Судова практика
НКРЕКП – поза законом, але з відстрочкою
Опубліковано рішення Конституційного Суду України від 13 червня 2019 р. № 5-р/2019 у справі № 1-17/2018(5133/16) за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини першої статті 1, пункту 2 частини першої статті 4, частини першої, абзаців першого, другого частини другої статті 5, абзаців другого, третього, четвертого, п’ятого, тридцять дев’ятого, сорокового частини третьої, частини шостої статті 8 Закону України “Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг” (Закон № 1540) (справа про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).
Скаржники твердили, що Закон № 1540, який визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення, порушує конституційні принципи поділу державної влади.
Суд дійшов висновку, що утворення постійно діючого незалежного державного колегіального органу, який за функціональним призначенням, сферою діяльності, повноваженнями має ознаки центрального органу виконавчої влади (зокрема, формує та реалізує цінову і тарифну політику у сферах енергетики та комунальних послуг; бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та центрального водовідведення; затверджує типовий договір про постачання та розподіл природного газу споживачу та правила надання послуг з постачання електричної енергії), але не підпорядковується Кабінету Міністрів України і не належить до системи органів виконавчої влади, не узгоджується з Конституцією України.
Крім того, прийнявши Закон № 1540, згідно з яким Комісія є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, членів якого призначає на посади та звільняє з посад Президент України, що не передбачено Конституцією України, Верховна Рада України вийшла за межі своїх конституційних повноважень і таким чином порушила приписи статей 6, 19, 85, 92, 106 Основного Закону України, адже система органів державної влади, найменування державних органів, порядок їх утворення та функціонування можуть бути змінені виключно шляхом внесення змін до Основного Закону України в порядку, встановленому ним.
Таким чином, Суд визнав неконституційними абзац п’ятий частини третьої статті 8 Закону № 1540-VIII (щодо складу конкурсної комісії), частину першу статті 1 (щодо її статусу регулятора), пункт 2 частини першої статті 4 (щодо самостійності і незалежності НКРЕКП), частину першу (гарантії самостійності і незалежності) та абзаци перший, другий частини другої статті 5 (щодо незалежності членів НКРЕКП), абзаци другий, третій, четвертий, тридцять дев’ятий, сороковий частини третьої, частину шосту статті 8 (щодо формування Конкурсної комісії з добору кандидатів на посади членів Національної комісії).
Ці норми втратять чинність з 31 грудня 2019 р., адже визнання їх неконституційними матиме правовим наслідком істотні прогалини у законодавстві стосовно порядку організації діяльності Комісії, що може унеможливити її функціонування та виконання нею завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Тому Конституційний Суд України визнав за необхідне відтермінувати втрату чинності цими положеннями для приведення законодавства у відповідність із вимогами Конституції України.
You must be logged in to post a comment Login