Судова практика
Додаткова винагорода, що виплачувалася поліцейським в період воєнного стану до 16 листопада 2022 р., мала враховуються при визначенні розміру аліментів
28 лютого 2024 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 209/3260/13-ц задовольнив касаційну скаргу позивачки, якій було неправомірно відмовлено у перерахунку розміру аліментів.
Особа звернулась із скаргою до суду, в якій просила суд визнати бездіяльність головного державного виконавця неправомірною та зобов’язати здійснити розрахунок заборгованості зі сплати аліментів за період з березня по жовтень 2022 р.
Зазначила, що боржник, як поліцейський, отримував грошове забезпечення, пов’язане з воєнним станом, але з нього державним виконавцем у повній мірі не стягувались аліменти. Вона надсилала запити до державного виконавця, проте їй було відмовлено у нарахуванні аліментів з розміру грошового забезпечення боржника.
Ухвалою районного суду скаргу задоволено.
Постановою апеляційного суду ухвалу районного суду скасовано, у задоволенні скарги відмовлено з тих мотивів, що Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1263 від 11 листопада 2022 р., у якій дозволив стягувати аліменти з додаткової винагороди, яка виплачується на період воєнного стану. Водночас постанова № 1263 поширює свою дію на правовідносини, що виникають з моменту набрання її чинності, тобто з 16 листопада 2022 р., а отже вимоги заявника про утримання аліментів з додаткової винагороди боржника за період з березня по жовтень 2022 р. – є безпідставною.
Розглянувши касаційну скаргу позивачки, Верховний Суд вказав, що відповідно до ст. 81 СК України перелік видів доходів, які враховуються при визначенні розміру аліментів на одного з подружжя, дітей, батьків, інших осіб, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 1 Переліку видів доходів, які враховуються при визначенні розміру аліментів на одного з подружжя, дітей, батьків, інших осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 р. № 146, передбачено, що утримання аліментів з працівників провадиться з усіх видів заробітку і додаткової винагороди як за основною роботою, так і за роботою за сумісництвом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» визначено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Читайте також: Злісне невиконання особою свого обов’язку зі сплати аліментів не можна виправдовувати недоліками в роботі державних виконавців
Пунктом 1 постанови КМУ від 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям, під час дії воєнного стану», зокрема встановлено, що на період дії воєнного стану поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць.
Таким чином, жодним нормативно-правовим актом не визначено, що додаткова винагорода поліцейським в розмірі 30 000 гривень є грошовим забезпеченням, що не має постійного характеру.
Пунктом 1 Переліку чітко визначено, що аліменти справляються з додаткової винагороди за основним місцем роботи, яка в свою чергу входить в структуру грошового забезпечення поліцейських.
З аналізу вказаних норм випливає, що аліменти мають стягуватися в частці від усіх видів доходу боржника. Тому навіть до прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. виконавець мав би враховувати всі види надходжень боржника для визначення розміру аліментів.
Читайте також: З виручених платником аліментів коштів від продажу нерухомого майна не можуть стягуватися аліментні платежі
У п. 13 Переліку видів доходів, які враховуються при визначенні розміру аліментів, вказується, що утримання аліментів провадиться з суми заробітку (доходу), що належить особі, яка сплачує аліменти, після утримання з цього заробітку (доходу) податків. Вживання терміну «дохід» у дужках після поняття «заробіток» може розумітися як визнання цих понять синонімами в контексті приписів цього Переліку видів доходів, які враховуються при визначенні розміру аліментів на одного з подружжя, дітей, батьків, інших осіб. Отже, Перелік видів доходів, які враховуються при визначені розміру аліментів, не є вичерпним.
Зазначений правовий висновок висловлено Об’єднаною палатою Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду у постанові від 5 вересня 2019 р. у справі № 760/4569/18-ц.
Таким чином, Верховний Суд не знайшов жодних підстав вважати, що законодавець, маючи на меті належне забезпечення дитини для її повноцінного духовного та фізичного розвитку, міг з будь-яких причин не охоплювати аліментними зобов’язаннями додаткову винагороду на період воєнного стану. Внесенням відповідних змін 16 листопада 2022 року законодавець лише конкретизував перелік видів грошового забезпечення, з яких справляється нарахування аліментів, задля усунення проблемних питань при нарахуванні аліментів, а не «створив» новий вид доходів, який раніше таким не визнавав.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що державним виконавцем неправомірно відмовлено у здійсненні перерахунку розміру аліментів.
Підготував Леонід Лазебний
З іншими правовими позиціями Верховного Суду, яких вже налічується понад 16 000, можна ознайомитися в аналітично-правовій системі LEX.