

Читайте також: Неоприлюднення інформації про використання публічних коштів буде підставою для перевірки

Суспільство хоче бачити реальну боротьбу з корупцією, а надто зараз, коли тисячі наших громадян платять своїм життям за існування України. Але як громадяни ми часто не знаємо, в чому саме має полягати така боротьба і чи є вона взагалі ефективною? Ми орієнтуємося на повідомлення в засобах масової інформації, інколи на власний досвід чи спираючись на загальне відчуття про те, чи стало нам краще жити чи ні? А ці джерела не завжди дають нам об’єктивну картину того, що відбувається з подоланням корупції в Україні.

Антикорупційна стратегія

Натомість є ефективніший інструмент, про який далі поговоримо детальніше. Після багатьох років тиску з боку громадянського суспільства, міжнародних донорів та Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) в 2022 році Верховна Рада нарешті схвалила Антикорупційну стратегію. А слідом за нею НАЗК, профільні органи влади та галузеві експерти розробили Державну антикорупційну програму на 2023–2025 рр. Це складний документ, що охоплює 1 187 заходів для міністерств та інших органів влади, які необхідно виконати, аби досягти визначених у Стратегії результатів. Україна отримала дороговказ щодо того, як подолати корупцію та досягти добробуту.

Один мій знайомий сказав, що 262 сторінки та додатки – це все дурня, а справжня Антикорупційна програма має бути на 1 сторінку. Я не стала сперечатися, а про себе подумала: «мабуть, на цій сторінці він би хотів написати «усіх розстріляти!». Бо насправді тільки детальний документ, який описує, хто, що, коли і як має зробити, щоб подолати корупцію, може стати основою для подальшого виконання.

У чому полягає запобігання корупції?

Насамперед ми маємо розрізняти боротьбу з корупцією та запобігання корупції. Якщо боротьба з корупцію – це, грубо кажучи, ловити й саджати за ґрати корупціонерів, то запобігання корупції полягає в створенні таких умов, за яких нечисті на руку чиновники не зможуть вдаватися до корупційних дій, як полум’я не може горіти без кисню. І як у лікуванні хвороб – профілактика завжди обходиться нам дешевше, ніж лікування. ДАП спрямована саме на профілактику корупції.

Читайте також: Виправлену декларацію держслужбовці можуть подати лише раз

Боротьба з корупцію – це ловити і саджати за ґрати корупціонерів. Запобігання корупції – створювати умови, за яких корупціонерам дуже складно буде вдаватися до корупційних дій. Які проблеми вирішує Державна антикорупційна програма? Що має бути зроблено для запобігання корупції?

Корупція – це наслідок і причина неефективного управління країною, за якого ресурси країни використовуються не в інтересах максимального кола громадян, а вузьким колом наближених до влади осіб. Відтак дуже часто запобігання корупції тісно пов’язане із серйозними реформами, які, як наслідок, мають привести до ефективного управління країною. Що це за зміни та на вирішення яких проблем вони спрямовані?

1. Недовіра до українських державних інституцій, зокрема судів та правоохоронної системи загалом. Слабкі інституції, а надто зараз, коли частина наших громадян виїхала за кордон, а частина воює на фронті. І подекуди просто нікому працювати. Рішення: побудова ефективних державних інституцій (зокрема судової гілки влади). Коли йдеться про запобігання корупції, то ефективними мають бути передовсім антикорупційні інституції, такі, як НАЗК, НАБУ, ДБР, САП, ВАКС та інші.

2. Надмірне регуляторне навантаження на підприємництво, яке заважає йому розвиватися, вибірковий підхід до державного нагляду за бізнесом, за якого перевірки та штрафи «дістаються» не згідно з пріоритетами системами ризик-контролю, а як засіб покарання. Рішення: дерегуляція правил для бізнесу.

3. Олігархи та їхній вплив. Слабка робота Антимонопольного комітету, який має краще контролювати, щоб державна підтримка надавалася справедливо, а не згідно з критерієм наближеності до владних кабінетів. Рішення: боротьба з олігархічними монополіями, за яких перемагають не ті бізнеси, які є кращими, а ті, які отримують більше державної підтримки та штучно створених преференцій.

4. Велика кількість державних і комунальних підприємств, управління якими є, м’яко кажучи, недосконалим. А ще недостатня прозорість самого процесу приватизації, ускладнена ще й тим, що в країні війна. Окремою великою проблемою є неефективне державне управління загалом, за якого працювати на державну службу йдуть не кращі з кращих і не за покликанням, а за заробітком та швидкою наживою, отримуючи мінімальні заробітні плати та компенсуючи їх хабарами. Рішення: зменшення загалом долі державного управління через прозору приватизацію. Ще донедавна ми мали 3,5 тисячі державних підприємств і десятки тисяч комунальних, через які, як через решето, витікають наші гроші. А також реформа самого державного управління.

5. Вплив чиновника на процеси надання послуг. Рішення: переведення в електронний формат цілих пластів взаємодії з владою та завершення процесів діджиталізації у сфері державного управління й надання адміністративних послуг.

