Судова практика
Дитина загиблого військовослужбовця, зачата за його життя та народжена після його смерті, належить до кола осіб, які мають право на одноразову грошову допомогу
10 травня 2024 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 440/6725/23 вирішив питання, чи має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв’язку зі смертю військовослужбовця дитина (діти), зачата за життя загиблої (померлої) особи та народжена після його смерті.
Особа в інтересах малолітнього звернулася до суду з позовом до Міністерства оборони України, яким оскаржувала відмову у призначенні одноразової грошової допомоги, передбаченої п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168, сину загиблого військовослужбовця у зв’язку з тим, що син військовослужбовця народився після його загибелі.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився й апеляційної суд, виходив з того, що та обставина, що дитина загиблого військовослужбовця народилася після його смерті не може бути підставою для висновку про те, що ця дитина не набула прав на отримання частки одноразової грошової допомоги у разі загибелі військовослужбовця, оскільки такий підхід до тлумачення законодавства не відповідатиме положенням Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», а також основним принципам охорони дитинства.
Розглянувши касаційну скаргу Міністерства оборони України, Верховний Суд вказав, що коло осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги у зв’язку із загибеллю військовослужбовця, визначене ст. 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011-XII, а саме: члени сім’ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов’язаного або резервіста (в редакції, чинній на дату смерті військовослужбовця) та батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого) (в редакції, чинній на момент звернення позивачки із заявою та прийняття спірного рішення відповідача).
За своєю природою одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) військовослужбовця має компенсаторний характер, яка спрямована матеріально підтримати, наскільки це можливо, членів сім’ї (батьків, дітей, дружину) та утриманців загиблого військовослужбовця після втрати близької людини (годувальника), а тому виключення із кола осіб, які мають право на отримання допомоги, дитини військовослужбовця з підстав дати її народження не відповідає змісту і меті закону.
Підхід Міністерства оборони України щодо відмови в призначенні одноразової грошової допомоги відповідно до п. 2 постанови № 168 дитині, зачатій за життя загиблої (померлої) особи та народженій після її смерті, є дискримінаційним.
Статус ненародженої дитини як суб’єкта цивільних правовідносин передбачено у спадкових правовідносинах. Такий підхід може бути використаний і у правовідносинах, пов’язаних із правом дитини, народженої після загибелі (смерті) особи, на отримання одноразової грошової допомоги.
Висновок відповідача про те, що дитина загиблого військовослужбовця народилася після його смерті, а тому не набула прав на отримання частки одноразової грошової допомоги у разі його загибелі, є помилковим, оскільки не відповідає положенням Закону № 2011-XII, а також основним принципам охорони дитинства, а саме рівності прав і свобод дітей, які визначені нормативно-правовими актами, незалежно від народження або будь-яких інших обставин, а також міжнародним зобов’язанням держави згідно зі ст. 2 Конвенції про права дитини поважати і забезпечувати всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, без будь-якої дискримінації.
За висновком Верховного Суду, дитина загиблого військовослужбовця, у розумінні ст. 16-1 Закону № 2011-XII, належить до кола осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги у зв’язку із загибеллю військовослужбовця.
Підготував Леонід Лазебний
З іншими правовими позиціями Верховного Суду, яких вже налічується понад 16 000, можна ознайомитися в аналітично-правовій системі LEX.