Connect with us

Судова практика

До моменту завершення митного оформлення, а також протягом трьох років з дня оформлення декларант має право вносити зміни до митної декларації

Опубліковано

23 листопада 2020 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 809/984/18 зобов’язав митний орган повторно розглянути заяви про надання дозволу на внесення змін до митної декларації, вказавши, що при отриманні звернення декларанта або уповноваженої ним особи про внесення змін до митної декларації митний орган може відмовити у внесені таких змін лише в разі відсутності законних підстав для їх внесення.

ТОВ звернулось до суду з позовом до митниці  про визнання протиправними дій митного органу та зобов’язання до прийняття заяви та надання дозволу на внесення змін до митної декларації.

Позивач вважав безпідставною відмову у внесенні змін до декларації, всупереч приписам ст. 269 Митного кодексу України та п. 33 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450.

Окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін апеляційним судом, у задоволенні позову відмовив з тих мотивів, що внесення змін до митної декларації після завершення митного оформлення можливе лише в разі наявності чітко встановлених підстав, зазначених у п. 37 Положення про митні декларації. Проте заявлені позивачем зміни в митній декларації стосувалися числових значень (класифікації товару по коду УКТ ЗЕД), що призводить до зміни ставок ввізного мита, які в разі внесення змін необхідно перерахувати.

У касаційній скарзі позивач посилався на неврахування судами попередніх інстанцій, що п. 34 Положення про митні декларації визначено виключний перелік випадків, у яких не дозволяється внесення змін до митної декларації, але наведений випадок не передбачено.

Верховний Суд вказав, що у разі суперечності норм підзаконного акта нормам закону необхідно застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

На підставі системного тлумачення ст. 46 Податкового кодексу України, ст.ст. 257, 267, 269 Митного кодексу України, а також з урахуванням приписів підзаконних нормативно-правових актів ВС зробив висновок, що до моменту завершення митного оформлення товарів, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення декларант має право вносити зміни до митної декларації, а відмова митного органу в їх внесенні з тих підстав, що це стосується перерахунку митних платежів, є протиправною. Вирішення питання перерахунку митних платежів є наслідком наявності або відсутності підстав для внесення таких змін. 

Відтак, при отриманні звернення декларанта або уповноваженої ним особи про внесення змін до митної декларації митний орган може відмовити у внесені таких змін лише у разі відсутності законних підстав для їх внесення.

Приписи п. 37 Положення про митні декларації не суперечать нормам ст. 269 МК України, а визначають лише порядок внесення таких змін, в тому числі у разі необхідності повернення декларанту митних платежів.

З огляду на це Верховний Суд відступив від висновку, викладеного в постановах ВС від 18 жовтня 2019 р. у справі № 813/6707/14, від 6 травня 2020 р. у справі № 815/6006/16, та зазначив, що в межах розгляду цієї справи суди попередніх інстанцій погодились з висновком митного органу, який визнав наявність підстав для внесення змін до митної декларації, а отже визнав право декларанта на внесення змін до митної декларації. Однак, відповідач відмовив у внесенні змін з формальних підстав, що свідчить про незаконність такого рішення.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.