Connect with us

Події

Акцент на єдину судову практику. Касаційний адмінсуд у складі Верховного Суду відзвітував про діяльність за перший рік роботи

«При тому надзвичайному навантаженні, в умовах якого Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду розпочав свою процесуальну діяльність, суддям та працівникам апарату вдалося організувати ефективну роботу зі здійснення правосуддя», — наголосив голова КАС ВС Михайло Смокович під час зборів суддів, які відбулися днями.

 

У ході розгляду питання про діяльність суду за перший рік роботи М. Смокович зазначив, що упродовж 2018-го на розгляді в КАС ВС перебувало 76 502 справ та матеріалів, в тому числі 42 440 справ і матеріалів, переданих із Верховного Суду України та ВАСУ, і 34 062 нових справ. Загалом протягом минулого року судді Касаційного адмінсуду розглянули 37 449 справ і матеріалів (49%), що перебували на розгляді.

Як було наголошено, найбільшу кількість становлять податкові справи: надійшло 23 622 справ і матеріалів, розглянуто — 13 767. Наступною категорією справ, які домінують за надходженням та розглядом, є так звані соціальні справи: надійшло — 14 978, розглянуто — 9 888. З відносин пуб лічної служби надійшло 6 476 справ і матеріалів, розглянуто — 3 122; з приводу регулювання містобудівної діяльності та землекористування надійшло — 6 645, розглянуто — 2 557; щодо реалізації публічної фінансової політики — надійшло 5 965, розглянуто 1 461 справ та матеріалів.

У тому ж році до КАС ВС як суду першої інстанції надійшло 998 позовних заяв і справ, із них 958 щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів. Упродовж року суд ухвалив 686 судових рішень, якими закінчив розгляд цих справ і матеріалів.

До одного судді КАС ВС у середньому надійшло 2 844 справи та матеріали. Середній показник ухвалених судових рішень — 1 498 справ, що є одним із найбільших показників серед усіх касаційних судів Верховного Суду.

За словами Михайла Смоковича, налагодити й оптимізувати робочі процеси вдалося, зокрема, завдяки впровадженню механізму створення електронних копій усіх процесуальних документів при їх реєстрації; листуванню з використанням електронного цифрового підпису та електронної пошти; фіксації передачі процесуальних документів в автоматизованій системі документообігу суду без використання паперових реєстрів; надсиланню судових рішень в електронній формі учасникам судового процесу, які звернулися до суду із відповідною заявою, тощо. Та головна мета — єдина судова практика, спрямована на захист прав людини, яку Верховний Суд забезпечує виключно через судові рішення, наголосив М. Смокович. Для досягнення цієї мети процесуальний закон містить кілька механізмів. Зокрема, розгляд справи палатою, об’єднаною палатою або Великою Палатою Верховного Суду. Упродовж 2018 року на розгляд судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов’язкових платежів як колегії передано 7 справ, судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав — 10, судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян, — 2. Станом на 1 січня 2019 року судовими палатами як колегіями розглянуто 11 справ.

Об’єднана палата Касаційного адміністративного суду розглянула 3 справи та 1 передала на розгляд Великої Палати ВС. На початок цього року 1 справа залишилася не розглянутою. Загалом на розгляд Великої Палати Верховного Суду у 2018 році було передано 875 справ.

Наступним ефективним інструментом забезпечення єдності судової практики Михайло Смокович назвав інститут зразкової справи. За його словами, зазначена новела дає змогу в найкоротші терміни не лише вирішити спір по суті, а й виконати рішення суду, що підвищує рівень задоволеності людей роботою адмінсудів. Так, у звітному періоді Касаційним адміністративним судом прийнято 8 зразкових рішень, 5 із яких уже набрали законної сили. Крім цього, на підставі судових рішень, ухвалених у зразкових справах, що набрали законної сили, підготовлено правові висновки, які направлено до державних органів влади для виконання.

А в самому суді почато роботу з формування банку правових висновків КАС ВС. Такі висновки формуються в разі ухвалення за результатом касаційного перегляду судового рішення, яке має значення для забезпечення однакового застосування норм матеріального та процесуального права адмінсудами. На переконання Михайла Смоковича, обов’язковість застосування висновків щодо застосування норм права, викладених у постановах Верховного Суду, надалі сприятиме запобіганню порушень прав людини, у зв’язку з чим зменшиться кількість звернень до адміністративних судів за захистом прав, свобод та інтересів від порушень з боку суб’єктів владних повноважень, та забезпеченню єдності судової практики.

Відзначалося під час зборів і те, що відповідно до ст. 382 КАСУ суд став активніше здійснювати контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах. Михайло Смокович впевнений, що такий підхід значно покращить стан виконання судових рішень в адміністративній юрисдикції.