6. Недосконале, заплутане законодавство. Корупція часто закладається саме на його рівні. Законодавство часто є настільки заплутаним, що його неможливо дотримуватися, і ми всі стаємо порушниками. Рішення: вдосконалення законодавства, ліквідація колізій та прогалин у ньому, забезпечення однозначності застосування правових норм.

7. Наостанок маємо здолати проблеми в собі, а саме – нашу толерантність до корупції, звичку вдаватися до корупційних практик та «вирішувати» питання за допомогою корупції. На жаль, ситуація ускладнена тим, що в законний спосіб отримати результат часто просто неможливо чи дуже складно. Рішення: виховання нетолерантності до корупції в собі та в інших. Наша готовність вирішувати питання без застосування корупційних практик, нехай і довше та з більшими зусиллями, а також наше вміння обирати політиків, наперед висуваючи вимоги до їхньої добропорядності та високих моральних і професійних якостей, слідкувати за їхньої діяльністю не лише перед виборами, а протягом усього часу їхньої роботи.

Читайте також: До 15 років позбавлення волі за бездіяльність правоохоронців щодо обігу наркотичних засобів

Окремо в ДАП зазначена ціла група проблем у пріоритетних сферах, які є корумпованими і водночас дуже важливими. Це — корупційні сфери в роботі митниці, податкової, в будівництві, земельних питаннях, в освіті, науці, медицині, в оборонній сфері. В кожній з цих сфер ми маємо багато проблем, рішення яких також відображені у ДАП. Шляхи усунення цих проблем є в Антикорупційній програмі на її 262-х сторінках. Такі важливі зміни складно відчути і оцінити відразу, а їхній ефект може проявлятися тільки з роками. І безперечно впровадження таких змін – цілеспрямована й системна робота, яка має виконуватися управлінськими командами в міністерствах та відомствах.

Моніторинг виконання антикорупційної програми

Щоб суспільству простіше було розібратися з тим, чи виконуються антикорупційні заходи ДАП, НАЗК , а також «Разом проти корупції» за підтримки міжнародних партнерів здійснює моніторинг виконання Державної антикорупційної програми. Наша організація «Разом проти корупції» спільно з партнерами з інших організацій громадського сектору моніторимо виконання 216 антикорупційних заходів Державної антикорупційної програми, або її частини. Громадський моніторинг здійснюється за такими напрямами як будівництво, культурна спадщина, земля, дороги, охорона здоров’я, соціальна сфера, освіта і наука.

Чому складно об’єктивно оцінити виконання ДАП?

Не лише через віддалений у часі очікуваний результат. Кожен антикорупційний захід – по суті реформа, що включає комплексний набір дій. Виконання таких великих проектів є непростим і залежить від багатьох державних органів та органів місцевої влади. Для його результату часто потрібен непопулярний проектний підхід. Влада часто змінюється, й виконувати великі проекти дуже складно. До того ж, у кожної корупційної схеми є її користувачі (бенефіціари), які зацікавлені в тому, щоб схема жила і процвітала. Про те, як захищають схеми, ми розкажемо окремо. До того ж, складно виміряти прогрес ще й тому, що деякі заходи, які передбачає Державна антикорупційна програма, є дуже складними й комплексними, складаються з десятків окремих важливих кроків і для таких заходів в програмі не розроблялося детальних планів виконання.

Національне агентство з питань запобігання корупції має свій підхід до моніторингу, який ми підтримуємо. Зокрема, НАЗК виходить із того, що моніторинг виконання заходів Державної антикорупційної програми має бути доступним для кожного громадянина України та міжнародних партнерів. Агентство навіть запустило Інформаційну систему моніторингу реалізації державної антикорупційної політики, куди в систему органи державної влади вносять інформацію про виконання ДАП. Зазначимо й те, що система моніторингу НАЗК має відкриту й закриту частини. Відкрита (публічна) призначена для відображення повної та об’єктивної інформації про виконання заходів, а також відображення результатів щоквартального моніторингу та щорічної оцінки ефективності реалізації Антикорупційної стратегії та ДАП. Закрита частина, до якої підключені всі виконавці програми, сфокусована на організації та плануванні виконання заходів у межах кожної інституції, а також надання до НАЗК інформації про стан та динаміку виконання кожного заходу. Такий підхід є наочним та доступним для широкого кола громадськості.

Ми в «Разом проти корупції» зі свого боку спільно з партнерами проводитимемо громадський експертний моніторинг виконання ДАП, що допоможе посилити моніторинг НАЗК експертною оцінкою. Для цього запрошуємо експертів із різних галузей — освіти, медицини, будівництва та земельних відносин — долучатися до моніторингу того, що робить влада і де є затримки.

Гучні скандали – важливі, оскільки підштовхують систему до змін. Але самі зміни від цього не відбудуться, бо викриття окремих високопосадовців не дають дієвих та системних результатів. Потрібна системна робота, а також долученість громадськості до цієї копіткої праці та тиск на владу заради позитивних змін.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.