Події
Пенсійний фонд іде в онлайн. У найближчому майбутньому заяви на папері в ПФУ вже не прийматимуть
Нещодавно відбулося засідання парламентського комітету з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, на якому обговорювалася робота ПФУ та плани на майбутнє. На цьому круглому столі, зокрема, підкреслювалося, що сьогодні триває третій етап реорганізації органів ПФУ, який передбачає оптимізацію кадрів і централізацію функцій на рівні головних управлінь фонду. Оскільки під «оптимізацією» зазвичай мається на увазі скорочення штату, ця інформація викликала стурбованість українців. У багатьох офісах Пенсійного фонду досі великі черги, люди хвилюються, що після «оптимізації» потрапити до інспектора стане ще складніше.
Як уже повідомляли ЗМІ, «Стратегія модернізації та розвитку Пенсійного фонду до 2020 року», прийнята в 2016 році й розрахована на період до 2020го, передбачає, зокрема, скасування територіальних відділень ПФУ й скорочення чисельності співробітників. Однак, якщо подивитися на кількісні показники, стає зрозуміло, що глобального скорочення співробітників (і відділень) не передбачено. Так, одним з індикаторів реалізації «Стратегії…» є такий: рівень скорочення чисельності працівників у територіальних органах ПФУ до 2017 року — на 10%, до 2020-го – на 15%.
При цьому «Стратегія…» передбачає проводити скорочення чисельності працівників «відповідно до темпів впровадження новітніх інформаційних технологій та технічного переоснащення територіальних органів Пенсійного фонду». А кошти від оптимізації штатної чисельності персоналу направити на збільшення рівня оплати праці співробітників, які залишилися.
Як пояснюють експерти, відділення фонду ліквідують лише як самостійні юридичні одиниці. Після реорганізації більшість інспекторів продовжать вести прийом громадян за старими адресами. Однак підкорятимуться вони не начальнику територіального управління, а керівнику Головного управління.
Наприклад, у Києві реорганізація системи пенсійної служби вже відбулася. Якщо раніше кожне районне управління було фактично самостійною одиницею, мало свого начальника і власні допоміжні служби, то тепер усі відділення ПФУ підпорядковані Головному управлінню м. Києва. При цьому кількість офісів, де приймають пенсіонерів, не зменшилася. Однак, як розповіла нам співробітниця одного з таких офісів ПФУ, штат скоротився. Але насамперед — за рахунок керівного складу. «Тепер немає такого, що в кожного району окреме управління, а в кожному з них — свій начальник. А є одне Головне управління міста Києва й один начальник, який керує всіма відділеннями. У нас уже пройшла не одна оптимізація, і цей процес триває. Скорочують відділи, об’єднують. Скорочення стосується переважно керівників. Когось звільняють, когось переводять до інших районів, на інші посади», — розповідає згадана працівниця ПФУ.
Як зазначив під час круглого столу голова правління ПФУ Євген Капінус, на 1 січня 2019 року реорганізація відбулася у 8 регіонах. У березні почалася централізація в 15 інших головних управліннях. Там також обіцяно не скасовувати відділення, в яких співробітники завантажені роботою на 100%. Більше того, Пенсійний фонд у рамках реорганізації почав відкривати віддалені робочі місця для співробітників фонду, в тому числі в ОТГ, жителі яких раніше змушені були їхати до райцентру, аби потрапити на прийом до інспектора з пенсійних справ.
Якість послуг має підвищитися
Як вважає експерт із питань пенсійного забезпечення, керівник Інституту цивільних свобод Галина Третякова, в останні три роки в роботі Пенсійного фонду відбулося багато позитивних змін. «Прийнята Кабінетом Міністрів і виконується Стратегія розвитку ПФУ, створена централізована інформаційна платформа з можливостями створення «особистого кабінету» для кожного громадянина, працює кол-центр», — перераховує вона плюси. Скорочення штату «як наслідок змін внутрішніх процедур на модерновіші» Г. Третякова також вважає правильним кроком. Але, разом із тим, звертає увагу, що існують «тенденції щодо ліквідації ПФУ без створення альтернативних механізмів обслуговування пенсіонерів». «Вони повинні, коли щось скорочують, створити структуру, яка обслуговуватиме громадян, надаватиме public services, громадські послуги, які, до того ж, повинні бути якіснішими, ніж раніше», — підкреслила експерт.
Низку кроків у цьому напрямі вже зроблено, вважає Г. Третякова. Це, наприклад, створення інформаційного порталу, який дає пенсіонерам можливість поставити запитання, отримати довідку чи інформацію дистанційно, не приходячи до відділення. Також пенсіонери можуть отримати консультацію телефоном у кол-центрі замість того, аби йти до відділення. «До речі, після створення централізованої системи пенсійних справ не обов’язково приходити до свого відділення за місцем реєстрації. У зв’язку з тим, що створена централізована система, ми скасували в законодавстві норму, що людина повинна спілкуватися виключно зі своїм районним відділенням. Ви можете обслуговуватися в тому відділенні, де вам зручно», — говорить вона.
У майбутньому офіси ПФУ практично не прийматимуть людей
Одним із напрямів реорганізації роботи Пенсійного фонду є цифровізація і діджиталізація. Так, наразі пенсійні справи оцифровані. Саме завдяки цьому пенсіонер тепер має можливість звернутися до будь-якого відділення Пенсійного фонду, а не лише за місцем реєстрації. Планується також подальше вдосконалення порталу пенсійних послуг ПФУ https://portal.pfu.gov.ua. У згаданій «Стратегії модернізації та розвитку пенсійного фонду України на період до 2020 року» також записаний пункт про впровадження технології індивідуально-масового електронного інформування громадян із питань пенсійного забезпечення. Вже зараз пенсіонери можуть записатися до інспектора ПФУ в Інтернеті, в електронній черзі. Вони також можуть отримувати сповіщення про призначення пенсії, про зміну її розміру після перерахунку у вигляді СМС-повідомлень на мобільний телефон (а до 2020 року передбачається таким чином інформувати пенсіонерів про кожну зміну пенсійних виплат). А в подальшому роботу з людьми планується все більше й більше переводити в дистанційний режим.
Наприклад, щорічний перерахунок пенсій уже проходить в автоматичному режимі. Пенсіонерам не потрібно приходити до інспекторів і приносити будь-які документи, щоб отримати підвищену пенсію. Однак наразі існує й низка категорій пенсіонерів, яким автоматичний перерахунок пенсій не робиться. Їм і досі потрібно домагатися перерахунку, особисто приходячи до відділення і приносячи документи.
Однак, як розповіла нам співробітниця одного з офісів ПФУ, вже починаючи з жовтня в Пенсійному фонді України всі перерахунки відбуватимуться не в ручному, а в автоматичному режимі. З цього часу заяви від візитерів, написані від руки, просто не братимуть. Принаймні в Києві. Всю необхідну інформацію інспектори отримуватимуть зі своєї бази даних.
Говориться також, що незабаром почнеться реалізація пілотного проекту, який передбачає переведення в електронну форму взагалі всіх взаємин пенсіонерів і співробітників ПФУ. Він повинен стартувати з Києва, де рівень забезпеченості Інтернетом найвищий. Якщо зараз первинне призначення пенсій і низка інших питань вирішуються лише при особистому візиті, то після запуску цього проекту все можна буде робити через Інтернет.
Олександра РОМАНЮК,
журналіст
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login