Разом із тим, як зазначалося, єдиною судова практика може стати за активної та постійної підтримки науковців. Загалом упродовж 2018 року Касаційний адміністративний суд надіслав 25 запитів про надання наукового висновку. До суду надійшло 108 наукових висновків, 105 з яких надали члени НКР при ВС, 3 — інші вчені.

Звісно, найважливішим завданням цього року для КАС ВС є забезпечення розгляду адміністративних справ, пов’язаних з виборчими процесами, тим більше, що президентська виборча кампанія уже в розгарі. А восени на Україну чекають парламентські вибори.

Щодо нагальних проблем, то ними для КАС ВС залишаються питання збільшення кількості суддів, зменшення числа нерозглянутих справ та вдосконалення автоматизованої системи документообігу суду.

Підготував Максим БОНДАР, спеціально для ЮВУ

Джерело: Юридичний вісник України

Події

Tax Fest

Цьогоріч ми розпочинаємо незвичайну традицію. Як щодо провести останні дні літа в оповитому європейським шармом Івано-Франківську?

Асоціація правників України запрошує всіх тих, хто небайдужий до податкового права на Tax Fest, що відбудеться 30 серпня 2019 року в Готелі «Надія» (м. Івано-Франківськ, вул. Незалежності, 40).

За додатковою інформацією щодо заходу та можливостей партнерства звертайтесь до організаторів за тел.: +380(44)492-88-48, або e-mail: [email protected]. Контактна особа – Катерина Пищик.

Читати далі

Події

IV Західний форум з корпоративного права

Відділення Асоціації правників України в Львівській області запрошує вас взяти участь у IV Західному форумі з корпоративного права, який відбудеться 27 вересня 2019 року.

Говоритимемо про нинішній стан справ галузі та перспективи на майбутнє, аналізуватимемо прийняті закони та ознайомимось з досвідом їх застосування. Традиційно учасники матимуть можливість поспілкуватись із суддями, законодавцями та представниками регулятора.

Серед учасників та доповідачів форуму провідні юристи, науковці, представники органів законодавчої, виконавчої та судової влади, банкіри, страховики, представники бізнесу.

Місце проведення: м. Львів.

Увага! Для участі у заході попередня реєстрація обов’язкова.

Реєстрація вважається остаточно підтвердженою з моменту оплати участі у заході.

За додатковою інформацією щодо заходу та можливостей партнерства звертайтесь, будь ласка, до Секретаріату АПУ за тел.: +38 063 438 77 66, e-mail: [email protected]. Контактна особа – Ольга Лотоцька.

Читати далі

Події

Форум ААУ “Адвокатура. Формула успіху”

Чи є секрет, як досягти успіху на правничому полі?

Асоціація адвокатів України розкриває всі таємниці на вже традиційному осінньому форумі «Адвокатура. Формула успіху».

Форум об’єднує тих, хто є успішним гравцем на ринку юридичних послуг і бажає закріпити свої позиції, та початківців, що прагнуть дізнатися всі тонкощі, щоб уникнути помилок на старті.

ДАТА: 27 вересня 2019 року

ЧАС: 09:00 – 17:00

МІСЦЕ: IQ Business Center, вулиця Болсуновська, 13-15

На Вас чекають 3 сесії, під час яких розглянемо та обговоримо, зокрема:

  • Тенденції юридичних практик
  • Перспективи бутікових компаній
  • Конкуренцію та переманювання кадрів
  • Колаборації та cross selling для клієнта
  • Значення репутації адвоката і компанії
  • Ціноутворення, обґрунтування вартості послуг
  • Стратегію роботи в регіонах і з клієнтами-іноземцями
  • WOM-маркетинг для корпоративних клієнтів
  • Native Advertising та просування послуг
  • Тайм-менеджмент для юридичної компанії
  • Оновлення стандартів діловодства
  • KPI юриста та його оцінка
  • Конфлікт інтересів і етичні стандарти

Також на заході Вас очікує серія майстер-класів по управлінню, менеджменту, медіації, застосуванню нових технологій та інших практикумів, що стануть у нагоді юристу-практику.

Чекаємо на заході як адвокатів і корпоративних юристів, так й представників інших професій, що прагнуть підвищити свій професійний рівень надання правових послуг.

Поспішайте з реєстрацією, адже кількість місць обмежена.

Партнери заходу: АО «Шевердін і партнери», VB Partners, ЮКК «Де-Юре», GRACERS, Pavlenko Legal Group. 

Програма та реєстрація за посиланням: https://u.to/LCW5FQ

З приводу партнерства та участі звертайтесь, будь ласка, за наступними контактами:

+38 067 239 86 90;

e-mail: [email protected]

Читати далі

В тренді